Vraag

Internet snelheid


Reputatie 1

Internet snelheid lijkt hier de laatste weken weer terug te lopen, ik heb op z’n best tegen de 80Mbps ( al even geleden dat dit bevestigd werd) gezeten maar denk dat we nu aan minder dan de helft zitten.

Speedtest WiFi https://pxs.speedtestcustom.com/result/10f974f0-c266-11ed-88c8-a363430930b9

Geen verandering in huis, momenteel twee thuiswerkenden , geen videomeeting. Router staat op 4 meter afstand, is al gereset maar heeft niets uitgemaakt.

Kan iemand misschien eens een lijntest uitvoeren om te bevestigen waar het probleem zich zou situeren? 


31 reacties

En je speedtest via utp kabel verbonden aan de bbox is die in orde.

Indien u een BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066

Reputatie 1

Nog niet, mag voorlopig internet even niet onderbreken dus zal voor straks zijn. Denk dat het probleem al langer bezig is want we hebben ook wat opgenomen programma's moeten wissen door beeld problemen.

Router lijkt wel de Sagem te zijn dus ik zal die optie eens proberen , gelukkig heb ik ook windows op mijn Mac draaien want Sagemtool is er niet in Mac versie denk ik.

 

Thx

inderdaad sagemtool werkt alleen onder windows.

Reputatie 7
Badge +4

@Dan013 Ik heb je lijn nagekeken en zij haalt 100Mbps. Je surfsnelheid is altijd wel iets lager. Ondervind je de problemen vooral via Wifi of kabel ? 

Reputatie 1

Hi,

Voornamelijk via WiFi , reset al een keer of twee geprobeerd in de laatste 2 maanden maar ik krijg niet de snelheden van pakweg een jaar of twee terug.

mvg

Dan

Uw gebuur heeft mogelijk een nieuwe wifi router geplaatst met het vermogen van een misthoorn en die blaast uw signaal volledig weg 😄 … het zou niet de eerste keer zijn dat dit soort dingen gebeurt 😉

Hi,

Voornamelijk via WiFi , reset al een keer of twee geprobeerd in de laatste 2 maanden maar ik krijg niet de snelheden van pakweg een jaar of twee terug.

mvg

Dan

@Dan013 is dit laag voor beide zowel op wifi-5.0 en ook op wifi-2.0 als je meet terwijl je dicht bij de bbox staat.

Reputatie 1

Zal eens wat dingen proberen en kom er morgen op terug,,bedankt alvast.

Reputatie 1

2.4

https://pxs.speedtestcustom.com/result/4440da20-c30f-11ed-b0ce-ff3440e5e069

5.0 was niet zichtbaar op de router

Na reset router op 2.4
https://pxs.speedtestcustom.com/result/45cd85e0-c315-11ed-b0ce-

2.4 - 10 minuten na reset

https://pxs.speedtestcustom.com/result/0962afc0-c317-11ed-bc4f-f30faf9ba063

5.0 - Snelheid is nauwelijks de helft van het beste resultaat op 2.4

https://pxs.speedtestcustom.com/result/4fe81f70-c317-11ed-bc4f-f30faf9ba063

 

Dus op een twintig minuten tijd zie ik snelheden van 60Mbps om dan bij de volgende test terug te vallen op 25Mbps , een paar maal de connectie met de speedtest verloren.

Ook een paar kanalen geprobeerd maar het lijkt of de router daar niet goed op reageert, blijft soms hangen, dan is connectie weer even weg enzovoort.

De reset duurde ook behoorlijk lang vond ik. Misschien een probleem bij de router?

Een reset van de bbox neemt inderdaad wat tijd in beslag.

maar natuurlijk kan ik uit je metingen als je dicht bij de bbox staat niet zien of je op wifi-2.0 of wifi-5.0 zit.

daarvoor zou je one ssid moeten uitzetten:

dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Opmerking:

Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App in de Wifi instelling: 
Wi-Fi Beherren
op deze pagina kunt u uw Wi-fi netwerk configureren
Privé Wi-Fi
Enkelvoudige SSID = Aan/Uit 

 

je WiFi netwerk en de gebruikte kanalen kun je controleren bv. met de "Wifi Analyzer" app of "Fritz!App WLAN" app, die daar erg geschikt voor zijn, op google play store en apple app store.
Wifi analyzer vind je ook in de windows Store bv voor op je windows laptop/pc.
Ook met "InSSIDer" kan je dit controleren.
inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

Reputatie 7
Badge +4

@Dan013 Als ik je wifi uitmeet zie ik van hieruit niet onmiddellijk een duidelijke oorzaak.

  • Heb je de mogelijkheid om eens te testen via kabel ? 
  • Heb je dit probleem op al je toestellen ? 
  • Is er iets veranderd in huis (extra elektrische toestellen, omvormer zonnepanelen, extra verlichting,...)

