Vraag

Max. 17 mbps als nieuwe klant


Beste,

Ik ben vandaag officiëel Proximusklant geworden nadat de technieker mijn internet heeft geïnstalleerd.

Hij zegt dat het werkt na wat gesukkel en een heen-en terugrit naar de centrale en vertrekt weer. Ik doe een speedtest voor de zekerheid nadat hij net vertrokken is met een ethernetkabel verbonden en ik haal max 17 mbps. We zijn 2023, dit is echt absoluut onvoldoende. Ik was bijna van verbazing omver gevallen dat dit nog mogelijk is. Ik woon in de hoofdstad, absoluut niet afgelegen. Als ik opzoek wat de minimumsnelheid zou moeten zijn op mijn adres is dit 27,9 mbps, wat ook al ver beneden alle peil is.

Ik bel de technieker op en hij verzekert me dat dit het maximale is wat ik zou kunnen halen van snelheid, en dat ik maar beter wacht op fiber voor hogere snelheden.

Na wat rondzoeken op dit forum kwam ik de Sagemtool tegen.

Daar zie ik onderstaande informatie:

 

 

Ik heb ook voorlopig een lijntest gedaan via het telefoonnummer, voorlopig zonder al te veel positief resultaat. Zou iemand me soms hierbij kunnen helpen? Voorlopig erg misnoegd over deze situatie, ik vind deze prestatie anno 2023 beneden alle peil. Ik haal zelfs grotere snelheden met mijn tijdelijke sim-router...


13 reacties

@edgelands Je zit inderdaad blijkbaar nog aangesloten op een centrale die niet uitgerust is met vectoring kaarten.

en je valt zo te zien in vdsl2 zone 2 non-vectored 20/6

waar de DLM zal proberen je te verhogen tot indien mogelijk max 50/10 

VDSL2 vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 1 70/30 100/40 30/10 70/10
zone 2
 
50/15 100/40 20/6 50/10

TIP:  Omdat de PX forummedewerkers dit morgen verder zouden kunnen natrekken/navragen bij de specialisten, wat er eventueel nog mogelijk is om dit te verbeteren en meer informatie te kunnen geven: Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is), (in het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden), privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is.

Bedankt Martin, heb alvast mijn profiel aangepast, alsook onder het tabje ‘Ticket’ mijn situatie verduidelijkt met privégegevens. Merci voor je bijdrage alvast :)

Reputatie 6
Badge +2

@edgelands 

Zoals Martin het schreef zit je op een provisioningsprofiel van 20/6

Nu zal het DLM process jouw lijn monitoren, en indien mogelijk verhogen naar maximaal 50/10

Dus geduldig afwachten en af en toe met de Sagemtool eens je snelheid checken. Met jouw lijnwaarden zou het mogelijk moeten zijn om effectief die 50/10 te halen 😉.

Hiervoor is geen Proximus interventie nodig.

 

Ik heb ook voorlopig een lijntest gedaan via het telefoonnummer, voorlopig zonder al te veel positief resultaat.

Dat is het slechtste wat je nu kan doen, want hiermee valt je lijn automatisch terug op het startprofiel (20/6), en begint de evaluatie terug van af 😣.

 

 Ik woon in de hoofdstad, absoluut niet afgelegen. Als ik opzoek wat de minimumsnelheid zou moeten zijn op mijn adres is dit 27,9 mbps, wat ook al ver beneden alle peil is.

Dat heeft er niets mee te maken, maar met de afstand tot de ROP of de LEX (centrale)

Je kan dus op de “boerebuiten” wonen, naast de ROP, en gemakkelijk 100/40 halen.

Of in het hartje Brussel aangesloten op een LEX (i.p.v. ROP) en dus niet eens op een vectored lijn ..

PS - Je had die info toch voor je besloot om naar Proximus te gaan?

@edgelands

 

Dat is het slechtste wat je nu kan doen, want hiermee valt je lijn automatisch terug op het startprofiel (20/6), en begint de evaluatie terug van af 😣.

 

Woops. Alleszins gewoon meteen gedaan, dus veel tijd heb ik er niet mee verloren.

 

Dat heeft er niets mee te maken, maar met de afstand tot de ROP of de LEX (centrale)

Je kan dus op de “boerebuiten” wonen, naast de ROP, en gemakkelijk 100/40 halen.

Of in het hartje Brussel aangesloten op een LEX (i.p.v. ROP) en dus niet eens op een vectored lijn ..

PS - Je had die info toch voor je besloot om naar Proximus te gaan?

 

Ik had die informatie niet, ik ben écht een leek op dat vlak. Heb hier gewoon wat rondgekeken voor informatie en zo op die info terechtgekomen nadat ik de abominabele testresultaten had. Volgens de site van Proximus ging ik minstens 28 mbps hebben, en had 70% van mensen met mijn lijn een snelheid van 45,6 mbps. Eerlijkheidshalve wist ik dat ook niet, ik ben gewoon ingegaan op het aanbod van Proximus nadat Telenet moeilijk bleek (moesten boren door de gevel van het pand, en die is beschermd/ erfgoed dus dat leek me te veel rompslomp/risico). Tussendoor Tadaam gehad om de periode zonder internet te overbruggen en haal daar makkelijk 70 mbps mee. Vandaar mijn grote verbazing dat mijn huidige bedrade Proximusverbinding nog niet aan de kniëen komt van Tadaam. Nu, afwachten en zien of mijn Proximuslijn kan verbeteren I guess. Ik had dit gewoon écht niet verwacht. 😓

Reputatie 6
Badge +2

In principe zal je al binnen enkele dagen een hogere snelheid krijgen (kan in verschillende stappen), maar hoger dan 50/10 zal het in jouw geval niet komen.

