Beantwoord

NAS interface onbereikbaar met bbox4

  • 2 December 2023
  • 12 reacties
  • 227 Bekeken

Vorige week werd mijn bbox3 vervangen door een bbox4. Sindsdien kan ik niet meer op de interfacepagina van mijn NAS. De fabrikant (Western Digital) zegt me dat poorten 80 en 443 moeten openstaan. Ik heb die NAS niet zelf geïnstalleerd (ik ken niets van netwerken), maar ik vermoed dat die toen (8 jr geleden) een fixed IP 192.168.1.2 heeft gekregen.

Een IP-scan met Advanced IP Scanner geeft o.a. dit:

Ik heb geprobeerd via Myproximus onder 'Poort IPv4 doorsturen toevoegen' met deze gegevens:

 

Maar ik bekom "Site niet bereikbaar, 192.168.128.2 heeft de verbinding geweigerd."

Ook getest met interne host 192.168.1.2 en dat geeft: "Forbidden. You don't have permission to access /UI on this server"

Als ik in Windows Explorer \\192.168.1.2 ingeef zie ik de bestanden op de NAS. Dat is niet het geval met \\192.168.128.2

Een port check met canyouseeme.org geeft evenwel 'succes' op beide poorten bij ip 192.168.1.2 (niet bij 192.168.128.2).

Iemand een idee waar het fout loopt?

icon

Beste antwoord door philippe_d 4 December 2023, 15:56

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uit bovenstaande begrijp ik dat uw WD zich nog steeds op IP 192.168.1.2 bevindt

Indien de poorten 80 & 443 effectief zouden moeten openstaan, kunt u dit via MyProximus - producten - internet - parameters normaal zelf uitvoeren

 

Ik vermoed dat de adressen 192.168.128.1 & 2 gekoppeld zijn aan uw internetbox (“bbox4”) en 3 aan een “Technicolor” apparaat X

Die portforwarding dient volgens mij alleen maar om extern buiten je lokaal netwerk de Nas te kunnen aanspreken.

Wil je poorten 23, 80, 443, 992, 8023, 8080, 8443 gebruiken? Dan moet je ze openen in MyProximus:

  1. Log in op MyProximus om je producten te bekijken.

     Bekijk je producten
  2. Klik op je internet product.
  3. Scrol tot je Configuratie netwerkpoorten. Kies Gevanceerde modus en bevestig.
  4. Schakel je Internet Box 6 minuten uit en dan weer in via de aan-uitknop achteraan op het toestel.

Ik begrijp ook niet goed waarom je Mymodem.Lan  nog krijgt op 192.168.1.1 

Reputatie 7
Badge +4

inderdaad & vermoedelijk omdat er een apparaat (NAS) zich in de reeks 192.168.1.x bevindt

 

Bedankt voor de reacties.

Mijn vorige modem/router was een Technicolor, maar waarom die nog tussen de ip's staat weet ik niet.
@Martin: Dat is de procedure die ik heb uitgevoerd. 
Ik gebruik die NAS echter nooit van buitenuit, is het dan niet nodig om die poorten open te zetten?
Misschien is het probleem opgelost als ik de NAS op DHCP krijg, maar hoe doe ik dat vermits ik de interface niet te zien krijg? Resetten? Dan is misschien de 192.168.1.x weg.

mss gewoon al eens proberen door de bbox4 een tijdje stroomloos te zetten en als die terug volledig opgestart is dan ook eens je nas stroomloos zetten als het nog niet werkt door alleen de bbox4 te herstarten en resetten kan je dan ook nog proberen als dit ook niet moest lukken na de herstart van bbox4 en Nas.

NB: als je echt wilt zeker zijn als dat allemaal niet lukt kun je nog altijd die poorten even open zetten ook, zo ben je dan ook zeker dat het niets mee te maken heeft.

Ik heb de NAS ontkoppeld en de bbox4 gereset. En toch: 

Mymodem.lan heeft dus nog steeds  een 192.168.1.x adres en heeft hetzelfde MAC-adres als mymodem.home!

Hoe kan zoiets?

Groeten

Ondertussen nog een en ander opgezocht.

In ‘Instellingen Internet Box’ (tab Netwerk) vond ik:

Met volgende informatie :

<<

Met de Internet Box hebben wij het primaire subnet veranderd van 192.168.1.0/24 in 192.168.128.0/23 subnet. Het secundaire subnet is ingevoerd om een soepele overgang van de b-box 3 naar de Internet Box mogelijk te maken, als je apparaten hebt met een vast IP-adres in de 192.168.1.0/24 reeks. Het maakt het mogelijk dat die apparaten deel uitmaken van je netwerk. Als je niet behoort tot de klanten voor wie deze functie van belang is, kun je dit extra subnet gerust uitschakelen.

>>

Wat ik ook nog heb ondervonden: IP 192.168.128.3 “Technicolor” is van mijn V5c decoder.

