Vraag

Heb ik VDSL of VDSL 2


Ik heb Proximus Internet + Proximus TV.

Een speedtest geeft me max 16Mbps downloadsnelheid.

Ik lees dat VDSL 2 op mijn adres beschikbaar zou zijn en hogere snelheden oplevert.

Hoe weet ik of ik reeds VDSL 2 heb ?


17 reacties

Je bedoelt ADSL of VDSL2 hier onderander kun je dit zien → http://proximus.be/internetsnelheid 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Dank voor de info.  Dat Sagemtool heeft duidelijkheid gebracht.

Ik heb dus wel degelijk VDSL-2 .

Jammer genoeg is de current bit rate niet hoger dan het minimum dat Proximus garandeert voor mijn abonnement.

(Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid)

Zijn er mogelijkheden om de current bit rate dichter bij de max bit rate te krijgen ?

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29.997 kbps
Upstream current bit rate:     9.829 kbps

Downstream max bit rate:       43.317 kbps
Upstream max bit rate:         9.857 kbps

Downstream attenuation:        24,4 dB

Downstream noise margin:       20,8 dB
Upstream noise margin:         6,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            801 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

@Wim Stevens je zit in Vectored VDSL2 zone 3 (801m) met een starprofiel = basis syncsnelheid van 30/10 Mbps

De DLM zal proberen om je snelheid nog wat te verhogen, (als je bv nog maar onlangs nieuwe klant bent dan mag je rekenen op een 14 dagen ) anders wat je zelf wel eens kunt proberen is van een automatisch lijntest uit te voeren 

  VECTORED   non-VECTORED
  Profiel +DLM Profiel +DLM
zone 3

Startprofiel

30/10

verhoging in stappen tot max:    60/15 Mbps  ( indien mogelijk)

16,5/2 30/4
  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
Reputatie 6
Badge +2

Ik heb dus wel degelijk VDSL-2 .

Jammer genoeg is de current bit rate niet hoger dan het minimum dat Proximus garandeert voor mijn abonnement.

Zijn er mogelijkheden om de current bit rate dichter bij de max bit rate te krijgen ?

 

Ik vrees van niet, voortgaande op jouw lijnwaarden (je upload zit nu al aan het maximum wat je lijn aankan, en lager dan de 10 mbps van het basisprofiel (30/10). Een TBF zal niet veel helpen ...

Kan je eens de binnenbekabeling nakijken? Is er - vanaf het punt waar Proximus de woning binnenkomt - geen enkele andere vertakking meer (voorbeeld naar vroegere telefoonpunten)?

Staat de modem zo dicht mogelijk bij de “intro”? Heb je een correct aangesloten NTP?

Mijn binnenbekabeling is 30 jaar oud - toon mocht telefonie nog over deurbeldraad lopen.

Ik kan die binnenkabel moeilijk hertrekken.

 

 

@philippe_d kan zijn download dan niet vergroten niettegenstaande de upload het niet kan, nee?

Reputatie 7
Badge +4

@Wim Stevens De snelheid die je effectief krijgt is afhankelijk van de afstand van je woning tot aan het aansluitpunt in de KVD (grijze kast op straat). Hoe langer deze afstand is, hoe lager je snelheid. 

Daarbovenop heb je inderdaad het vectoringsysteem, dat je lijn constant monitort en bekijkt of de kwaliteit goed genoeg is om de snelheid eventueel te verhogen. Hiervoor speelt de kwaliteit van je bekabeling ook wel een grote rol. Als je modem niet op het punt staat waar je lijn binnenkomt, speelt de kwaliteit van je binnenbekabeling zeker mee. 

In de metingen die ik gedaan heb, zie ik wel geen ‘foutieve aftakkingen’ naar extra stopcontacten die voor problemen zouden kunnen zorgen. 

Je lijn synchroniseert wel op 30Mbps downloadsnelheid. Je test je snelheid altijd best via een LAN-kabel, ipv via WiFi omdat je ook via WiFi wel wat snelheid kan verliezen. Andere toestellen zoals je decoder nemen ook wel een deel van de snelheid weg als ze op staan. 

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d kan zijn download dan niet vergroten niettegenstaande de upload het niet kan, nee?

 

Zelfs indien …

Veel verschil zal het niet geven hé (35/9 ipv 30/9) ???

Het zou mij niet verwonderen dat zijn lijn regelmatig uitvalt, gezien de borderline upload SNR, want voor DLM geen goede zaak is :frowning2:

Reputatie 6
Badge +2

Mijn binnenbekabeling is 30 jaar oud - toon mocht telefonie nog over deurbeldraad lopen.

Ik kan die binnenkabel moeilijk hertrekken.