Tenzij Proximus jouw lijn kan aansluiten op een lokale straatkast (ROP). Dan krijg je een “vectored” lijn met een theoretsiche max. snelheid van 100/40 (in de praktijk soms 100/35 of 85/30 ...)

PX medewerkers kunnen aan de hand van jouw gegevens misschien meer duiding geven (en nakijken wanneer Fiber jouw richting komt)...

Reputatie 7
Badge +4

In principe zou u een provisioning line profile (beginsnelheid/minimale snelheid) 30/10 Mbps down/up moeten hebben (waarvan +/- 90% netto snelheid)

Blijkbaar is de kwaliteit van uw lijn niet optimaal wat betreft upload (6 Mbps en slechts 11 dB noise margin), de DLM zal zoals reeds aangestipt uw lijnsnelheid down wel verhogen (binnen een paar dagen/enkele weken 18 dB ismijns inziens voldoende om althans 30 Mbps te halen)

Ik weet niet waar u woont in Brussel maar blijkbaar bent u op een LEX (uitrusting in een gebouw telefooncentrale) via vdsl2 non vectorised aangesloten

De vraag stelt zich wanneer en of de apparatuur aldaar naar vdsl2 vectorised gemodernizeerd al dan niet wordt of eventueel direct naar fiber overgeschakeld wordt in het betrokken lokale net X)

Enkel Proximus medewerkers kunnen u dienaangaande eventueel info verschaffen

ibpt | Dataportaal - FTTH glasvezelkaart (bipt-data.be)

ibpt | Dataportaal - Atlas van vaste lijnen (bipt-data.be)

De info “dataportal vaste lijnen” is voor zover ik kan nagaan “niet direct volledig betrouwbaar” alhoewel afkomstig van de betrokken operatoren (volgens het BIPT en de betrokken Staatssecretaris)

De site van Proximus http://proximus.be heeft je eigenlijk ook aangegeven dat je een minimum gegarandeerde 27,9/9,4 Mbps zou halen wat dus betekent dat je eigenlijk in VDSL zone 1 had moeten vallen = niet gevectoriseerd basisprofiel 30/10Mbps.

Natuurlijk is de vraag of Proximus je kan informeren waarom je die snelheid niet kunt halen want het volgens het sagemtool wordt je lengte op 422m geschat wat zou neer komen dat je met een goede lijn van 422m wel in zone 1 zou terechtkomen? Maar de andere parameters geven dan weer aan dat je lijn niet voldoet om in zone 1 te vallen.

Hopelijk zijn er bij PX al plannen voor de toekomst, maar dat horen we dan wel.

 

ibpt | Dataportaal - Atlas van vaste lijnen (bipt-data.be)

De info “dataportal vaste lijnen” is voor zover ik kan nagaan “niet direct volledig betrouwbaar” alhoewel afkomstig van de betrokken operatoren (volgens het BIPT en de betrokken Staatssecretaris)

Atlas van vaste lijnen gaf me bovenstaand resultaat op adres. Lijkt me dan eerder geval van ‘niet volledig vertrouwbaar’.

De glasvezelkaart toont me dat er nog geen fiber gepland staat in mijn straat, maar wel al ligt in wijken op 500meter of gepland. Nog niet voor meteen dus denk ik.

ja met die marge die ze opgeven kun je wel halen (50 tot 100) zowel in zone 1 als zone 2 als de DLM er in slaagt wel te verstaan 😉

Reputatie 7
Badge +4

@edgelands De uitleg die iedereen hiervoor gaf, klopt inderdaad. DLM is bezig met de controle van uw lijn wat ongeveer een 2-tal weken duurt en zal de snelheid verhogen als het kan (wat vermoedelijk wel zo is met de huidige waardes). Het blijft even afwachten. 

@edgelands De uitleg die iedereen hiervoor gaf, klopt inderdaad. DLM is bezig met de controle van uw lijn wat ongeveer een 2-tal weken duurt en zal de snelheid verhogen als het kan (wat vermoedelijk wel zo is met de huidige waardes). Het blijft even afwachten. 

Ondertussen geniet ik inderdaad van hogere snelheden. Wat een opluchting.

 

Enige kans dat ik toch nog naar die 53 mbps kan geduwd worden? 

naar 50Mbps zal op het randje zijn maar gewoon nog wat afwachten om te zien of het de DLM lukt!

Reputatie 7
Badge +4

De kans dat u met dergelijke noise margins (10.5 & 9.1 dB) van line profile DLM 40/8 nog op het line profile DLM 50/10 (of 50/8) geraakt lijkt mij “eerder vrij beperkt”

The value of 'Noise margin' [dB]:

  • up to 6 dB — a low-quality line, there are synchronization problems;
  • 7 dB to 10 dB — failures may occur;
  • 11 dB to 20 dB — good line, no synchronization problems;
  • 21 dB to 28 dB — a very good line;
  • 29 dB and above — an excellent line.

VDSL line parameters – Keenetic

 

Reageer