Vraag

Lijnprofiel & internetsnelheid

  • 14 March 2024
  • 36 reacties
  • 430 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 1
Badge

Kan het te maken hebben met het feit dat mijn profiel nu 70/30 staat? (Afgaand op mijn sagem test hierboven)

Dat de modem niet synchroniseerd met de lijn. En in het Proximus systeem de status van mijn lijn in het rood staat?

Neen dat heeft daar niks mee te maken maar wel omdat je overgeschakeld werd om met de bbox4 te werken, dwz:

Dat je  overgezet bent naar "single VLAN"

  • Indien je op "single VLAN" zit (=je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan werkt de bbox4 op VLAN20/IPoE DHCP.
  • terwijl de bbox3  op PPPoE werkt (VLAN10/PPPoE voor internet en VLAN30 voor TV.

 

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4
zone 4 25/2 60/10 12/1 20/4

Afgaand op de aangegeven afstand zou je in de vectoring zone 3 vallen maar om een of andere reden (stabiliteit) moet de DLM je in vectoring zone4 zetten., waar het startprofiel 25/2 is en waar de DLM je blijkbaar toch iets hogere snelheid kan toekennen =35/2.5 en aangezien de noise margin 9db (lager dan 10db) is zal de DLM je niet meer op een hoger profiel kunnen zetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie dat u blijkbaar een snelheid 32/2 Mbps (profiel 40/3?) zou hebben 

Downstream noise margin:       9,0 dB
Upstream noise margin:         6,7 dB

Rekening houdende met de bovenstaande noise margin (< 10 dB) vermoed ik dat uw snelheid niet (veel) meer hoger zal kunnen gaan 

 

Ik vermoed dat uw decoder toch automatisch - eventueel na een herstart ervan - een lokaal IP adres uit de range van de Bbox3 zal bekomen, nee @Martin?

 

In principe is de “standaard” startsnelheid (lijnprofiel) voor een vdsl2 vectorised lijn met een lengte tussen 700 en 1000 m 30/10 Mbps down/up

Vermoedelijk is er een probleem met de kwaliteit van de lijn (de lijnen in uw buurt vermits de minimum gegarandeerde snelheid niet gehaald wordt cfr ander hierboven vermeld forumbericht)

 

Edit inderdaad probleem decoder vermoedelijk te wijten aan gebruik single VLAN

→ best uw internetbox terugplaatsen 

 

Ref.

Problemen bij vervangen bbox3 door Fritzbox 7530AX International op Proximus - Userbase

Klassieke lijn:

  1. Aansluiting: Aansluiten op een DSL-aansluiting.
  2. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  3. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Ja (=PPPoE).
    Gebruikersnaam (formaat: ab123456@PROXIMUS) en internet paswoord invullen.
  4. VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id = 10
  5. IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen.

Single VLAN lijn:

  1. Aansluiting: Aansluiten op een DSL-aansluiting.
  2. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  3. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Neen (=IPoE)
  4. VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id = 20
  5. IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen

 

Is inderdaad daaraan te wijten en ik weet ook niet of PX zelfs op je vraag dit terug zou willen omschakelen zodat je terug met de bbox3 zou kunnen werken, in ieder geval automatisch gebeurt dit niet door gewoon weer je bbox3 aan te sluiten!

Reputatie 1
Badge

Liefst gewoon de lijn dan op het hoogst haalbare profiel maar met de groene status in hun systeem, en de Internetbox/Bbox 4. 

 

Dus een V7 krijg je niet meer zelf aangesloten op je modem zoals vroeger met je V3/4/5 ? Als ik het zo goed begrijp.

Reputatie 1
Badge

Ok, nuttige info om te weten.

 

Als ik vanavond thuis kom en bel naar de klantendienst.. Gaan deze mijn lijn kunnen beter zetten en lijnprofiel aanpassen? Zodoende mijn Bbox 4 internetbox terug gesynchroniseerd geraakt op mijn lijn. Heb nu ook geen vaste lijn met die bbox 3, blijft rood pinken de Phone lamp op de modem.

 

Of is dit iets voor maandag voor happy house?

Hangt ervan af waar het probleem zit dat je bbox4 niet meer kan synchroniseren of de helpdesk je zal kunnen verder helpen, anders moet je die gewoon eens terug aansluiten, wie weet lukt het terug, of je zou ook eens de bbox4 kunnen resetten.

Mss kunnen zij je lijn kaart waarop je aangesloten bent met je bbox4 ook eens resetten….

Reputatie 1
Badge

Hangt ervan af waar het probleem zit dat je bbox4 niet meer kan synchroniseren of de helpdesk je zal kunnen verder helpen, anders moet je die gewoon eens terug aansluiten, wie weet lukt het terug, of je zou ook eens de bbox4 kunnen resetten.

Mss kunnen zij je lijn kaart waarop je aangesloten bent met je bbox4 ook eens resetten….

Reset met een tandenstoker in dat kleine gaatje gisteren ook al gedaan. Het hielp ook niet helaas. 

 

Zal eens bellen, de zaterdag is dat van 9u tot 22u geloof ik open.

Reputatie 1
Badge

@Olivier_d Als je je internetbox aansluit zou alles moeten werken momenteel. De synchronisatie van je lijn is momenteel in orde. 

Zoals ik eerder al schreef zal je lijn nooit de hoge snelheden van 70 of 100 Mbps halen via VDSL2. Je lijn zal niet veel hoger kunnen dan 30Mbps, anders zal ze instabiel worden en andere lijnen in de buurt storen. 

Het feit dat je TV niet meer werkte met de B-box3 heeft inderdaad te maken met een andere technische configuratie die in de achtergrond nodig is voor beide modems zoals Martin uitlegde (1 vlan tov 3 vlans. Dit kan je vergelijken met een rijbaan. De internetbox heeft maar 1 rijstrook waar alle info over gestuurd wordt, zowel voor TV als internet als VOIP. Bij de B-box 3 krijgen ze elks een aparte rijstrook.)

 

Bedankt voor je feedback en info.

 

Deze morgen heeft een collega inderdaad de lijn geconfigureerd  en goed gezet. De Bbox4/internetbox werkt terug en is gesynchroniseerd.

 

Dus als ik het goed voor heb, als ik de bbox3 iedere keer eraan koppel dan zal de lijn vastlopen en de synchronisatie met de modem niet meer werken? Dit voor de Internetbox.

 

Met gevolg dat de lijn iedere keer opnieuw een configuratie nodig heeft?

 

Waarom ik m'n Bbox3 gebruik is enkel om de lijnwaarden en info via die tool te gebruiken en op te kunnen vragen.

 

Bij mijn weten kan ik niet ditzelfde bekomen met de Bbox4 / Internetbox? Dus om mijn lijnprofiel, max down en UP te kennen, etc ? Of kan ik dit toch ergens opvragen?

 

 

Reputatie 1
Badge

In principe is alles klaar en duidelijk. De topic mag gesloten worden 🔒 

Reputatie 1
Badge

Volgende begrippen, wat moet ik er onder verstaan:

 

-> Vectoring

-> Repair

-> 17a of 8b (bestaan er nog?)

-> Noise margin

 

Op welke site kan ik zo een schema vinden met de verschillende zones en profielen?

 

Thx voor de info.

Reageer