Vraag

Geforce Now: Niet-optimale Routing naar Gameserver Amsterdam

  • 3 August 2023
  • 0 reacties
  • 57 Bekeken

Hallo,

Ik ben een langdurige gebruiker van de online cloud gaming dienst Geforce Now en maak daarbij gebruik van connectiemogelijkheden naar servers in Amsterdam (EU NorthEast) en Parijs (EU Southwest). Voorheen werd ik steed automatisch geconnecteerd met Amsterdam, omdat ik de laagste latency (ping 7ms) had naar daar, wat logisch is omdat vanuit Antwerpen deze server fysiek dichterbij gelegen is dan de server in Parijs.

Echter, de afgelopen maanden merk ik op dat ik automatisch verbonden word met de gameserver in Parijs, omdat de ping naar Amsterdam verhoogd is (20ms is nog steeds laag, maar hoger dan voorheen). En Parijs is rond de 15ms. Dit probleem doet zich voor op al mijn apparaten, waaronder desktopcomputers, laptops en mobiele apparaten, wat aangeeft dat het niet beperkt is tot een specifiek apparaat.

Ter informatie, mijn thuisnetwerk is uitgerust met een eigen TP-Link Deco X50 router die rechtstreeks is aangesloten op de ONT-box. De router is voorzien van de meest recente firmware en ik heb alle standaardinstellingen behouden. Ik heb Proximus Fiber 1gig download, 500Mbps upload. Speedtest geeft 4ms ping aan. Bufferbloat score A. 

Ik dacht eerst aan problemen bij Geforce Now, maar uit eigen onderzoek heb ik vastgesteld dat wanneer ik een VPN gebruik, de ping naar de gameserver in Amsterdam aanzienlijk verlaagd wordt. Dit doet vermoeden dat de routing die door proximus als ISP wordt gebruikt naar de gameserver niet optimaal is. Het valt op dat bij familie en vrienden die geen gebruik maken van Proximus, maar telenet, de latency naar de gameserver in Amsterdam wel zoals verwacht laag is (7ms) en volledig anders opgezet. Hier lijkt er vooral vanaf zayo.bnix.net iets fout te gaan.

Hier zijn enkele technische gegevens die mogelijk nuttig zijn voor het onderzoek naar dit probleem:

  • Tracert resultaten naar de gameserver (eu-northeast.cloudmatchbeta.nvidiagrid.net):
    • Naar Amsterdam server (zonder VPN):
      Zonder VPN
    •  

    • Naar Amsterdam server (met VPN):
    •  

Naar mijn begrip zou het volgens onderzoek op het internet mogelijk moeten zijn voor Proximus als ISP om de routing aan te passen naar deze gameserver? Of kan ik hier zelf nog iets aan doen? 

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer