Vraag

kabel buiten door na werken fiber

  • 4 July 2023
  • 8 reacties
  • 331 Bekeken

Wat moet ik hiermee

Bij werken voor aanleggen fibers en leggen van kabels hebben ze een kabel doorgesneden waarna internet direct wegviel.  Deze arbeiders hebben zelf poging gedaan om kabel te herstellen maar ik zei internet nog steeds niet in orde dan terug kabel open nieuwe fiberkabel gelegd en daarna net voor ze put dichten rap nieuwe tape rondgedaan ik heb nu gezegd put niet dichten aub want internet werkt niet en zou iemand komen van proximus komen, maar zijn nu toch bezig … k probeer hen tegen te houden ..

 


8 reacties

In afwachting van een antwoord van een PX moderator:

Mss kun je ook eens contact opnemen via infrastructuurwerken : 0800 14 551 of infra@proximus.com

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Pandora, kun je in het klantprofiel klantgegegevens en/of je adres toevoegen aub? 

Dank je voor te reageren, gisteren is er een heel vriendelijke technieker langsgekomen en die heeft inderdaad vastgesteld dat ze voor ze er terug zand op hadden gegooid ze de draden volledig verkeerd aan elkaar hadden gedaan waardoor er constant kortsluiting was op de kabel … voorlopig is internet hersteld. De put moet nu nog gedicht worden maar momenteel zijn er geen werken meer in mijn straat (technieker had wel aan ploegleider gezegd dat de boel weer dichtgegooid mocht worden maar hebben ze niet gedaan dus nu afwachten of ze het voetpad hier ook daadwerkelijk terug herstellen) De technieker ging het opvolgen (omdat bij dichtgooien er mogelijk nog complicaties konden zijn)

Ik heb deze week net hetzelfde meegemaakt, Mijn vraag, is het voldoende om de draadjes week aan elkaar te zetten, of moet de kabel vervangen worden om de kwaliteit van het signaal over de kabel te waarborgen?

Ter info:
Als dit volgens de regels van de kunst gebeurt, dan moet die kabel niet noodzakelijk vervangen worden.

Reputatie 7
Badge +4

@Bakke Is dit ondertussen al terug hersteld bij u ? 

Reputatie 6
Badge +2

Als dit volgens de regels van de kunst gebeurt, dan moet die kabel niet noodzakelijk vervangen worden.

 

Wat zijn volgens U de “regels van de kunst” ??

Een ondergrondse telefoonkabel - op openbaar domein - kan en mag alléén door de Proximus lassers hersteld worden.

Draadjes aan elkaar zetten, en er een beetje isolatietape rond doen is absoluut niet voldoende.

De kans dat er water binnensijpelt in de kabel is groot, en eens het vocht in de hoofdkabel terecht komt, kan er ook grote schade ontstaan. In sommige gevallen moeten de lassers dan een stuk van verschillende meters wegsnijden uit de hoofdkabel en er een nieuwe stuk tussen steken (dat zijn 2 keer honderden lassen).

Als ze de put dichtgooien zonder degelijke herstelling moet je zeker de plaats markeren waar de gebroken kabel ligt, zodat Proximus die later degelijk kan herstellen. Zelfs al werkt jouw internet nu voorlopig OK.

Proximus rekent de kosten door aan de verzekeraar van de aannemer die de kabel geraakt heeft.

Als dit volgens de regels van de kunst gebeurt, dan moet die kabel niet noodzakelijk vervangen worden.

 

Wat zijn volgens U de “regels van de kunst” ??

De koperdraadjes niet gewoon met de hand aan elkaar twisten en wat tape er rond en zeker zorgen voor waterdichte afsluiting. (zoals ik ze dit al dikwijls zien doen heb, want met de straat werken die tegenwoordig om de haverklap gebeuren worden er regelmatig kabels/distributiekabels overgetrokken).

Nu is het wel zo dat zelfs veel oude distributiekabels door de vele jaren heen ook niet meer volledig waterdicht zijn, daarom dat er dikwijls bij lange regenval klachten komen van klanten.

Reageer