Skip to main content
Vraag

Internet valt steeds uit


Al van in december valt mijn internetverbinding regelmatig uit. Eerst was dit enkel op momenten waarop veel mensen hun internet gebruiken zoals na 16u, maar stilaan kwam dit meer en meer voor. Dan begon de tv die verbonden is via een wifi-bridge elke keer te haperen.

De laatste weken is het dagelijks ongeveer 7 keer dat het internet weg is. Van thuis uit online een vergadering bijwonen wordt zo wel heel moeilijk! 

Sinds vorige woensdag heb ik al 5 keer gebeld. De eerste keer moest ik een harde reset doen met de router, geen effect. De tweede keer was het de frequentie van de wifi en is vanuit proximus dit aangepast en weer een harde reset uitgevoerd. De derde keer was het omdat Smart WiFi ingesteld was en dit niet goed werkt in oudere wijken. De vierde keer was het weer de frequentie die fout is. En de vijfde keer was het omdat een IP-adres dubbel wordt gebruikt, geen idee wat dit wil zeggen.

De enige constante in de gesprekken met proximus is dat er volgens hen geen problemen zijn op de lijn en dat de downloadsnelheid boven 80 is. Nochtans doe ik tijdens elk gesprek een speedtest en die geeft nooit meer dan 20 aan.

Dit laatste konden ze niet vanuit proximus oplossen dus ging ik gecontacteerd worden door techniekers om eens langs te komen. Techniekers hebben mij niet gebeld, maar de helpdesk heeft mij wel terug gebeld met de vraag om nog eens opnieuw alles uit te leggen want in het dossier stond enkel dat ze eens moesten bellen. 

10 reacties

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 2086 reacties
  • 28 januari 2021

@tomshana 

 

De aansluiting meet goed, heb je ook een slechte verbinding als je met de wifi 5.0 verbindt?

 

Geert


  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 januari 2021

Dat weet ik niet want bij de tweede tv en de computer kan ik niet kiezen voor de 5.0


GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 2086 reacties
  • 28 januari 2021
tomshana schreef:

Dat weet ik niet want bij de tweede tv en de computer kan ik niet kiezen voor de 5.0

Via onze metingen stellen we vast dat de Wifi 2.4 overzadigd is. 

Kan je op alle toestellen waarop de wifi 5.0 beschikbaar is hiermee verbinden en de overige apparaten met de wifi 2.4.

Gaat het dan beter?

 

Geert


  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 januari 2021

Nee, want dit is al zo. Enkel de gsm's kunnen op 5.0 en die staan daar vanzelf op.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 januari 2021

Wat is dan de limiet van aantal toestellen dat tegelijk op de wifi 2.4 kan?


Martin
  • 32644 reacties
  • 28 januari 2021

Er is niet direct een limiet maar wifi  is een shared medium dus er moet gedeeld worden tussen de verschillende toestellen en ten tweede 5.0 heeft veel minder kans van gestoord te worden door naburige wifi signalen 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 januari 2021

Waarom kan de computer en tweede tv niet op 5.0?

Hier is dan een computer, tv en tablet, die niet tegelijk internet nodig hebben, teveel voor de 2.4


Martin
  • 32644 reacties
  • 28 januari 2021

ondersteunt je tablet de wifi 5.0 band 

zie je in de lijst van binnenkomende wifi signalen van de bbox alleen maar wifi-2.4-xxxx dan ?


  • Auteur
  • Apprentice
  • 6 reacties
  • 28 januari 2021

Nee, het is een hele oude tablet


Martin
  • 32644 reacties
  • 28 januari 2021

ja dan kun je inderdaad niet op 5.0 die ook een grotere snelheid biedt tov de 2.4