Vraag

internetsnelheid

  • 19 September 2020
  • 26 reacties
  • 592 Bekeken

Speedtest internet bedroevend slecht. Zowel wifi als via kabel.  2x contact klantendienst. Modem gereset en van kanaal verwisseld. Geen enkel verschil, oplossing? 


This topic has been closed for comments

26 reacties

heb je al gekeken wat de maximum gegarandeerde snelheid is die je proximus lijn aankan 

→ proximus - internetsnelheid 

je moet inderdaad eerst je speedtest uitvoeren via bvb een pc/laptop verbonden met een utp kabel aan je bbox om zeker te zijn dat je daar al voldoende snelheid haalt

Jazeker! En dat is een stuk meer dan de 5MBs download en nog geen 1MBs upload die ik nu alleen maar krijg. 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

En wat zeggen ze dan op de klantendienst ?

Bedankt! Klantendienst en technische dienst doen reset van afstand en verder niets. Niet heel oplossingsgericht jammergenoeg dus vandaar hier de vraag voor hulp. 
 

 

kun je het sagemtool gebruiken om je lijnkarakteristieken uit te lezen?

Helaas werkt de tool niet op IOs/Mac. 

Dan is het best dat je wacht tot maandag dan kunnen de proximus forummedewerkers je lijn even controleren en zien tot welk resultaat zij dan komen.
Indien het nog niet gebeurd is, zoveel mogelijk je → 
profielgegevens invullen/aanvullen zodat ze hiermee direct aan de slag kunnen.

=======================================================

ondertussen zou je eventueel kunnen zelf een automatische lijntest uitvoeren om te zien of dit iets geeft 

Zelf een lijntest (TBF) initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt die je lijn verder zal proberen te verhogen indien mogelijk.

Ach het internet werkt dus heb geduld. Hopelijk komen de forummedewerkers te hulp op maandag. En hopelijk iets beter dan de telefonische klantendienst. Bedankt voor het meedenken!

Ik had er nog iets toegevoegd aan mijn vorige post ivm automatische lijntest.

En hopelijk iets beter dan de telefonische klantendienst

Ze kunnen in ieder geval toch al achterhalen bij de bevoegde dienst waarom je snelheid lager is dan de maximum gegarandeerde snelheid op je adres

Reputatie 6
Badge +2

Jazeker! En dat is een stuk meer dan de 5MBs download en nog geen 1MBs upload die ik nu alleen maar krijg. 

 

Dat is een zeer vaag antwoord, moeten we het hiermee doen :frowning2: ???

Nee proximus moet het doen door het op te lossen :relaxed:

Badge +4

Ach het internet werkt dus heb geduld. Hopelijk komen de forummedewerkers te hulp op maandag. En hopelijk iets beter dan de telefonische klantendienst. Bedankt voor het meedenken!

Als je kijkt op de internet snelheids test voor uw adres, wat geven ze van snelheid ?

http://proximus.be/internetsnelheid 

Kopieer de tekst en hier plakken. 

Voorbeeld 

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.

Mvg,

Inderdaad het resultaat heeft TS niet gepost maar zelfs als we dat weten (wat TS ook gecheckt heeft wat de gegarandeerde  max is en dus merkelijk hoger ligt zoals hij zelf zegt ) weet je daaruit nog niet de reden van het terugvallen naar die lagere snelheid niet en had ik gehoopt van uit het sagemtool meer te kunnen afleiden maar dat werkt niet voor Mac, en vrees ik er dus voor dat alleen iemand van  proximus zelf dit verder zal kunnen oplossen ….

Bedankt voor alle reacties.

De gekopieerde tekst van de test:

 

Geadverteerde snelheid

tot 350 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid

210 Mbps download - 23,7 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus

 

MyProximus geeft vervolgens het volgende aan:

 

Speed download 7.7MBps

Speed upload 0.4 MBps

 

de snelheid heeft dus duidelijk wat onbekende problemen. 

Ja nu wordt het pas duidelijk, Phillipe_D had weeral eens gelijk :relaxed:

Die uitslag wilt zeggen dat je zal kunnen aansluiten op fiber (glasvezel) 
→ check het hier eens → https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html

Maar dan had je vroeger toch ook al zo’n lage snelheid toch, nee?

je zit ofwel op een lange gevectoriseerde lijn van rond de 2,5Km (waar de DLM je nog niet op een hogere snelheid gekregen heeft)
ofwel nog op een trage ADSL lijn bvb uit een Lex …..

 

Snelheid is nooit helemaal top geweest maar enkel sinds enkele weken dat het zo langzaam is. Glasvezel zou een optie kunnen zijn inderdaad.  

 je kunt eventueel kunnen zelf een automatische lijntest uitvoeren om te zien of dit iets geeft maar de overstap naar fiber lijkt mij natuurlijk de betere oplossing :relaxed:  

Zelf een lijntest (TBF) initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt die je lijn verder zal proberen te verhogen indien mogelijk.

Bijkomende info: 

 

Reputatie 7
Badge +4

Dit is normalerwijze een adsl2+ lijn  (max 12 Mbps)  (of eventueel misschien een lijn in repair mode om één of andere reden/defect waarvan de  oorzaak bij de klant of bij Proximus ligt)

Of een VDSL lijn (al doet de upload mij twijfelen)

Reputatie 7
Badge +4

De lijn staat inderdaad op een ADSL2+ profiel met een voorzien profiel van 7Mbps, lijn zelf krijgt de snelheid van 9 omdat de kwaliteit van de lijn goed is. 
Daar zijn plannen om daar in de toekomst glasvezel te voorzien, maar dit zal niet voor maart 2022 zijn.

Bedankt voor het checken, Charlotte. Jammer dat er niets verbetert kan worden, maar maart 2022 duurt wel erg lang. Zeker in de huidige tijd dat technologie niet stil staat en hoge internetsnelheid nodig is. 

ik vind dit ook raar dat ze dit dan al zo vroeg aangeven in hun www.proximus.be/internetsnelheid  !

Daar ben ik het helemaal mee eens, Martin. 

mss alternatieven als oplossing (mits goede mobiele dekking)

zie bvb Proximus 5G Unlimited abonnement als vaste internetlijn (UB)

Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via
- teledistributie (coax)
of via Mobiel 4G zoals :
- Orange Flybox 4G internet@home (toestel en abo kunt u desvallend online bestellen
   en wordt op enkele dagen geleverd)
- (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking (idem online bestellen)
Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden
   (met een 4G router of via tethering)
   (te gebruiken in uw smartphone met tethering naar PC/laptop/tablet
    of via een apart aan te schaffen 4G router zoals Fritz!box 6890 of Huawei B525)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/flybox?msclkid=e8d4045f678e122d7d805a9b438bb81c&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=b2c-act-nl-flybox-overview-alwayson-bra-orange&utm_term=orange%20flybox&utm_content=Flybox
https://www.tadaam.be/
https://www.coolblue.nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html
https://www.coolblue.be/nl/product/803132/avm-fritz-box-6890-lte-international.html

Super, bedankt voor de extra informatie. Daar ga ik eens induiken.