Skip to main content

Hoe komt het dat mijn modem slechts 18.5 Mbps download haalt, terwijl ik een abonnement heb dat 100 Mbps zou moeten toelaten?

 

Ter info: Het is de lijn waarop je aangesloten bent (hoofdzakelijk bepaald door de lengte/verzwakking van die lijn) die bepaalt wat je maximale mogelijke snelheid kan zijn en het abonnement geeft aan welke snelheid max toegelaten wordt in het abonnement en waarop je snelheid gekapt wordt indien de lijnsnelheid zou hoger zijn.

zie ook https://www.proximus.be/internetpolicy

de minimale snelheid die je normaal moet halen kun je vinden hier → http://proximus.be/internetsnelheid 


@Djeten Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.


@DaisyS Ik heb mijn klantgegevens toegevoegd aan mijn forumprofiel. Nu zou je het moeten kunnen nakijken. Alvast bedankt


@Djeten  wat kreeg je als resultaat dan hier → → http://proximus.be/internetsnelheid 


@Martin 

 


Je zit zone 5 wat er op neer komt dat je lijn ongeveer 1,5 Km lang is en je basis lijnsnelheid op 12/1,5 Mbps en de DLM deze snelheid probeert te verhogen maar op voorwaarde dat alle linnen stabiel blijven die in de zelfd distributiebundel zitten als u. De DLM heeft je basis snelheid 12/1,5 al verhoogd naar een lijnsnelheid van  20/3 Mbps. 


Hoi,

ik heb een abonnement dat 100Mbps toelaat en ik krijg er 6Mbps geleverd dus niet getreurd het kan nog (veel) erger. Verder krijg ik geen antwoord meer na 7 jaar vragen en zagen op dit forum dus veel succes.


Mijn lijnsnelheid is zelfs zo traag dat ze niet meer wordt weergegeven, test gerust maar:

 


En wanneer wordt er dit ingepland om de oude bekabeling te vervangen door fiber? We wonen niet allemaal in nieuwbouwwijken…

 


@Djeten Momenteel is dit inderdaad de hoogste snelheid die je kan krijgen. De maximum snelheid die we kunnen bieden gaat tot tot 100mbps maar niet elke lijn heeft daarom die snelheid.


En wanneer wordt er dit ingepland om de oude bekabeling te vervangen door fiber? We wonen niet allemaal in nieuwbouwwijken…

 

Tegen 2028 zou 40% van de bevolking over Fiber moeten beschikken maar als je gewoon naar proximus.be surft en “Fiber is beschikbaar” ziet, klik dan daar eens op. Dan weet je ineens wat misleidende reclame betekent, iets waar Proximus garant voor staat.

 

Ik zal je bij deze al verklappen: Proximus kan bij mij enkel ADSL aan 6Mbps leveren..:

 


@DaisyS En wanneer zal Proximus mijn lijn vernieuwen? Nieuwe klanten worden verwend en krijgen hoge snelheden, maar ‘oude’ klanten die blijven op verouderde technologiën zitten… Ik ben al bijna 20 jaar klant bij Proximus, maar ik denk dat ik toch eens zal moeten overwegen naar Telenet over te stappen. Daar halen ze wel snelheden die 2022 waardig zijn...


@TimWitt Bij mij is Fiber nog niet beschikbaar. Maar als ik maar 1/5 van de geadverteerde snelheid haal, dan moet ik misschien ook maar 1/5 van mijn factuur betalen… Proximus zou toch tenminste een abonnement moeten voorzien voor plaatsen waar die 100Mbps niet gehaald kan worden...


Ga aub vlug naar telenet, lees eens mijn verhaal. Ik zit nog steeds op 6Mbps na 7 jaren zagen en klagen dus als je je leven lief hebt en sneller internet wil: je kan niet snel genoeg weg zijn bij PROXIMUS!! 

Bij mij is het probleem dat ik geen andere keuze heb zoals Telenet, maar als je dat wél hebt, twijfel dan GEEN SECONDE!

 


@TimWitt Bij mij is Fiber nog niet beschikbaar. Maar als ik maar 1/5 van de geadverteerde snelheid haal, dan moet ik misschien ook maar 1/5 van mijn factuur betalen… Proximus zou toch tenminste een abonnement moeten voorzien voor plaatsen waar die 100Mbps niet gehaald kan worden...

@Djeten: ik haal 1/15e van de geadverteerde snelheid maar ik betaal ook nog steeds de volle pot!