Tips ivm Wifi

Reputatie 1

Hi,

Voor de reset was SSID aan, erna stond die uit en dag is nog steeds het geval. Dus enkel test 1 gisteren was met SSID aan.

 

Nu testje met de Fritz app

 

Reputatie 1

Hi

Probleem is op alle toestellen, 2 iPads een iMac en MacBook Pro . Niets is wired momenteel maar zal de MBPro eens testen met kabel.

Eigenlijk geen aanpassingen in huis die dit kunnen verklaren. Testen zijn vanop 2 meter van de router en dagelijks gebruik is voor het merendeel binnen de 5 meter van de router zonder enige obstructie.

heb je al eens je wifi kanalen veranderd want het kan zijn dat je gestoord wordt op het kanaal waar je  nu staat.

Met bvb wifi analyzer kan je zien waar je kanaal nu ligt op 2.4 en 50 en zie je ook andere kanalen van naburige signalen die bvb bij u binnenkomen.

Reputatie 1

Wired test

https://pxs.speedtestcustom.com/result/55ee4260-c33e-11ed-8f8b-9f77b0a631a7

Reputatie 1

Martin,

Gisteren en deze morgen heb ik wat met de kanalen gespeeld en resultaten waren steeds gelijk of slechter.

Zou de selectie 20 of 40Mhz iets uitmaken? 

He verschijnsel dat je voor hebt is niet direct op te lossen met de bandbreedte maar je kunt het natuurlijk altijd proberen als je bandbreedte groter wordt kun je ook het nadeel hebben dat naburige signalen je eerder kunnen storen.

Reputatie 1

Terug naar normale afstand van router  , op 5 meter en snelheid zit nu beneden de 10Mbps :(

Reputatie 1

En bij een volgende test plots weer naar 62Mbps, moet toegeven dat ik het nu niet meer weet.

zie je met de wifianalyzer ander wifi signalen op 2.5 en 5.0 die jou kanaal eventueel overlappen en voor de storing zouden kunnen zorgen?

Maar beiden 2.4 en 5.0 schommelen dan zo sterk in snelheid als je een speedtest.net uitvoert als ik het goed begrijp,

Mss schilt er toch iets aan aan je bbox?

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp uit bovenstaande dat u een 100 Mbps aansluting hebt en dat u instabiliteit van de WiFi verbinding ervaart

Zoals hiervoor aangestipt kunnen hiervoor meerdere redenen zijn: 

storing door andere netwerken (buren) of apparatuur (Dect, TL/LED-lampen, microgolfoven, ...)  en dit hoofdzakelijk in de 2.4 band

Bbox modem/router “deficiency” ( te vervangen)

onvoldoende open ruimte (verzwakking niet alleen door afstand maar ook door materialen zoals metalen e.a.)

 

Indien u in vdsl2 (koper) aangesloten bent zie ik niet direct in hoe u via de Fritz app via uw internetaansluiting snelheden van 120/150 Mbps kunt detecteren 

 

Voorstel

doe 3 metingen met enkel 1 PC/laptop aangesloten met de Proximus speedtest Speedtest Custom - Test your internet speeds

1 met kabel

1 op WiFi 2.4 in de buurt van de Bbox (in open ruimte is 5 m mijn inziens ok)

1 op WiFi 5.0 in de buurt van de Bbox

en geef voor de 2e laatste metingen een beeld van de WiFi spectrum bezetting via InSSIDer en het gebruikte WiFi kanaal

 

 

Op basis van vorige berichten twijfel ik (nog altijd) tussen probleem Bbox WiFi , probleem omgeving (storingen) of probleem laptop WiFi

als de speedtest op 5.0 kan uitgevoerd worden met een ander toestel bvb iphone terwijl je dicht bij de bbox staat kun je al probleem laptop wifi uitsluiten.

stoorsignalen op 5.0 vallen ook veel minder voor mss, een radar in de omgeving, maar omdat je de kanalen al veranderd hebt zal dit ook het geval niet zijn.

Reputatie 1

Bedankt, ik zal morgen die testresultaten doorgeven. Toen ik daarstraks InSSIDer wou openen moest ik een key hebben en registreren, moest dit freeware zijn of niet?

 

mvg

Danny

de freeware versie kan je gebruiken zonder probleem. 

maar er zijn ook apps zoals wifi analyser die gratis zijn deze gebruik ik op mijn windows laptop.

nb: ik had dit nog toegevoegd aan mijn vorig bericht :

stoorsignalen op 5.0 vallen ook veel minder voor mss, een radar in de omgeving, maar omdat je de kanalen al veranderd hebt zal dit ook het geval niet zijn.

Reputatie 1

Martin,

speedtest via iPhone was ook 26Mbps , line sight 5 meter en zero obstructies

Reageer