Vraag

Internet snelheid

  • 30 May 2023
  • 18 reacties
  • 269 Bekeken

Hey

Gemiddeld halen we zo’n 12mbps download & 3mbps upload wat relatief klopt volgens MyProximus: Downloadsnelheid: 18.5 Mb/s / Uploadsnelheid: 3.7 Mb/s. Als we dan de lijntest doen, zouden we een maximumsnelheid ‘mogen’ halen van: 8.1 Mbps download – 0.5 Mbps upload, wat dan totaal niet klopt.

Algemeen gezien vind ik dat dit toch allemaal wat aan de lage kant is, daarna heb ik zelf ook wat zaken opgezocht en ingelezen over hoe dit nu allemaal in z’n werk gaat bij PX en heb dan eerst en vooral eens de veel besproken Sagem Tool erbij gehaald en deze kwam tot de volgende resultaten:

 Device:  B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:          20.064 kbps

Upstream current bit rate:               4.056 kbps

Downstream max bit rate:                39.032 kbps

Upstream max bit rate:                     4.056 kbps

Downstream attenuation:                 20,8 dB

Downstream noise margin:              18,4 dB

Upstream noise margin:                    10,5 dB

Vectoring down:                                  no

Vectoring up:                                       no

Modem vectoring compatible:        yes

ROP vectoring compatible:               IKNS:0x0000

DSL standard:                                      VDSL2 Annex B

DSL profile:                                          unknown

Estimated distance:                            724 m

Proximus profile name:                     20/4

Proximus DLM profile:                      unknown

Proximus repair profile:                    unknown

 

Dus hij zegt dat we toch tegen de 20mbps download zitten, maar dat halen we zeker niet. Alsook dat onze lijn nog niet ‘gevectored’ is, dit zal waarschijnlijk komen omdat we niet via een ROP aangesloten zijn, maar via een LEX/centrale/gebouw…

Onze downloadsnelheid kan wel nog wat hoger volgens de tool, maar daarvoor zullen we eerst nog DLM moeten activeren (of zou dit ook manueel kunnen?) Nu de vraag waarvoor we eigenlijk komen; kunnen we de DLM activeren zonder dat de donwnload- en uploadsnelheden naar beneden gaan, maar toch vooruitgang zien?

 

Alvast bedankt.


18 reacties

je zit blijkbaar in zone2 “non vectorized”  

VDSL2 vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/1

Waar de DLM je blijkbaar niet verhoogd heeft om één of andere reden?

Volgens de Noise margin zou  je nog mogelijkheid hebben tot verhoging.

De PX forummedewerkers kunnen de evaluatie van de DLM eens natrekken wat deze aangeeft.

heb je al een automatische lijntest geprobeerd of dit lukt en iets geeft als resultaat.

Dit kun je eens proberen als volgt:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart .
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (waar je nu in feite al op staat volgens het sagemtool), waarna DLM terug opgestart wordt.

Dan is het afwachten of de DLM je lijn kan verhogen zonder de stabiliteit van je lijn in gedrang te brengen.

Bedankt voor het snelle antwoord.

Kan DLM ook het omgekeerde doen? Bv snelheid vd upload verminderen? 

Ook zegt de Sagemtool dat de max bit rate 40 is, dit kan dan ook geen PX profiel van 50 worden? Of kunnen de max bit rates nog veranderen eens de DLM actief is?

 

@geert65 heb je al een automatische lijntest geprobeerd want dan zou je op dit basis profiel (dus zonder de hulp van DLM) moeten terechtkomen en dan achterna gaat de DLM je lijn analyseren. 

Als dit niet lukt kunnen de PX forummedewerkers daar ook voor zorgen.

