Ik heb Proximus Internet + Proximus TV.
Een speedtest geeft me max 16Mbps downloadsnelheid.
Ik lees dat VDSL 2 op mijn adres beschikbaar zou zijn en hogere snelheden oplevert.
Hoe weet ik of ik reeds VDSL 2 heb ?
Ik heb Proximus Internet + Proximus TV.
Een speedtest geeft me max 16Mbps downloadsnelheid.
Ik lees dat VDSL 2 op mijn adres beschikbaar zou zijn en hogere snelheden oplevert.
Hoe weet ik of ik reeds VDSL 2 heb ?
Je bedoelt ADSL of VDSL2 hier onderander kun je dit zien → http://proximus.be/internetsnelheid
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
Dank voor de info. Dat Sagemtool heeft duidelijkheid gebracht.
Ik heb dus wel degelijk VDSL-2 .
Jammer genoeg is de current bit rate niet hoger dan het minimum dat Proximus garandeert voor mijn abonnement.
(Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid)
Zijn er mogelijkheden om de current bit rate dichter bij de max bit rate te krijgen ?
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 SagemDownstream current bit rate: 29.997 kbps
Upstream current bit rate: 9.829 kbpsDownstream max bit rate: 43.317 kbps
Upstream max bit rate: 9.857 kbpsDownstream attenuation: 24,4 dB
Downstream noise margin: 20,8 dB
Upstream noise margin: 6,2 dBVectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yesDSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 8b
Estimated distance: 801 mProximus profile name: 30/10
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no
De DLM zal proberen om je snelheid nog wat te verhogen, (als je bv nog maar onlangs nieuwe klant bent dan mag je rekenen op een 14 dagen ) anders wat je zelf wel eens kunt proberen is van een automatisch lijntest uit te voeren
VECTORED | non-VECTORED | |||
Profiel | +DLM | Profiel | +DLM | |
zone 3 | Startprofiel 30/10 | verhoging in stappen tot max: 60/15 Mbps ( indien mogelijk) | 16,5/2 | 30/4 |
|
Ik heb dus wel degelijk VDSL-2 .
Jammer genoeg is de current bit rate niet hoger dan het minimum dat Proximus garandeert voor mijn abonnement.
Zijn er mogelijkheden om de current bit rate dichter bij de max bit rate te krijgen ?
Ik vrees van niet, voortgaande op jouw lijnwaarden (je upload zit nu al aan het maximum wat je lijn aankan, en lager dan de 10 mbps van het basisprofiel (30/10). Een TBF zal niet veel helpen ...
Kan je eens de binnenbekabeling nakijken? Is er - vanaf het punt waar Proximus de woning binnenkomt - geen enkele andere vertakking meer (voorbeeld naar vroegere telefoonpunten)?
Staat de modem zo dicht mogelijk bij de “intro”? Heb je een correct aangesloten NTP?
Mijn binnenbekabeling is 30 jaar oud - toon mocht telefonie nog over deurbeldraad lopen.
Ik kan die binnenkabel moeilijk hertrekken.
Daarbovenop heb je inderdaad het vectoringsysteem, dat je lijn constant monitort en bekijkt of de kwaliteit goed genoeg is om de snelheid eventueel te verhogen. Hiervoor speelt de kwaliteit van je bekabeling ook wel een grote rol. Als je modem niet op het punt staat waar je lijn binnenkomt, speelt de kwaliteit van je binnenbekabeling zeker mee.
In de metingen die ik gedaan heb, zie ik wel geen ‘foutieve aftakkingen’ naar extra stopcontacten die voor problemen zouden kunnen zorgen.
Je lijn synchroniseert wel op 30Mbps downloadsnelheid. Je test je snelheid altijd best via een LAN-kabel, ipv via WiFi omdat je ook via WiFi wel wat snelheid kan verliezen. Andere toestellen zoals je decoder nemen ook wel een deel van de snelheid weg als ze op staan.
Zelfs indien …
Veel verschil zal het niet geven hé (35/9 ipv 30/9) ???
Het zou mij niet verwonderen dat zijn lijn regelmatig uitvalt, gezien de borderline upload SNR, want voor DLM geen goede zaak is
Mijn binnenbekabeling is 30 jaar oud - toon mocht telefonie nog over deurbeldraad lopen.
Ik kan die binnenkabel moeilijk hertrekken.
Ik vroeg niet om een nieuwe binnenbekabeling te trekken
Mijn binnenbekabeling is ook 35 jaar oud (heb ik zelf nog getrokken, was toen nog “parlefonie” kabel), maar toch heb ik een perfecte sync (100/35 bij 225m van de ROP).
Ik vroeg gewoon om eventjes het volgende te controleren:
Hoe meer info je geeft, hoe meer wij adviezen kunnen geven om de situatie te verbeteren, toch?
NTP
als je stopcontacten mooi in serie achter elkaar aangesloten zijn kan dit geen kwaad maar als een T koppeling gemaakt werd dan kan dit wel een probleem geven omdat dit een stub vormt maar volgens de metingen van Prox zien ze geen stub.
Hallo,
Ik heb de tool gedownload en heb een BBox3 maar als ik de tool opstart en de juiste info geef voor het ip adres van de modem alsook de user en password, dan krijg ik de melding “could not connect to device”.
Alle info is correct (ik kan inloggen op de modem via http://192.168.1.1 met de user login).
Enig idee waarom dit niet werkt?
Alvast bedankt, Ph.
Is alleen mogelijk met een Bbox3 van Sagem. Misschien is je Bbox3 een Technicolor. Je kan het zien aan de gele poorten achteraan op de modem.
4 aansluitend naast elkaar is Technicolor gegroepeerd per 2 is Sagem
Dit is een Sagem Bbox3:
Dit is een Technicolor Bbox3:
Wat zouden we doen zonder google hé ;-)
Foto’s stonden eigenlijk op het forum hier → Destiny 2 in combinatie met de Technicolor modem: wat moet je weten/doen! | Proximus Forum
Bedankt voor de info, het is inderdaad dan een Technicolor BBox3.
Hoe zou ik het kunnen weten/testen met deze modem?
Specifiek is het omdat ik zou willen overschakelen naar Mobile Vikings internet (zelfde netwerk als Proximus) maar men zegt bij MB dat de aansluitkabel (nog maar 4 jaar geleden aangesloten door Proximus) géén VDSL2 kabel is.
Een speedtest geeft een snelheid van 87/20 aan (via wifi).
Alvast bedankt.
Gezien de snelheid die je aangeeft zit je op VDSL2 en dit verloopt over koperparen die in de distributiekabel zitten (met verscheidene koperparen) en waarop je introlijn aangesloten is die bij je thuis binnenkomt.
je kan ook kijken wat proximus opgeeft als snelheid → http://proximus.be/internetsnelheid op je adres.
NB: bij benadering kun je ook de lijnsnelheid van je bbox meten door bv een laptop aan te sluiten rechtstreeks op je bbox met een utp kabel en de speedtest uit te voeren of anders via wifi-5.0 terwijl je dicht bij de bbox staat en dit voor beide methoden als er geen andere toestellen nog contact maken met de bbox niet via wifi en ook niet via utp kabel.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.