Vraag

Hoe beslist Proximus hoe een bestaand appartementsgebouw aangesloten wordt op glasvezel (fiber)?

  • 25 March 2023
  • 2 reacties
  • 147 Bekeken

Reputatie 1

Op de website vind ik verschillende mogelijkheden:

Appartement ≤ 5 verd. via gevel

Appartement ≤ 5 verd. via technische ruimte

Appartement > 5 verdiepingen

Mijn bestaande aansluiting op het koperdraadnetwerk verloopt via een technische ruimte in de kelder en een verticale schacht, die in ongeveer in het midden van de zijmuur staat. Mijn b-box (b-box 3v+ /S) staat op de vijfde verdieping net naast die schacht. Een glasvezelaansluiting zou op dezelfde manier langs de technische ruimte en de verticale schacht kunnen lopen. Een glasvezelaansluiting via de gevel is zo goed als onmogelijk, want de vijfde verdieping is een dakverdieping – je kunt niet zomaar eventjes het dak doorboren voor een kabeltje en er is ook geen praktische mogelijkheid de kabel verder te leiden van de voorgevel tot aan de b-box.

(Het koperdraadnetwerk in mijn buurt is “tot op de draad versleten”. De verbinding valt enkele keren per dag uit. Proximus heeft al enkele keren een technicus gestuurd, maar die kon het probleem nooit ten gronde oplossen.)


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

In principe is er voor zover mij bekend eerst een bezoek ter plaatse en is er akkoord van de syndicus (en voor deze een akkoord van de vergadering van de eigenaars) nodig voor het gebruik van /toegang tot de “gemeenschappelijke delen”

Voor zover mij bekend wordt enkel voor (kleine) appartementsblokken met gevel op de rooilijn gebruik gemaakt van gevelaansluitingen

Voor de andere zal normalerwijze (in de mate van het mogelijke) gebruik gemaakt worden van de technische ruimte/vertikale kabelschachten om de fiber tot in de individuele appartementen binnen te brengen

Reputatie 7
Badge +1

Bij ons appartementencomplex hebben we een schrijven gekregen van de syndicus om geen contact meer op te nemen met Proximus. Heeft een firma, Jacops uit Deerlijk, die een voorstel gaat doen via de gemeenschappelijke delen. Maar Jacops blijkt met Fiberklaar te werken. Deze firma werkt voor de syndicus al zijn appartementencomplexen. Maar normaal moet deze aansluiting toch gratis zijn. Daar maakt Fiberklaar toch reclame mee. Horen het wel 🤔 Normaal moet dit een agendapunt worden op de AV in mei. 

Reageer