Je verbindingen van de bbox (DSL uitgang) en die van de NTP2007/TF2007 maken toch goed contact, want daardoor kun je ook op een verlaagd repair profiel vallen, maar de DLM zet je niet onder een basis profiel van 20/6 zoals ook aangegeven in de tabel hierboven.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat het “Line Provisioning profile” LP281 (16.5/2 Mbps down/up) is (> 700 m & < 1000 m afstand)

Concreet kan/mag aangenomen worden dat zoals reeds aangehaald door Martin de DLM uw lijnsnelheid van 20 Mbps down op korte termijn (dagen) verder zal kunnen verhogen tot normalerwijze 30 Mbps down (noise margin » 10 dB);

Wat de uploadsnelheid vrees ik dat uw lijn waarschijnlijk op de limiet van het technisch haalbare zit (c. 10 dB noise margin)

Mogelijks kan een Proximus moderator op dit publieke forum manueel tussenkomen om het proces (verhoging snelheid) te versnellen 

TBI: “Ik vermoed dat het “Line Provisioning profile” LP281 (16.5/2 Mbps down/up) is (> 700 m & < 1000 m afstand)”

dat zou dan zone 3 zijn!

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 1 70/30 100/40 30/10 70/10
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4

Daarstraks naar het nummer gebeld en de stappen gevolgd en nu afwachten...

Reputatie 7
Badge +5

@geert65 Hou ons zeker op de hoogte.

Na een week zie ik toch nog geen verbetering & DLM blijft op ‘unknown’?


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test
-------------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   20.064 kbps
Upstream current bit rate:     4.056 kbps

Downstream max bit rate:       38.907 kbps
Upstream max bit rate:         4.056 kbps

Downstream attenuation:        20,8 dB

Downstream noise margin:       0,0 dB
Upstream noise margin:         18,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      IKNS:0x0000

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            728 m

Proximus profile name:         20/4
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
 

Zijn er nog opties? 

@geert65 download toch eens het → sagemtool  want mss geeft deze een ander resultaat.

Het is deze, heb die link gevonden toen ik wat in andere topics aan het zoeken was.

Het is volgens mij wel allemaal gelukt, want het internet sloeg kort even uit na ik die nummer heb gebeld. 

Zie screenshot

 

@geert65 Het is niet dezelfde want dit was nog een versie 0.13.test die niet volledig af was!

Kun je ook zien omdat er IKNS:0x0000 staat  bij Rop compatible ipv “no”

Inderdaad, bij deze:

 

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt mij aangewezen dat een Proximus moderator zoals @DaisyS bovenstaande snelheidsprobleem eens nader laat onderzoeken

Concreet is de laatste firmware voor zover mij bekend 8c.727 en uiteraard is een Bbox “modem compatible” (en een noise margin down die voor eenzelfde profiel 20/4 eerst 18 dB en vervolgens 0 dB aangeeft, lijkt ook niet direct op een eerder betrouwbaar resultaat van de Sagemtool op te leveren)

Zoals eerder aangehaald zou uw downloadsnelheid mijns inziens normalerwijze hoger moeten kunnen dan 20 Mbps

TBI:

Zelfs sommige lijnen van 800m vallen nog in zone 2 maar alles hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de lijn. Het Sagemtool geeft ook maar een geschatte waarde uit de andere gegevens die uitgelezen worden!

Reputatie 7
Badge +5

@geert65 Kan je je klantengegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Telefoonnummer & klantnummer zijn toegevoegd. 

Reputatie 7
Badge +5

@geert65 Je snelheid is juist geconfigureerd. De maximum snelheid, indien het stabiel genoeg is, zal 40 mbps zijn. 

Als je dit niet haalt wilt dat zeggen dat na DLM en vectoring blijkt dat dit niet lukt wegens niet stabiel.

Reputatie 7
Badge +4

Indien het effectief een ROP/LEX van het type IKANOS (IKNS) is, is er en zal er geen vectoring actief komen = non vectorised line

Wat is de gegarandeerde “maximale snelheid” (= minimumsnelheid) voor uw lijn en de maximumsnelheid voor x% van “de lijnen met uw configuratie”

Speedtest internet connectie | Proximus

Reageer