De waarheid is dat het hen eigenlijk niets kan schelen, en het ook niets uitmaakt of je er hier achter komt vragen. Maar je moet gek zijn om hen te vertrouwen dat ze het ooit bij jou zullen aanleggen. Jarenlang houden ze mij al aan het lijntje en volgens vele vroegere beloftes moesten wij al jaren van ADSL naar VDSL omgeschakeld zijn, maar niet zo dus. 2022 en enkel ADSL dus vergeef me, maar ik zit nog veel meer gekloot dan jou.


@Djeten mss zit jij in een gunstiger situatie dan TimWitt en kunnen ze bij u wel een VDS&4G-modem combinatie aanbieden waardoor je wel hogere snelheden kunt halen. Dit is dan weer afhankelijk van het feit of de 4G ontvangst en antenne capaciteit groot genoeg is. Maar dat is iets dat bij de specialisten ter zake moet uitgemaakt worden of dit bij u mogelijk is.

Enfin, ik geef het maar mee en niemand kan je uiteraard tegenhouden om over te stappen naar een ander provider.

NB: Dit is een voorbeeld van een klant dsl+4G Tessares met een dsl-lijn van 13 → 18 Mbps en met + 20 Mbps bijkomend via 4G boost Tessares = 38 Mbps totaal
MPTCP Tessares/Proximus | Proximus Forum.

Cfr Fr-forum blijkbaar kan xdsl+4G Tessares eventueel ook voor andere types van (tragere) xdsl-lijnen geleverd worden (bv. ook voor 8, 11, 16 Mbps vdsl2 download)
op voorwaarde dat er voldoende 4G dekking is en de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat


Ik ben al bijna 20 jaar klant bij Proximus, maar ik denk dat ik toch eens zal moeten overwegen naar Telenet over te stappen. Daar halen ze wel snelheden die 2022 waardig zijn...

 

“Overwegen” ??? Dat begrijp ik nu niet ….

Al 20 jaar ontevreden klant en niet veranderen van provider.

Denk toch niet dat er één mens bij Proximus wakker ligt van zo’n “dreigementje” op een Forum?


@Djeten Aangezien fiber de toekomst is vrees ik dat we daar op zullen moeten wachten. Uiteraard begrijp ik dat dit heel vervelend is maar de informatie op onze website zegt ook dat dit de maximum snelheid is die je kan halen indien de lijn dit toelaat.


@DaisyS waarom voorziet Proximus dan geen goedkoper abonnement voor dit soort situaties?


@DaisyS 

Cfr bemerking van Martin kan aan Djeten eventueel indien voldoende 4G dekking op zijn locatie geen xdsl&4G Tessares combinatie aangeboden worden in afwachting van beterschap

 


Je betaald net zoveel voor een lijn van 100 als voor 12mb, klopt. Proximus moet ook veel langere lijnen voor dit soort klanten onderhouden. Als iemand midden in een bos gaat wonen krijg je natuurlijk lagere snelheid, maar je betaald voor download volume en niet voor snelheid! Mensen denken vaak andersom. 
En een 4g modem wordt alleen bij adsl klanten geplaatst, nooit bij vdsl klanten. Is gewoon te duur en verbruikt veel te veel 4g signaal waardoor mobiele gebruikers dupe zouden worden. 4g modems worden nog zelden geplaatst. Op vdsl alleen als back up. 


@M_016 was dat niet op het frans forum dat je gelezen had dat tessares ook toegepast wordt bij trage VDSL lijnen (dat het niet altijd toegepast wordt is logisch, hangt natuurlijk af van de 4G mogelijkheden in de desbetreffende regio)  

En een 4g modem wordt alleen bij adsl klanten geplaatst, nooit bij vdsl klanten.

 


Inderdaad xdsl&4G Tessares wordt toegepast op “trage” xdsl-lijnen (=adsl&vdsl) door de community mgr aldaar werd melding gemaakt van lijnen met minimale snelheden tot 16.5 Mbps download, maar zoals aangestipt functie van de 4G dekking en de bezetting van de lokale 4G antenne (= oplossing “case bij case)

Trouwens diverse (trage) adsl-lijnen zijn/worden reeds omgevormd tot (trage) vdsl2 (vectorised)-lijnen (met mogelijks iets hogere snelheden)


@Djeten Ik heb het nogmaals nagekeken maar op jouw aansluiting kunnen we geen extra 4G modem plaatsen.  


Reageer