Skip to main content

Situatie: 

  • laptop verbonden rechtstreeks op de modem met UTP kabel
  • internetsnelheid  fluctueert de laatste weken zeer hard
  • gemeten met https://pxs.speedtestcustom.com/ (met UTP kabel, niet WIFI)
  • soms zijn er nog andere toestellen via WIFI verbonden, maar vaak ben ik ook enige die aangesloten ben

Cijfers:

Probleem

  • online lessen
  • thuiswerk - teamsmeetings…  
  • alles hapert

al gedaan

  • alles opnieuw opgestart → meestal geen effect, soms wel (toeval?).. maar is geen structurele oplossing
  • andere neterkkabel (geen effect)

Suggesties?

zelfde ervaringen ?

 

Ik ben ooit van Telenet naar Proximus gekomen omdat Telenet in die tijd best wat downtime had… maar een verbinding onder de 2 Mbps is eveneens een reden om te wijzigen… Iemand tips? 

 

 

Zelf kun je niet veel meer doen dan alles eens te resetten 

Heb je het ook voor ( dat je snelheid terugvalt) als alleen de laptop waarmee je de speedtest doet verbonden is met de bbox via utp en niks anders nog contact maakt met met de bbox

kijk eens wat je gegarandeerde max snelheid is → http://proximus.be/internetsnelheid 
vergelijk beide als klant en als nieuwe klant.

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (lijnsnelheid...) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

PS: proximus medewerkers komen morgen terug langs en kunnen je lijn eens testen .


Ter aanvullinb


BESTAANDE KLANT VASTE LIJN

Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie
23,3 Mbps download - 3,8 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
15,4 Mbps download - 1,9 Mbps upload


Bestaande klant zonder vaste lijn of nieuwe klant
 

geeft foutmelding


en wat geeft dit dan via Sagemtool 0.13 / Sagemtool downloaden →  klik hier
om je lijnwaarden (lijnsnelheid...) uit te lezen 


TEST

Op dit moment is de snelheid ok:  tot > 27 MBps
https://pxs.speedtestcustom.com/result/ac5f5f80-6468-11eb-acc4-af892b4ca8b6

code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30 057 kbps
Upstream current bit rate:     4 046 kbps

Downstream max bit rate:       39 989 kbps
Upstream max bit rate:         4 046 kbps

Downstream attenuation:        20,6 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         12,5 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            707 m

Proximus profile name:         30/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no


Ik zal de test opnieuw uitvoeren als ik de snelheid weer zie wegvallen.


 


je zit blijkbaar op VDSL zone 2 (afstand 707m) 

maar je ROB is nog niet voorzien van gevectoriseerde lijn kaarten (non-vectored)
Je download snelheid zou mogelijks nog iets kunnen stijgen

je speedtest 27 komt overeen met je lijnsnelheid van 30Mbps
Maar je upload is wel wat laag , je moet natuurlijk opletten dat als je meet bvb niks bezig is met uploaden op dat moment op jou toestel of die van andere toestellen die in contact zijn met je bbox zowel over wifi of bekabeld.

  vectored non-vectored
zone profiel DLM basis profiel DLM
 2 50/15 100/40 20/6 50/10

je zit blijkbaar op VDSL zone 2 (afstand 707m) 

maar je ROB is nog niet voorzien van gevectoriseerde lijn kaarten (non-vectored)
Je download snelheid zou mogelijks nog iets kunnen stijgen

je speedtest 27 komt overeen met je lijnsnelheid van 30Mbps
Maar je upload is wel wat laag , je moet natuurlijk opletten dat als je meet bvb niks bezig is met uploaden op dat moment op jou toestel of die van andere toestellen die in contact zijn met je bbox zowel over wifi of bekabeld.

  vectored non-vectored
zone profiel DLM basis profiel DLM
 2 50/15 100/40 20/6 50/10

 

Maar dat verklaart nog niet waarom ales soms wegzakt naar onder de 2 Mbps? Of heeft dit er eveneens mee te maken?  Of wil dit zeggen dat als de dowload op deze manier kan verhoogd worden, er meer bandbreedte is en in de situatie waar ik nu naar onder de 2 zak… er dan toch nog meer overblijft?

Of redeneer ik nu totaal fout? 


inderdaad dit verklaart nog niet dat je speedtest zakt naar 2 ik wou alleen maar wat uitleg bijgeven.

Het is wel zo dat je moet opletten als je de speedtest doet dat je niet alleen bekabeld moet meten maar ook dat je moet opletten dat op je toestel waarmee je meet op dit moment al dan niet op de achtergrond gedownload bvb of op andere toestellen gedownload wordt. 
je kan zoals je voorstelde op het moment dat je naar 2 zakt eens opnieuw je sagemtool gebruiken om te zien of je lijnsnelheid op dit moment ook gezakt is en je kan altijd ook eens je bbox resetten om te zien of dit iets zou oplossen → De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus

De proximus forummedewerkers kunnen ook je lijn eens testen op fouten.


Ok top, merci alvast voor alle info!

Toevallig een tip hoe ik eenvoudig het dataverbruik per device kan checken? Om er toch zeker van te zijn dat er nergens iets op de achtergrond alle bandbreedt leegtrekt?

 

Ik vat het als volgt samen (misschien handig als iemand hetzelfde voor heeft), correct zo? 

 

0. Quickfix
- herstart modem
- wijzig UTP kabel
- alle testen rechtstreeks op modem 

1. bij dalende snelheid:
- check je snelheid rechtstreeks met UTP kabel : https://pxs.speedtestcustom.com/
- check de lijnwaarden met sagemtool: https://www.proximuscloud.be/web/app/share/invite/84LSiVO432

==> indien de lijnwaarden mee slecht zijn ==> probleem met de lijn ?
==> contacteer proximusmedewerker

2. analyseer sagemtool ifv vectoring
- geen vectoring --> nog snelheidswinst te halen
 ==> contacteer proximusmedewerker

3. indien lijnwaarden = ok en snelheid is laag
- check of er zware verbruikers zijn

4. laat de lijn checken door Proximusmedewerker op mogelijke fouten.


Het is ondertussen nu wel zo dat het hele ochtend prima in orde is :-) 
 


Reageer