 

Ik vroeg niet om een nieuwe binnenbekabeling te trekken :grinning:

Mijn binnenbekabeling is ook 35 jaar oud (heb ik zelf nog getrokken, was toen nog “parlefonie” kabel), maar toch heb ik een perfecte sync (100/35 bij 225m van de ROP).

Ik vroeg gewoon om eventjes het volgende te controleren:

  • Is er een correct aangesloten NTP?
  • Is er geen enkele andere aftakking op die binnenbekabeling naar bijvoorbeeld vroegere telefoonstopcontacten?
  • Zijn er tussenliggende punten (tussen de intro en waar de modem staat), die eventueel een slecht contact kunnen geven?
  • Staat de modem zo dicht mogelijk van het punt waar Proximus de woning binnenkomt ?

Hoe meer info je geeft, hoe meer wij adviezen kunnen geven om de situatie te verbeteren, toch?

  1. Correct aangesloten NTP: ik begrijp de vraag niet.  Wat is een NTP ?

 

  1. Andere aftakking: ik had vroeger 3 telefoonstopcontacten.  Is het aangeraden deze af te koppelen ?
  2. Woning is achterin gelegen.  Aan straatkant is een meterhok.  Ik geloof dat Proximus kabel hier gekoppeld wordt aan een nieuwe prive kabel (50 meter).  Die komt toe in kelder.  Dan met beldraad naar living, gang en slaapkamer (3 telefoonstopcontacten).  Proximus installeerde de VDSL connectie in de living.  B-Box staat er vlak bij.

 

 

NTP

links is de NTP rechts de VDSL2 Filter waar je bbox op aangesloten is

 

als je stopcontacten mooi in serie achter elkaar aangesloten zijn kan dit geen kwaad maar als een T koppeling gemaakt werd dan kan dit wel een probleem geven omdat dit een stub vormt maar volgens de metingen van Prox zien ze geen stub.

 

Hallo,

Ik heb de tool gedownload en heb een BBox3 maar als ik de tool opstart en de juiste info geef voor het ip adres van de modem alsook de user en password, dan krijg ik de melding “could not connect to device”.

Alle info is correct (ik kan inloggen op de modem via http://192.168.1.1 met de user login).

Enig idee waarom dit niet werkt?

Alvast bedankt, Ph.

@PhD-B Wel er rekening mee houden dat deze tool alleen werkt met bboxen (bbox3) van het merk sagemcom 

 

Reputatie 7
Badge +3

@PhD-B 

Is alleen mogelijk met een Bbox3 van Sagem. Misschien is je Bbox3 een Technicolor. Je kan het zien aan de gele poorten achteraan op de modem.

4 aansluitend naast elkaar is Technicolor   gegroepeerd per 2 is Sagem

Dit is een Sagem  Bbox3:

Dit is een Technicolor Bbox3:

 

Wat zouden we doen zonder google hé ;-) 

Foto’s stonden eigenlijk op het forum hier → Destiny 2 in combinatie met de Technicolor modem: wat moet je weten/doen! | Proximus Forum

Bedankt voor de info, het is inderdaad dan een Technicolor BBox3.

Hoe zou ik het kunnen weten/testen met deze modem?

Specifiek is het omdat ik zou willen overschakelen naar Mobile Vikings internet (zelfde netwerk als Proximus) maar men zegt bij MB dat de aansluitkabel (nog maar 4 jaar geleden aangesloten door Proximus) géén VDSL2 kabel is.

Een speedtest geeft een snelheid van 87/20 aan (via wifi).

Alvast bedankt.

 

@PhD-B Een “VDSL2 kabel” op zich bestaat niet, maar de techniek om de signalen die men gebruikt om de ethernet signalen (internet, iptv enz) over te brengen zijn ADSL, VDSL2 over koperlijnen en Fiber/Gpon. ADSL is eigenlijk niet meer van deze tijd ;-)

Gezien de snelheid die je aangeeft zit je op VDSL2 en dit verloopt over koperparen die in de distributiekabel zitten (met verscheidene koperparen) en waarop je introlijn aangesloten is die bij je thuis binnenkomt.

je kan ook kijken wat proximus opgeeft als snelheid → http://proximus.be/internetsnelheid op je adres.

NB: bij benadering kun je ook de lijnsnelheid van je bbox meten door bv een laptop aan te sluiten rechtstreeks op je bbox met een utp kabel en de speedtest uit te voeren of anders via wifi-5.0 terwijl je dicht bij de bbox staat en dit voor beide methoden als er geen andere toestellen nog contact maken met de bbox niet via wifi en ook niet via utp kabel.

 

Reageer