Beantwoord

Mailen naar gmail adressen met onze proximus domeinnaam lukt niet

  • 8 July 2023
  • 22 reacties
  • 713 Bekeken

Wij gebruiken verschillende emailadressen van onze domeinnaam @masalo.net, gehost bij proximus.

Sinds enige tijd worden mails naar gmail adressen niet meer doorgelaten en krijgen we onderstaande foutmelding.

Hoe kunnen we dat oplossen ?

Reporting-MTA: dns; mailsec104.isp.belgacom.be

Final-Recipient: rfc822;sam.vanneuville@gmail.com
Action: failed
Status: 5.0.0 (permanent failure)
Remote-MTA: dns; [74.125.206.26]
Diagnostic-Code: smtp; 5.3.0 - Other mail system problem 550-'5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the\n5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must\n5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message,\n5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for [masalo.net] did not pass\n5.7.26 with ip: [195.238.20.100]. The sender should visit\n5.7.26  https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for\n5.7.26 instructions on setting up authentication. w3-20020a5d4b43000000b003143eb4789fsi3711462wrs.794 - gsmtp' (delivery attempts: 0)

Met vriendelijke groeten,

Bert

icon

Beste antwoord door Martin 19 July 2023, 12:06

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Bert Vanneuville Je dient hiervoor contact op te nemen met DNSmaster@proximus.com.

Zij doen het nodige.

Dag,

Volledig identiek probleem hier. Wij hebben een domeinnaam “@mijnfamilienaam.net” (niet gehost bij Proximus).

Ik heb thuis een eigen mailserver. Uitgaande mail (verzonden vanaf account mijnnaam@mijnfamilienaam.net) gaat het huis uit via relay.glb.proximus.be (vroeger: relay.skynet.be). Dit heeft meer dan tien jaar lang probleemloos gewerkt.

Heden komen mails naar stad Brussel (@brucity.be; ongeveer 10 mails die nooit zijn toegekomen) en het UZ-brussel niet meer toe (ik draag zelf mijn brieven naar het UZ tegenwoordig. Zo weet ik zeker dat ze aankomen) . De mails worden ook niet geretourneerd. Voor veertien dagen heb ik inderdaad een volledig identieke retourmail als hierboven gekregen van Gmail. Ik kan niks meer mailen naar Gmail.

Hier kopie:
-----------------------------------------------------------------------------------

The following message to <xyz@gmail.com> was undeliverable.The reason for the problem:5.3.0 - Other mail system problem 550-'5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message,5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for [mijnfamilienaam.net] did not5.7.26 pass with ip: [195.238.20.99]. The sender should visit5.7.26  https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for5.7.26 instructions on setting up authentication. i5-20020a17090639c500b00977cb84b248si12179515eje.793 - gsmtp'
Reporting-MTA: dns; mailsec103.isp.belgacom.beFinal-Recipient: rfc822;xyz@gmail.comAction: failedStatus: 5.0.0 (permanent failure)Remote-MTA: dns; [142.250.102.26]Diagnostic-Code: smtp; 5.3.0 - Other mail system problem 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Help!

Dank

fb524747 apenstraat skynet

Nog een: mail naar laposte.net in Frankrijk verdwijnt ook in het nirvana dezer dagen.

fb524747

Reputatie 7
Badge +5

@flurk2 Voor het probleem met je mails naar gmail kan je best contact opnemen met je domeinnaam host.

De rest gaat ook over het email adres met je eigen domeinnaam of over een email adres bij Proximus? 

Dag,

Ik heb al contact opgenomen met mijn domainhost. Maar dat lost niks op. Het is zo dat ik al 15 jaar relay.skynet.be gebruik voor al onze uitgaande mails (ook die die verstuurd worden vanaf account naam@familienaam.xyz). Dat heeft altijd gewerkt.

De mails die niet toekomen zijn er idd allemaal die verstuurd worden vanaf een account op @familienaam.xyz (en die dan via relay.skynet naar buiten gaan).

Groet,

fb524747.

@flurk2  zou het mss met relay.proximus.be dan wel lukken ?

 

Reputatie 7
Badge +5

@flurk2 Kan je je domeinnaam eens doorgeven?

@flurk2 best deze noteren in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) . In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden zoals wat er hierjuist gevraagd wed.

Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Hallo,

Proximus beheert verschillende email domeinen waarbij onder andere ‘kbcmail.net’.

Uitgaande mail werd vroeger altijd verstuurd via ‘relay.kbcmail.net’ maar dit werkt niet meer omdat het certificaat van die mailserver niet meer OK is → Proximus moet hier dus een interventie doen !

Bij gebruik van ‘relay.proximus.be’ wordt de verstuurde email geweigerd door de ontvangende omdat hier dan de DMARC policy dit tegenhoudt.
Usually this is due to the adoption of DMARC practices, resulting in these mailbox providers no longer accepting messages where the From domain is one of their addresses

Enige oplossing is dus dat Proximus die verschillende email domeinen die in hun beheer zijn in orde brengt, hiervoor moet Proximus volgens mij het volgende doen :

  1. Confirm that Messaging Gateway is configured to sign outbound messages using DKIM. Protocols > Domains > domain > Delivery > DomainKeys Identified Mail.
  2. Confirm that that DKIM records are published to the DNS and are correct.
  3. Confirm that SPF records are published to the DNS are and correct.

Dit probleem sleept nu al meer dan een maand aan, maar niemand doet hier blijkbaar iets aan … !

