Skip to main content
Beantwoord

Internet valt weg

Sinds december 2024 heb ik dagelijks internetproblemen. Meermaals per dag verlies ik volledig de verbinding; Geen TV, geen Internet (op welk device dan ook), niks. Zelfs het blauwe ledlampje op de router (voor internet) is uit. Meestal herstelt zich dit weer binnen 10min, zonder dat ik daar iets voor moet doen. Dit is extreem vervelend vooral  voor thuiswerken, TV kijken (zowel traditionele als ook streaming diensten) en online games. In de 20 jaar dat ik klant ben bij Proximus (en voorheen dus Belgacom) heb ik dit nog nooit mee gemaakt.
De verbinding valt weg op welk moment dan ook vd dag 24/7. Zelfs ‘s nachts, de ene keer is er 2/3x per dag de andere keer tot 15x (vandaag al 10x).

Ik heb hier zojuist met de chat dient van Proximus over gechat en die beweerde eerst dat het kwam doordat ik geen wifiboosters gebruikt. Die opmerking kan ik niet helemaal plaatsen gezien bekabelde devices ook geen internet hebben, en intern alle devices over wifi perfecte verbinding hebben.

Toen gaf de techneut aan dat ik teveel devices gebruik en daardoor de lijn “omvalt”. Ook die opmerking kan ik moeilijk plaatsen gezien dat aantal niet verandert is sinds december en ze niet allemaal volle bak de bandbreedte dicht trekken (mobile phones, TV, playstation, aantal IOT spul)… max 20 devices. Sterker nog door vakantie was afgelopen week het aantal devices die aan stonden minimaal en ook toen viel het internet uit (ik log dit).

De techneut gaf overigens aan dat mn router vanmorgen was gereset. Dat kon ik niet helemaal plaatsen gezien je dat toch normaliter zelf moet innitieren? Wel was ik rond dat tijdstip tot 4x toe het internet kwijt.

De enige oplossing de geboden werd is een monteur lang sturen tegen betaling. Dit vind ik persoonlijk vrij kort door de bocht. Wordt er naar klanten geluisterd? Hebben jullie ooit dergelijks mee gemaakt? Wat adviseren jullie?

Beste antwoord door ByteRiser

ok na ruim 4 dagen geen enkele uitval gemerkt (ook niet in mijn logs). Daarnaast is de update van de router van 4 dagen terug. Dit zegt me dat de reset vh modem geholpen heeft. Dank allen voor jullie reacties!

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?
This topic has been closed for comments

12 reacties

Martin
  • 33131 reacties
  • 5 maart 2025

Heb je zelf al eens de bbox/Internetbox → gereset, want als je bedraad en via wifi regelmatig uitval hebt zou dit al in eerst instantie wijzen op een bbox/internetbox probleem.

Hebben ze ook je lijn bekeken op eventuele fouten.

Tip: Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens zodat de PX moderatoren u vlugger in het klantenbestand kunnen terugvinden om je ook vlotter te kunnen helpen. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden die eventueel belangrijk is i.v.m. je vraag.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

NB: de technieker is normaal gratis tenzij het echt te maken heeft met je eigen inwendige installatie en niets te maken heeft met de PX apparatuur.

• Auteur
  • 4 reacties
  • 5 maart 2025

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb mn profiel bijgewerkt en ga zo je advies over een factory reset van het modem uitvoeren. Net viel het internet wederom weg, waarop ik op het modem heb ik gelogd. De uptime was 2min. Lijkt er inderdaad op alsof het modem restart, wat uiteraard de korte onderbreking veroorzaakt. Nu nog de vraag waarom. Hopelijk lost de factory reset dit op.

Martin
  • 33131 reacties
  • 5 maart 2025

Inderdaad best eens proberen en als dit niet helpt kunnen de PX moderatoren dan verder kijken in hun richting of er problemen waar te nemen zijn op je lijn en kunnen ze ook verder beslissen of bv de bbox best vervangen wordt of niet …...

Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • 83 reacties
  • 5 maart 2025

Ik heb dit vorige week ook gehad. Een aantal dagen na mekaar was de verbinding verbroken, meestal rond 14u. Ook het DSL signaal was weggevallen. Duurt idd 5tal minuten om terug synchro te krijgen en dan de internet verbinding op te bouwen.

Het was overdag dus idd zeer vervelend als je midden in een Teams call zit.
Via myproximus toch even de verbindingstijden van de connectie nagekeken en daar zag ik dat de connectie iedere 24 opnieuw verbinding maakt. Dit gebeurde evenwel bijna altijd ‘s nachts (rond 2u).

Dus toch maar even naar de klantendienst gebeld want vorige keer dat we een probleem hadden met de connectie die wegviel, was er ergens water op de PXS kabel in onze straat. Dat gaf allemaal connectiedrops.
De klantendienst ging mij een technieker sturen. Die kwam langs de volgende dag en was vrij arrogant want “het lag aan mijn eigen Orbi die ik gebruik voor wifi”. Deze hangt dus achter de PXS Bbox3. Al jaren zo maar volgens de man was het een IP adres conflict. Steenvast was hij ervan overtuigd. Alleen kon hij niet uitleggen waarom het dan al jaren zo volledig vlot functioneert.
Hij heeft dan een “bakje” waar de filter ophangt aan de muur vervangen waar de PXS kabel binnenkomt. Volgens hem was dat veel te oud. Het was idd nog een Belgacom bakje :-)
Daarna is hij naar de straatkabine gegaan om daar te meten enzo.
En zowaar sindsdien geen problemen meer overdag.
Of het nu echt aan dat bakje lag of was er toch iets in de straatkabine? Geen idee. 
Er is verder niets vervangen. Hij stelde nog wel de internetbox voor als modem, maar veel toegevoegde waarde heeft die niet in mijn geval.

