Skip to main content
Vraag

Modem (B-box 3) - Firewall & Protectli Vault

• 26 februari 2025
  • 6 reacties
  • 66 Bekeken

Hoi allen,

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind nauwelijks informatie hoe de B-box 3 modem/router het homenetwerk beschermt. Is er een firewall? Hoe wordt een B-box 3 van 15 jaar oud geüpdatet tegen nieuwe gevaren?

Pc’s hebben hun eigen firewall, maar wat met IoT devices?

En is het mogelijk om bv een Protectly vault te installeren ter bescherming van het homenetwerk? 

Is er iemand die wat meer weet?

Groetjes

CyberFella

6 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 339 reacties
  • 26 februari 2025

@CyberFella is er geen optie voor een nieuwere modem/router aan te vragen bij je pack of internet abbonement bij proximus??

al eens voor gebeld???

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1243 reacties
  • 27 februari 2025

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een firewall ontdekt heb op de bbox3, en dat er drie standen waren. Je moet inloggen via surfen naar 192.168.1.1,  kiezen voor admin dacht ik, het paswoord staat op een ticketje op de modem, en dan wat zoeken naar de firewall. Een beetje geduld en een dosis geluk kunnen van pas komen.je 

Martin
  • 33189 reacties
  • 27 februari 2025

Je bedoelt dit hier:

In de b-box GUI krijg je een uitleg van de 3 keuzes. Bij Technicolor is het een mouse-over bericht (zie screenshot), bij Sagemcom een “?” naast de levels, hetgeen een extra venstertje opent met een duidelijke omschrijving van de 3 opties.

Hieronder die omschrijving.

• Laag: Alle verbindingspogingen die komen van het WAN of die geïnitieerd zijn op het LAN zijn toegestaan.
  • Matig: Alle verbindingspogingen die komen van het WAN worden geweigerd met uitzondering van de verbindingspogingen die worden toegestaan door de configuratie van Poortmapping, DMZ of Remote toegang. Alle verbindingespogingen die geïnitieerd worden vanaf het LAN zijn toegestaan.
  • Hoog: Alle verbindingspogingen die komen van het WAN worden geweigerd met uitzondering van de verbindingspogingen die worden toegestaan door de configuratie van Poortmapping, DMZ of Remote toegang. De verbindspogingen die geïniteerd worden van het LAN zijn beperkt tot die verbindingen die expliciet zijn toegestaan door de regels in de firewall. (Veelvoorkomende diensten zijn standaard toegestaan.)

Kwestie van updates die worden normaal door PX op de bbox3 gushed.

• Auteur
  • Apprentice
  • 1 reactie
  • 27 februari 2025

Hoi Allen,

Even wat feedback. Na contact met een Proximus agent blijkt dar er met b-box3  modem wel een firewall is, maar die je noch zien, noch kan verifiëren, noch aanpassen. Dat lukt blijkbaar enkel met een Internet box.

Tijd om zo’n internet box dan maar aan te schaffen

Mvg,

CyberFella

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4376 reacties
  • 27 februari 2025

Misschien best de reactie van een Proximus moderator op dit publieke forum afwachten

Ik zie niet direct in wat een Proximus internetbox dienaangaande meer zou kunnen bieden dan een Proximus Bbox3(v+)

Martin
  • 33189 reacties
  • 27 februari 2025