Ter bijkomende informatie:

Proximus maakt authentificatie uiterlijk op 31/12/23 verplicht voor oude e-mailadressen vanaf dan kunnen er nog enkel berichten ontvangen maar niet meer verstuurd worden

Bij Gmail zelf is dit blijkbaar (reeds) van toepassing

En zelf hiervoor “authentificatie” zult moeten activeren in de betrokken mailapplicatie i

Om uw Proximus mail in te stellen, moet u de volgende instellingen gebruiken:

  • Inkomende mailserver: imap.proximus.be
  • Uitgaande mailserver: relay.proximus.be
  • Gebruikersnaam: uw e-mailadres bij Proximus
  • Wachtwoord: uw wachtwoord bij Proximus
  • Beveiliging: SSL of STARTTLS
  • Poort: 993 voor inkomende mail en 587 voor uitgaande mail
  • Authentificatie: Ja voor uitgaande mail

bron: → probleem email | Proximus Forum

@Martin 

Beste Martin,

Uw parameters kloppen inderdaad voor de relay.proximus.be maar die kunnen we niet gebruiken omdat de DMARC specs dan fouten geven : vb.

The following message to <luc.declerck@kbcmail.net> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.3.0 - Other mail system problem 550-'#5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.'
Reporting-MTA: dns; mailbnc216.isp.belgacom.be

We botsen dus op de DMARC spes voor volgende reden :

It’s because many email providers like Gmail and Yahoo have strict DMARC rules regarding using their domain names to relay mail. And therefore, they will prohibit your mail if the envelope sender address does not match the domain name of your outbound mail server.

Mijn email adres @kbcmail.net komt dus niet overeen met de naam relay.proximus.be daarom moeten we relay.kbcmail.net gebruiken (heeft vroeger altijd gewerkt !!!!), maar we kunnen het relay.kbcmail.net domein niet gebruiken omdat het certificaat dan niet in orde is !

Enige oplossing is dat Proximus dat relay.kbcmail.net domein in orde brengt met de juiste DMARC spes.

Reputatie 7
Badge +4

Vermits ik bv.  met mijn skynet e-mailadres via de relay.proximus.be een e-mail naar mijn gmail e-mailadres kan sturen en deze e-mail ook aldaar onmiddellijk ontvang; vermoed ik dat Proximus inderdaad mogelijks dienaangaande nog enige aanpassingen voor kbcmail.net, rca.com, belgacom.net compaq.net  dient door te voeren, maar dat bv. niet noodzakelijk via relay.kbcmail.net zou dienen te gebeuren

 

Edit

DMARC Unauthenticated Mail is Prohibited [SOLVED] (powerdmarc.com)

→ reason 3 eventueel aanpassing uit te voeren door Proximus dnsmaster ?

Ik vrees dat er pas vanaf maandag een reactie van een Proximus medewerker (moderator) kan verwacht worden op dit publieke forum 

&

Voor belgacom.net zijn er geen problemen (mijn pa gebruikt die dagelijks)

Reputatie 2
Badge

zelfde probleem hier dus met @rsca.com adres….  mailen naar gmail gaat dus niet, krijg foutmelding.

maar ik heb ook al ondervonden dat mails naar andere domeinen soms niet toekomen, echter zonder een foutmelding terug te krijgen (zoals ook gemeld door flurk2)…   maw de mail is totaal onbetrouwbaar geworden

 

ik hoop dat er eens naar gekeken kan worden

 

mvg

Reputatie 7
Badge +5

@het goddelijk monster Dan dien je contact op te nemen met de beheerder van je domeinnaam.

Reputatie 2
Badge

@het goddelijk monster Dan dien je contact op te nemen met de beheerder van je domeinnaam.

 

beste,

mij gaat het dus over de extensie @rsca.com …. dit email adres werd verkregen via proximus… ik bezit rsca.com niet, deze wordt beheerd door proximus veronderstel ik… en er zullen vele users zijn met hetzelfde probleem veronderstel ik

alvast bedankt

mvg  

Reputatie 7
Badge +4

@het goddelijk monster

Voor compaqnet.be vindt ik via onderstaande Proximus terug

tucowsdomains.com/whois-result/

maar voor rca.com

is er op het eerste zicht geen verband (meer) met Proximus, wel Technicolor blijkbaar

 

Ref. webpagina

Domeinnaam overdragen | Proximus

 

 

Reputatie 2
Badge

‘t is rsca.com en niet rca.com

er zal alleszins wel connectie zijn met proximus want mail is te checken met proximus webmail

 

 

mvg

Reputatie 7
Badge +4

Sorry

om vooruit te geraken neemt u vermoedelijk dan ook best per e-mail contact met de Proximus DNS master 

dnsmaster@proximus.com

Ref. webpagina

Domeinnaam overdragen | Proximus

Tucows maakt ons niet direct veel wijzer

tucowsdomains.com/whois-result/

maar mits door te scrollen komt men terecht bij onderstaande webpagina

Tiered Access

 

die u mogelijks verder zal kunnen helpen om het probleem uit de wereld te helpen

 

Reputatie 2
Badge

beste

 

als ik die Tiered Access link volg ik zie ik geen formulier, enkel een pagina met bovenaan 

 

 

of moet je een account hebben op die site? jammer dat proximus zelf geen support geeft voor deze email adressen, er zullen toch wel veel mensen impact ondervinden veronderstel ik

 

mvg

Reputatie 7
Badge +4

FYI

ICANN Lookup

 

 

Reputatie 2
Badge

okay , zal een poging ondernemen,  maar ik heb er niet zo veel hoop op

 

mvg

het goddelijk monster

 

Reageer