De Technieker was gratis in dit geval.

• Auteur
  • 4 reacties
  • 5 maart 2025

Thanks voor je antwoord, een dagelijkse lease refresh op een vast tijdstip is inderdaad ook vervelend, maar dan is t maar 1x per dag. Bij mij is het totale willekeur 24/7 (ook ‘s nachts) en tot wel soms 15/20x per dag.
Mijn modem is in de loop der jaren al een aantal keer vervangen (puur lifetime neem ik aan vanuit proximus zelf), maar het connect kastje waar de telefoonkabel (is t wel een telefoonkabel?) van naar het modem gaat nog nooit (in de 15 jaar dat ik hier woon). Je zou ook niet direct verwachten dat dat stuk gaat zonder dat je daar zelf aan hebt lopen klooien.

Anyhow, ik heb net een full modem reset gedaan, kijken of dat helpt. Ik had graag de logging van mijn modem uit gelezen om te kijken of alle disconnects overeen komen met de momenten dat ik het internet kwijt ben, of dat er in december een firmware update is geweest of iets dergelijks, maar kennelijk heb je daar admin of expert access voor nodig, want ik kan t nergens vinden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • 83 reacties
  • 5 maart 2025

Nee dat krijg je niet te zien die logs. Vroeger was dat allemaal te bekijken toen je nog admin was op de BBox. Maar dat is allemaal dichtgeschroefd. Daarom dat ik ook geen fan ben van de internetbox. Daar moet je alles via My Proximus doen. Bij de BBOX3 kan je tenminste nog via de webinterface van het toestel gaan!

Maar PXS zou wel de lijn kunnen uitmeten en dan zien ze of er ergens een probleem is op hun infra.
Hebben er geen buren een zelfde probleem? Dat kan soms helpen.
Bij de water infiltratie hadden er meer dan 6 gezinnen in onze straat last van en dan schakelen ze al wat sneller om het op te lossen ook.

Succes alvast!

Het is soms echt een lijdensweg tot je op de juiste persoon valt.

Martin
  • 33131 reacties
  • 5 maart 2025

@ByteRiser Welke internet box heb je eigenlijk is het nog een bbox3 model of een internet box (ook wel bbox4 genoemd). 

Dat connect kastje  = NTP2007 (koperlijn intro)/TF2007 (VDSL Filter) gaat niet vlug stuk maar heb het toch al jaren geleden voorgehad, ook daardoor disconnects gehad af en toe en wat ook kan is oxidatie aan de klemmen.  

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • 132 reacties
  • 5 maart 2025

Gaat het over een B-BOX3(V+) of een internet box? Bij de B-BOX3(V+) wordt soms wel vergeten de voeding mee te vervangen bij vervanging toestel en kan bijgevolg te lage spanning geven (ouderdom adapter kan ook problemen geven). Ik vermoed dat je box volledig uitvalt en heropstart of is het enkel het DSL lampje die opnieuw begint te knipperen (synchroniseren)?

Martin
  • 33131 reacties
  • 5 maart 2025

ik had inderdaad daarom ook gevraagd of het een bbox3 of een bbox4 want uit onderstaande

ByteRiser schreef:

maar kennelijk heb je daar admin of expert access voor nodig, want ik kan t nergens vinden.

dacht ik dat hij een bbox4/internetbox had, want voor een bbox3 heb je geen admin of expert nodig maar dan begon ik te twijfelen.

@ByteRiser als je een internet box hebt kan je eventueel ook de uptime van de internet box zien en ook aanduiding van de ethernet poorten , dit via myproximus onder “advanced instellingen” TAB(Informatie)

• Auteur
  • 4 reacties
  • 6 maart 2025

In mijn geval gaat t over een B-BOX3, bij een HW vervanging, vervang ik normaal alles in 1x, dus ik ga er bijna vanuit dat ook de adapter vd voeding is vervangen.

Anyhow, ik heb NA de harde reset die ​@Martin voor heeft gesteld GEEN onderbreking meer gehad. In de GUI van het modem zie ik ook dat hij inmiddels 1 dag en 6 uur update heeft, wat overeen komt met het reset moment.

Ik hang nog niet direct de vlag uit maar het ziet er voor alsnog goed uit.

Martin
  • 33131 reacties
  • 6 maart 2025

Hopelijk blijft het in orde ik ga al duimen voor  ;-)

• Auteur
  • 4 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025

ok na ruim 4 dagen geen enkele uitval gemerkt (ook niet in mijn logs). Daarnaast is de update van de router van 4 dagen terug. Dit zegt me dat de reset vh modem geholpen heeft. Dank allen voor jullie reacties!