Skip to main content
Vraag

Internet regelmatig (super)traag

  • 13 May 2024
  • 12 reacties
  • 191 Bekeken

Hallo,

 

Sinds een paar weken is de in de Internetlijn regelmatig traag  Volgens de analyse van mijn lijn op de Proximus-website:  “We hebben je lijn geanalyseerd: vast internet, televisie of vaste telefonie zijn verstoord.”.. Hoewel ik mijn mobiele nummer heb achtergelaten voor meldingen over het oplossen van het probleem, heb ik nog nooit een bericht ontvangen.

 

Vb onderstaande meting vanop een PC die met 1000BaseT is aangesloten.

 

 

Volgens de informatie op de Proximus-website zou mijn internetverbinding een minimumsnelheid van 45/14 Mbps moeten hebben. Het mogelijk moeten zijn om snelheden van 75/27 Mbps te bereiken, echter, tot op heden heb ik deze snelheden nooit gehaald.

Ik wil graag weten wat de specifieke problemen zijn die dit veroorzaken en wanneer een definitieve oplossing kan verwacht worden. Ondertussen ontvang ik nog steeds facturen voor een 100 Mbps service tegen het volledige tarief...

 

 

Mvg,

 

D.

 

 

 

12 reacties

@ddepre

ter info: 

Indien u een Sagem BBox3 (van het merk Sagemcom) hebt kunt u met het Sagemtool als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken:
Sagemtool downloaden → 
https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066
De belangrijkste parameters zijn
current/max bit rate down/up in Mbps
noide margin down/up in dB (indien » 10 dB is het verhoging in principe nog mogelijk)
ROP/modem compatible/vectorised yes/no 
profile name
DLM/repair profile yes/no

 

NB:Normaal zou je de gegarandeerde snelheid moeten halen daarboven op zal de DLM proberen je gegarandeerde basis snelheid proberen te verhogen zolang je lijn en de lijnen van andere klanten die in de zelfde distributiekabel zitten stabiel blijven.

Dank u wel voor het antwoord, de BBOX is echter een versie 4 - en hier kan men niet lokaal op in loggen.

@ddepre 

Dan best afwachten tot de PX moderatoren hier reageren en eens kunnen natrekken wat de stand van zaken is van de TBF/DLM ivm met je lijn en de evaluatie van de DLM.

Reputatie 6
Badge +3

@ddepre kan u uw lijnnummer of klantnummer ook toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we uw lijn langs deze kant eens nakijken.

Toegevoegd.

Reputatie 6
Badge +3

U vermeldt dat het een sinds enkele weken traag is. Is het sinds dit tijd dat u die modem gebruikt? Of is er rond die tijd iets nieuw op het netwerk toegevoegd? Uw snelheid/profiel staat al een tijdje om dezelfde snelheid, maar ik meet wel dat er rond begin mei meer packet-loss aanwezig is.

De BBOX 4 staat er sinds eind 2023.  Het is ook al enige tijd geleden dat er veranderingen aan het thuis netwerk zijn gedaan - of toegevoegd. Tevens verschijnt er telkens :

 

Normaal gezien heb ik een download van 27,4 Mbps en een upload van 9.4 Mbps. Ik betaal ook voor de 100 Mbps (maar hier niet te doen). Voor de zoveelste keer dit jaar terug gevallen op een lagere snelheid. Bij Proximus hebben ze deze voormiddag de modem gereset en dit is nu het resultaat: een screenshot genomen om 12:00 uur. Kan dit nu echt niet beter?

Ondertussen is het toch opgelost. Een behulpzame Proximus medewerker zorgde ervoor dat dit werd verbeterd. Nu terug 27.1 Mbps download en 8.98 Mbps upload. Dank je wel.

FYI: Dit is een groot misverstand dat regelmatig terugkomt, je betaalt voor 100Mbps indien je lijn dit aankan zie https://proximus.be/internetpolicy 

Reputatie 5
Badge +2

@chris1956 ik zie nergens staan of je dit meet via wifi of via je utp kabel rechtstreeks aan de modem, dit verschilt ook veel, 

de metingen moeten altijd zoveel mogelijk via utp kabel aan de modem gemeten worden, daarmee haal je de dichtbij zijnde snelheid dat proximus u aanbied en/of voorstelt van snelheid.

Cchris1956 kan altijd ook eens kijken wat zijn gegarandeerde snelheid minimum moet zijn : hier

Deze morgen - lijn is traag.

Log in bij myproximus:

Een paar schermen verder, producten lopen toch niet zoals het hoort.  Weekje later -  zie ook screenshot van een weekje terug. 

Gemiddelde doorlooptijd 2 uur? Melding terugkrijgen op mobiel?

Resultaten van deze morgen:

 

Reageer