Vraag

Internet valt regelmatig uit

  • 23 June 2023
  • 11 reacties
  • 822 Bekeken

Dit is een probleem dat zich al stelt van sinds we hier wonen (2 jaar) : het internet (bekabeld en wifi) valt regelmatig (enkele keren per dag) uit. Alle bekabeling is nieuw geplaatst 

Er is enkele maanden geleden een technieker geweest, die heeft de bekabeling van buiten naar de garage getest, de bekabeling in de garage van binnenkomst tot router vervangen EN een nieuwe router geplaatst (supervriendelijke jongen, die Harun), dan ging het een maand of zo goed en dan begon het opnieuw.

Er zitten een aantal switches tussen, op aanraden van iemand in dit forum heb ik de oudere vervangen door nieuwe, dat heeft niet veel geholpen, heb ook een tijdje geprobeerd zonder switches maar dat gaf hetzelfde, ik denk dus niet dat het probleem zich daar stelt.

De situaties waarin het probleem getriggerd kan worden zijn de volgende :

  • microgolf aanzetten : altijd probleem, wifi zit wel op 2.4GHz maar waarom valt mijn bekabelde netwerk dan ook uit?
  • iemand komt het huis binnen en zijn toestel (gsm/laptop) maakt verbinding met het netwerk : dikwijls probleem maar niet altijd (of niet onmiddellijk)

Laatst nog een weekje op vakantie geweest, mijn dochter is thuis gebleven wegens de examens en toen heeft ze geen uitval gedetecteerd, ze is wel steeds binnen bereik van het netwerk gebleven.

Dit is de derde modem/router die hier staat (eerst een gewone, dan een android, dan de android vervangen) en ze hebben allemaal het probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat de software op de router bugs bevat maar waarom dan enkel bij mij?

Wat er ook nog speciaal is aan mijn huis is dat ik bijna geen telefoonbereik heb en geen 4G (als ik de helpdesk wil bellen moet ik 100 meter verder wandelen, ‘t is hier nochtans een gewone woonwijk), misschien gebruikt de router 4G voor iets?


11 reacties

ter info in afwachting van een reactie van een PX moderator.

De router (bbox of ook Internet box genoemd) gebruikt in ieder geval geen 4G. 

je zou kunnen VoWifi gebruiken (Bellen via wifi | Proximus) indien je toestel door PX ondersteund wordt om te bellen.

Als je verbinding wegvalt knippert het DSL controle lampje dan op de bbox3 , want die moet normaal continu oplichten : Lampjes op je Proximus toestellen | Proximus.

Bellen via wifi staat aan, maar dat helpt natuurlijk niet veel als ik wil bellen omdat er geen wifi is :)

Bij wegvallen internet wacht ik meestal 5 a 10 minuten tot het weer aan is, zal de volgende keer eens gaan kijken en een foto nemen

Reputatie 7
Badge +4

@JVdA Ik heb alles even nagekeken voor je. Voor je vaste internet zie ik geen fouten op je lijn en blijft je verbinding stabiel tot aan je modem. Het probleem lijkt me dus ook eerder binnen te liggen. Je zegt zelf at het uitvalt als je microgolf op staat. Ik zou dan eerder in de richting van dat toestel of je elektriciteit zoeken. Het kan zijn dat er microgolven ‘ontsnappen’ uit je over waardoor ze je modem kunnen storen. Het kan ook zijn dat er iets niet helemaal in orde is met de elektriciteit waardoor de modem op dat moment te veel of te weinig voeding krijgt of die toch verstoord wordt waardoor hij niet meer werkt zoals het hoort. Kan je het in het oog houden of je ook problemen ondervindt als je de microgolf niet gebruikt ? 

Je hebt getest zonder de extra routers ertussen. Wat was er dan op dat ogenblik nog verbonden met je modem ? Ook voor je wifi-ontvangst meet ik van hieruit geen fouten. Geven je toestellen aan de wifiverbinding zwak is ? Hier vind je alvast meer info om je wifi te verbeteren of uit te testen in je huis. 

Als je je GSM-nrs invult in je profiel kan ik voor je nagaan of VoWifi geactiveerd is. 

Alvast bedankt om na te kijken.

Binnen is alles gerenoveerd, elektriciteit is volledig vernieuwd sinds 2 jaar, internetkabels liggen nieuw.

De microgolf is slechts 1 factor, het gebeurt ook schijnbaar willekeurig als dat toestel niet in gebruik is. Modem staat in de garage, keuken zit zoals het hoort op een andere stroomkring.

Ik heb geen extra routers, enkel een aantal “domme” switches, ik heb getest met enkel de tv box nog aangesloten. VoWifi is geactiveerd.

Ik kan bij gelegenheid wel eens de wifi uitschakelen om te zien of de modem nog steeds flipt.

Zou u mij wel een plezier kunnen doen en ook eens kijken waarom ik geen 4G ontvangst heb op mijn adres? Mijn  vrouw heeft wel ontvangst via Orange.

Reputatie 7
Badge +3

 

Zou u mij wel een plezier kunnen doen en ook eens kijken waarom ik geen 4G ontvangst heb op mijn adres? Mijn  vrouw heeft wel ontvangst via Orange.

Heb je buiten wel 4G ontvangst?

 

Geert

Nee, ik moet buiten een 50 meter naar links of rechts in de straat gaan alvorens ik 4G heb. Als de wifi uitvalt moet ik dus ook een 50 meter naar links of rechts wandelen alvorens ik kan bellen naar proximus helpdesk. ca va in de zomer, maar in de winter is dat wel wree koud als je 10 minuten moet wachten tot ze opnemen 😅. Misschien is er ergens een mast kapot of zo? Salviastraat in lovendegem.

Reputatie 7
Badge +4

@JVdA Heb je dat probleem met 4G altijd al gehad of is dat vooral de laatste tijd ?

Ik zie dat de mast er wel regelmatig uitgelegen heeft de laatste tijd. Dat kan zeker al een verklaring zijn van je recente problemen. Vandaag zijn er ook werken voorzien op de mast. 

Ik ben daar 3 jaar geleden gaan wonen en het is er eigenlijk altijd al geweest. Mijn vrouw gebruikt Orange, zij heeft geen problemen, de kinderen gebruiken scarlet en zij hebben ook problemen. 

Reputatie 7
Badge +4

gewist 

“Kinderen hebben ook problemen met scarlet”, dus ik veronderstel dat @JVdA bedoelt het zelfde 4G probleem als bij Proximus.

Ik ben daar 3 jaar geleden gaan wonen en het is er eigenlijk altijd al geweest. Mijn vrouw gebruikt Orange, zij heeft geen problemen, de kinderen gebruiken scarlet en zij hebben ook problemen. 

Hallo,

 

Hebben jullie ondertussen al een oplossing gevonden? Wij hebben hetzelfde probleem. 

 

Groeten, 

Kris

Reageer