Beantwoord

Minimus enkel met 2,4 Ghz?

  • 14 February 2020
  • 15 reacties
  • 346 Bekeken

Hallo, ben overgestapt van tuttimus naar minimus. Op tutimus kon ik werken met de 5 Ghz. Op de minimus is dat niet mogelijk. Internet valt gewoon weg. Werkt minimus niet met 5 Ghz???

 

icon

Beste antwoord door Martin 14 February 2020, 19:08

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De wifi frequenties staan volledig los van je abo.
Via onderstaande app kan je nazicht doen van je 2 verschillende frequenties.

Home Optimizer App

 

Deze app zal je dan ook de info geven waarom je de wifi 5.0 misschien niet terugvind.

Reputatie 6
Badge +2

Dat zou niet mogen.

Al eens gekeken naar de instellingen - wifi. Zie je daar geen 5.0 Ghz meer staan? Ooit smart wifi geactiveerd?  

@pruserketro Als je bedoelt dat je thuis geen wifi-5.0 ziet dan kan he zijn dat “One SSID” opstaat in je bbox ,want dan wordt één en de zelfde wifinetwerknaam de zelfde wifi netwerknaan gebruikt voor zowel wifi 5.0 als wifi 2.4 dzn moet je in je toestel dat bv op wifi-5.0 ( SSID= wifi-5.xxxx) stond  nu ingesteld worden om  SSID=wifi-2.4-xxxx te kiezen.

Dit kun je controleren via de bbox zijn web GUI http://192.168.1.1 
> kun je gewoon via de bbox3 (inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" ziet staan, dan kun die eventueel deactiveren,
door  deactiveren door op de One SSSID banner te klikken en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld, 

Je kan die ook net op de zelfde manier terug activeren achteraf als je dit wenst.

Zelf heb ik smart wifi niet geactiveerd. De 5 Ghz staat in de lijst en kan ook verbinden. Maar valt dadelijk  terug weg. En dan is de lijst volledig leeg. terug opstarten is de boodschap dan.

Reputatie 7
Badge +1

@pruserketro Als je bedoelt dat je thuis geen wifi-5.0 ziet dan kan he zijn dat “One SSID” opstaat in je bbox ,want dan wordt één en de zelfde wifinetwerknaam de zelfde wifi netwerknaan gebruikt voor zowel wifi 5.0 als wifi 2.4 dzn moet je in je toestel dat bv op wifi-5.0 ( SSID= wifi-5.xxxx) stond  nu ingesteld worden om  SSID=wifi-2.4-xxxx te kiezen.

Dit kun je controleren via de bbox zijn web GUI http://192.168.1.1 
> kun je gewoon via de bbox3 (inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" ziet staan, dan kun die eventueel deactiveren,
door  deactiveren door op de One SSSID banner te klikken en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld, 

Je kan die ook net op de zelfde manier terug activeren achteraf als je dit wenst.

Heb ook gedaan zoals Martin omschrijft en de 5.0 was weer terug. Was verdwenen nadat ik een mail had gekregen van PX om de WiFi te optimaliseren. Wat ik dan gedaan had. Nu werkt alles beter, gelukkig. 

@Martin  Kan eens proberen, maar ik zie de 5 ghz wel in de lijst staan. maar na activeren valt die dadelijk weer weg.

heb je een ander toestel die op wifi 5.0 kan werken, indien wel is daar dan ook het zelfde probleem vast te stellen.

De wifi bridge voor tv werkt op 5.0 en daar is er geen probleem. Probleem is gisteravond begonnen na overschakeling van pack.

Reputatie 7
Badge +4

misschien helpt onderstaande = betrokken netwerk wifi 5.0 vergeten en vervolgens terug activeren op uw toestel X

https://www.kuleuven-kulak.be/nl/Bestuur/algemeen-beheer/diensten/dienst-informatica/ict-hulp/wifi-en-netwerk/wifinetwerkenvergeten

De wifi bridge voor tv werkt op 5.0 en daar is er geen probleem. Probleem is gisteravond begonnen na overschakeling van pack.

ja maar dat is normaal, maar als je smartphone die bv op SSID=wifi-5.0-xxxx  (met optie automatisch verbinden) stond en als je bbox nu met smart wifi (= one ssid werkt) dan gaat die niet naar de smartwifi ssid = wifi-2.4-xxxx daarom dat ik vroeg of je eens zou checken dat One ssid opstaat op je bbox.

natuurlijk als je netwerk vergeten kiest kun je dan direct wifi-2.4-xxxx kiezen (terug in de veronderstelling dat one ssid actief staat. pas op niet alle toestellen weren goed als “one ssid” opstaat en daarom dat je dan best eens test door “one ssid” uit te zetten, om zo te weten te komen als dit de oorzaak was.

@Martin . De ssid stond niet actief. actief gezet en de speedtest wees uit dat de 2.4 gebruikt werd. Dus ssid terug afgezet de 5.0 geactiveerd en dat heeft enkele uren stand gehouden. Zojuist internet terug uitgevallen. Dan maar terug op 2.4 gezet. 

@M_016  Morgen uw voorstel eens proberen. Met succes hoop ik. :unamused:

@Martin . De ssid stond niet actief. actief gezet en de speedtest wees uit dat de 2.4 gebruikt werd. Dus ssid terug afgezet de 5.0 geactiveerd en dat heeft enkele uren stand gehouden. Zojuist internet terug uitgevallen. Dan maar terug op 2.4 gezet. 

bij one ssid wordt als netwerknaam wifi-2.4-xxxx maar dat wil niet zeggen dat de band 2.4GHz gebruikt je zou dit wel te weten kunnen komen door bv een speedtest te doen terwijl one ssd opstaat endan als one ssid uit staat ook de speedtest doen op 2.4,  deze van 2.4 met “one ssid” acief zou normaliter moeten hoger zijn.

dan zou je in feite ook “one ssid” kunnen gebruiken als je verder geen problemen ondervindt waardoor je toestel altijd de optimale band (2.4 of 5.0) zal kiezen als je u verplaatst met het toestel in huis bv.

@Martin .wat tijd ingestoken en het resultaat is dat de ssid nu ingeschakeld staat en het beste resultaat geeft. Thx

Wat normaal gezien (zeker theoretisch) het geval zou moeten zijn,
en ‘k ben blij te horen dat ik je toch een beetje heb kunnen verder helpen,

nog een prettig weekend verder,
Martin.

Reageer