Dus wat de IP-scanner toonde is correct.

Als ik het goed begrijp moet ik geen poorten openzetten (of forwarden) vermits ik de NAS nooit van buitenaf benader. Klopt dat?

Daarmee is mijn probleem echter nog niet opgelost: de interface van mijn NAS (192.168.1.2) blijft “Forbidden”.

Iemand nog suggesties?

Reputatie 7
Badge +4

Hebt u geen handleiding voor uw WD product? 

In uw laatste bericht zie ik geen WD meer staan (in tegenstelling tot het vorige)

Voor zover mij bekend geeft “advanced IP scanner” enkel “logo blauw” voor  “active devices” (= deze die effectief nu op dit ogenblik op uw netwerk voorhanden zijn), andere indien nog vermeld worden normalerwijze met het “logo zwart” aangeduid (zoals bv. een geschrapte effectief niet meer aanwezige decoder) 

Ik vermoed dat u de vermelde port forward naar 192.168.128.2 (althans voorlopig) best schrapt

 

Kan onderstaande van WD u eventueel verder helpen om tot een oplossing te komen?

How to Clear Device Settings on My Cloud Home and ibi (wd.com)

The Clear Device Settings allows for device owners to reset system settings if experiencing issues with enabling local access or accessing content through the web, mobile or desktop. The Clear Device Settings is available within the My Cloud Home, ibi dashboard.

kan je geen pc of laptop rechtstreeks met utp kabel aansluiten op je nas en zo via zijn “interface Ip adres” (Dit IP adres terug te vinden in documentatie van de Nas)  Stel dat dit adres = 192.168.0.1 dab stel je deze van de pc/laptop dan in op bv 192.168.0.10

TBI: How to Get the IP Address of a WD Network Attached Storage (NAS) Device

Omdat de 192.168.1.2 in de vorige reply's vragen opriep had ik de nas ontkoppeld om na te gaan of dat adres er dan nog instond, daarom staat de nas er niet meer tussen, maar het adres zelf nog wel. Maar intussen blijkt dus uit die info (zie mijn vorig bericht) dat dat normaal is. Eens hij terug aangesloten is, is "Western Digital" terug zichtbaar. 
@M_016: In de ip-scanner stond "Inactief weergeven" uitgevinkt, maar de weergave komt overeen.
In de handleiding van de nas staan er verschillende manieren om te resetten, maar daarvoor moet ik in de interface kunnen en dat lukt dus nog niet. Resetten is evenwel ook mogelijk via een knop, dan schakelt hij over naar DHCP. 
@Martin: Voor ik die fysieke reset doe ga ik inderdaad eens proberen om hem rechtstreeks te verbinden met een pc.
 

Reputatie 6
Badge +2

@Rogerbos

Alles wat ik hierboven lees is perfect normaal

De nieuwe Internet box heeft inderdaad 2 lokale IP adressen, namelijk:

  • 192.168.128.1 (mymodem.home). Het subnet is 192.168.128.0/23 met DHCP range 192.168.129.0-254
  • 192.168.1.1 (mymodem.lan). Het subnet is 192.168.1.0/24 (zonder DHCP)

Dit heeft Proximus gedaan omdat de toestellen, die nog een vast IP hebben in de B-box3 range, op het internet zouden kunnen.

Jouw NAS heeft dus een vast IP 192.168.1.2 (WDMYCLOUD). Je moet dus dit vast IP adres veranderen naar de nieuwe range.

Jouw NAS is nu niet bereikbaar, gezien jouw laptop een IP adres heeft in de nieuwe range.

Dat is heel eenvoudig op te lossen, door jouw laptop voorlopig een vast IP adres te geven in de oude range, bijvoorbeeld 192.168.1.10

Ga naar de LAN adapter (Geavanceerde netwerkinstellingen > Adapteropties wijzigen), Eigenschappen > Internet protocol (IPv4) en wijzig hier het IP adres naar 192.168.1.10 (subnet 255.255.255.0)

Nu kan je de NAS bereiken op 192.168.1.2 en zijn IP adres wijzigen.

Gebruik hiervoor een adres tussen 192.168.128.128 en 192.168.128.254 (om IP conflicten te vermijden), bijvoorbeeld 192.168.128.200 / sunbetmask 255.255.254.0

Daarna uw laptop terug instellen op dynamisch IP 😀

Vanaf nu kan je de NAS terug bereiken op zijn nieuw IP adres.

→ Je NAS rechstreeks aansluiten op de PC is niet nodig (en zal ook niets oplossen).

→ Je NAS resetten is ook niet nodig, gewoon tijdelijk het IP wijzigen op de laptop of PC.

Ik heb het precies gedaan zoals je het uitlegde, Philippe_d. En alles loopt terug van een leien dakje. Ik heb terug de interface van mijn NAS! Bedankt om het zo gedetailleerd en helder uit te leggen.

Groeten!