Vraag

Internet op gegarandeerde minimumsnelheid


Reputatie 2

Beste,

Ik heb een Internet Maxi abonnement. Volgens de website van Proximus is de gegarandeerde downloadsnelheid 27,9 Mbps en de uploadsnelheid 9,4 Mbps. 

Als ik een speedtest uitvoer (via een bekabeld netwerk) krijg ik de volgende snelheden: download: 34,45 Mbps, upload: 9,32 Mbps.

Dat ligt heel dicht bij de minimum gegarandeerde snelheden. Graag had ik die snelheden wat hoger gezien.

Kan u mijn lijn eens nakijken en mij eventueel tips gegeven over hoe ik de snelheid kan verhogen?

Vriendelijke groeten.

 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn geen Proximus medewerkers voor maandagmorgen actief op dit publieke forum

Indien u een Bbox3 van het type Sagem hebt kunt u eventueel zelf de situatie meer in detail bekijken via de BBoxtool/Sagemtool als user met uw userpaswoord voorhanden op uw Bbox (sticker)

Sagemtool downloaden > klik hier

De belangrijkste parameters zijn

current/maximum bit rate down/up in Mbps

noise margin down/up in dB (indien groter dan 10 dB is in principe een verhoging snelheid door DLM mogelijk)

vectorised yes/no

ROP/modem compatible/DLM profile/repair profile yes/no 

profile name

distance in m

 

Ik kan mij vergissen maar vermoed dat u aangesloten bent met een lijn “provisioning profile” (beginsnelheid) 30/10 t.t.z. op non vectorised  apparatuur in een telefooncentrale op vrij korte afstand (< 500 m) en dat de DLM (Dynamic Line management system) uw snelheid iets heeft kunnen verhogen (35/10) maar dat omwille van de kwaliteit van en de bezetting van de lokale distributiekabel geen verdere verhoging meer mogelijk is zonder dat klanten met koperparen in deze lokale kabel (elkaar) zouden storen

 

 

= een significante verhoging is enkel mogelijk door migratie naar glasvezel of door vervanging van de vdsl2 non vectorised apparatuur door deze van het vectorised type; enkel Proximus-medewerkers kunnen u eventueel info over dergelijke vooruitzichten verschaffen 

Reputatie 2

Hallo, 

Bedankt voor jouw antwoord.

Via de SagemTool kan ik niet inloggen op mijn Bbox3. Ik weet niet of mijn Bbox een Sagem-modem is, maar als ik probeer in te loggen, krijg ik steeds de melding “Could not connect to device”. Via Edge de webpagina van de modem openen en inloggen (192.168.1.1) lukt wel, dus het probleem zit niet bij de gebruikersnaam en/of het paswoord. Kan ik op één of andere manier zien of het een Sagem-modem is?

Ik woon inderdaad tamelijk dicht van een centrale, ik schat rond de 450 meter.

@Proximus-medewerkers: kan de snelheid dan op geen enkele manier meer verhoogd worden? Dat zou ik heel jammer vinden.

Ik woon inderdaad tamelijk dicht van een centrale, ik schat rond de 450 meter.

Dat is iets dat je niet zelf kunt inschatten omdat die kabels een totaal andere weg kunnen volgen, maar het best is van af te wachten tot iemand van het Prox forumteam morgen eens kan natrekken wat er eventueel nog mogelijk is of mss in de nabije toekomst nog voorzien is.

Als je een bbox hebt waarvan de gele ethernet poorten alle 4 mooi aaneen aansluiten dan is het geen sagemcom en kun je dit sagemtool niet gebruiken, bij de sagem bbox staan die poorten2 per twee aaneen gesloten

Reputatie 2

Bedankt voor de verduidelijking, Martin.

Mijn modem is dan inderdaad geen Sagem-modem.

ik zal een reactie van het Proximus-team afwachten.

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt voor de verduidelijking, Martin.

Mijn modem is dan inderdaad geen Sagem-modem.

ik zal een reactie van het Proximus-team afwachten.

hi, ik heb even j lijn gecontroleerd en je zit nu op ongeveer 40mb
Deze kan nog een iets hoger tot mss 50 maar mer zal je lijn momenteel niet aankunnen
DLM zal dit ook aanpassen als je lijn stabiel blijft

Reputatie 2

Dag @jonathandr 

Bedankt om de snelheid op te trekken tot 50 Mbps.

Maar 50 van de 100 Mbps  theoretische snelheid is slechts de helft, hé. Dus eigenlijk is dat nog niet veel.
Kan u mij uitleggen waarom mijn lijn niet sneller kan dan 50 Mbps? Kan die in de heel nabije toekomst toch nog versneld worden? En hoe dan?

