Vraag

Internet snelheid

  • 2 May 2020
  • 7 reacties
  • 289 Bekeken

Beste, 

 

Volgens volgense link https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?v1=shorturl&v6=internetsnelheid#/input

zou ik met mijn abonnement (Internet Maxi) een download snelheid tot maximum 210 mbps kunnen halen terwijl de geafficheerde snelheid tot 300 mbps gaat. Dat vind ik al raar maar bovendien haal ik op een snelheidstest slechts een downloadsnelheid van rond de 70 mbps. De computer is een kabel aangesloten. Kan u meer uitleg geven vanwaar de grote verschillen komen en hoe ik de snelheid kan verbeteren.

met dank.

 


7 reacties

zit je op glasvezel want op koper is 100Mbps het max en dan zou 70Mbps heel normaal kunnen zijn

Ik heb nog geen fiber indien u dat bedoelt. We hebben geen aanpassing van kabels gehad de afgelopen jaren. Anderzijds lijkt het me vreemd dat Proximus, met de link die ik hierboven aangaf, niets vermeld van glasvezel of niet. Proximus vermeldt tot 300 of 210 mbps. Ik zou daarom graag ook met die snelheid willen downloaden. Op die manier krijg ik van Proximus waarvoor ik betaal. Niet meer maar ook niet minder.

kijk dan eens of fiber mogelijk is bij u want dat wijst er precies op van wel

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/r-orphans/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html

Dag Martin, ik heb me vermoedelijk verkeerd uitgedrukt. Ik hoef geen fiber. Ik wil gewoon dat wanneer Proximus in een een bericht zet dat ik tot 210 à 300 mbps downloadsnelheid heb zonder melding te maken van de noodzaak van fiber ik die downloadsnelheid kan verwezenlijken. Dat is ten slotte een deel van wat ik van Proximus koop. Wanneer ik een wagen koop die een topsnelheid heeft van 210km/u dan wil ik gewoon dat die 210 km/u kan rijden. is dat onlogisch?

ja dat is inderdaad waar wat je zegt, maar langs de andere kant zou ik persoonlijk heel graag zien staan als ik de internetsnelheidstest doe dat ik tot 300Mbps kan halen op mijn adres, mss zouden ze beter met twee databasen werken in de toekomst, zodat als je de internetsnelheidstest  doet namelijk als je test via bestaande klant dat er dan aangeduide wordt wat je mag verwachten als max gegarandeerd snelheid en als je op adres zoekt dat daar dan de snelheid aangegeven wordt wat er eventueel zou mogelijk zijn, dus meer bepaald dat er hoge fiber snelheid mogelijk is.

Nu zal het waarschijnlijk om een fout in de database gaan, wat nog voorvalt soms.

Heb je al eens de http://proximus.be/internetsnelheid vergeleken als klant en op niet klant, dus door je adres op te geven of dit verschillend is.

Ook eens kijken wat voor snelheid ze opgeven hier

https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/home

onder hoofding: Internet

Het is inderdaad verwarrend. Fouten gebeuren dus laten we dat voorlopig zo. Wat dan wanneer de download snelheid zoals nu gewoon helemaal niet op de afspraak is: 23.8 mbps op een desktop die met een ethernet kabel verbonden is..

 

@Wolfgang Doe je de speedtest https://pxs.speedtestcustom.com/  mss via een VPN  want je ping is zo hoog 

Anders moet je die eens doen terwijl je rechtstreeks aangesloten bent met een netwerkkabel aan de bbox zonder VPN en natuurlijk ook er op letten dat er geen zware downloads (bittorent , p2p enz…..) op je netwerk verloopt zowel op uw pc of op andere toestellen.

PS:

ook eens het volgende controleren:

  • via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down/
  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
    (speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
    repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

Reageer