@Kristof45 je spreekt van 100Mbps maar waarom veronderstel je dat je lijn 100Mbps aankan, want het is niet het soort abonnement die dit bepaalt maar wel grosso modo je lijnverzwakking (ook afhankelijk van de lengte en andere parameters)

@Kristof45 stel dat je geschatte lengte klopt dan zou je in de zone 1 kunnen vallen maar dan moet je ook nog op een gevectoriseerde lijnkaart aangesloten zijn, en aangezien @jonathandr  je nu maar op 50 heeft kunnen zetten zou dit willen betekenen dat in de twee rechtse kolommen hier zit dus niet gevectoriseerd, en van deze veronderstelling ga ik dan uit. 
Maar nogmaals dit louter theoretisch gespeculeerd en enkel afgaand op je geschatte lengte.
Moraal van gans het verhaal alleen specialisten van Prox kunnen exact weten hoe uw situatie er praktisch uitziet.

 

 

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 1 70/30 100/40 30/10 70/10
Veronderstelling dat je lijn toch langer is dan je schat
dan is de mogelijkheid dat je op gevectoriseerde lijn zit
en dan zou de DLM je maximaal op 60 kunnen krijgen.
  30/10 60/15 16,5/2 30/4
Reputatie 7
Badge +4

Maar 50 van de 100 Mbps  theoretische snelheid is slechts de helft, hé. Dus eigenlijk is dat nog niet veel.
Kan u mij uitleggen waarom mijn lijn niet sneller kan dan 50 Mbps? Kan die in de heel nabije toekomst toch nog versneld worden? En hoe dan?

 

Ik vermoed op basis van bovenstaande dat u aangesloten bent op een lijn met “provisioning profile” (beginsnelheid) 30/10 t.t.z. op non vectorised  apparatuur in een telefooncentrale in zone 2 en dat de DLM (Dynamic Line management system) uw snelheid heeft kunnen verhogen tot 40 Mbps down (en misschien eerstdaags tot 50 Mbps) maar dat omwille van de kwaliteit van en de bezetting van de lokale distributiekabel geen verdere verhoging meer mogelijk is zonder dat klanten met koperparen in deze lokale kabel (elkaar) zouden storen

Een significante verhoging is enkel mogelijk door migratie naar glasvezel of door vervanging van de vdsl2 non vectorised apparatuur door deze van het vectorised type

Enkel Proximus-medewerkers kunnen u info over eventuele dergelijke vooruitzichten op korte/middellange termijn verschaffen 

 

P.S.

Proximus medewerkers kunnen u in principe voor een Technicolor Bbox een actueel overzicht van de situatie van uw lijn vergelijkbaar met deze bekomen via “de BBoxtool” voor een Sagem BBox bezorgen 

30/10 t.t.z. op non vectorised  apparatuur in een telefooncentrale in zone 2

Dat zal wel niet zie openingspost

maar soit we hebben al genoeg verondersteld denk ik :slight_smile: en tenslotte zal alleen toch maar de 100% zekerheid van Proximus kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +4

zone 2 → zone 1 tekst aangepast (de rest daarentegen zal vermoedelijk/normaal wel juist/ok zijn)

ja dan komen we ook tot de zelfde conclusie, dan moet het wel juist zijn :smiley:

tenzij de Prox medewerkers ons morgen nog kunnen verrassen :wink:

De DLM heeft trouwens al een eerste verhoging toegekend, nu afwachten of er nog verhoging kan toegekend worden.

Enfin gans mijn betoog was maar om @Kristof45 duidelijk te maken dat die 100Mbps er niet direct in zit en als er nog geen glasvezel naar hem toe komt is er weinig hoop op vlugge verbetering tenzij er van Prox uit verrassend goed nieuws komt :thinking:

We kunnen alleen maar hopen :fingers_crossed_tone3:

Reputatie 2

Bedankt @M_016 en @Martin voor de uitleg.

graag gedaan en hopelijk krijg je toch nog hoopvol nieuws van een proximus forummedewerkers, ik begin alvast al te duimen.

Reputatie 7
Badge +4

hi @Kristof45  zoals martin en M_016 al melden is de belangrijkste factor in snelheid je afstand tot de centrale en de aanwezigheid van fiber/vectoring
ik zie momenteel geen directe aanpassingen in de planning voor je regio dus kan je momenteel niet echt een hogere snelheid beloven
vanzodra dit veranderd zal je hiervan bericht worden

Reputatie 2

Ok, bedankt @jonathandr 

Reageer