Skip to main content
Vraag

Geen smtp zonder authenticatie meer?

  • 1 July 2024
  • 5 reacties
  • 302 Bekeken

Sedert enkele weken lukt het ons niet meer om mails te verzenden zonder authenticatie. Dat is vooral problematisch voor de scan to mailfunctie van onze oude Kyocera die geen nieuwere authenticatieprotocollen ondersteunt en dus niet meer werkt.

Nog iemand met dit probleem of - nog beter - met een oplossing?

Thanks!

5 reacties

Die authenticatie is er (uiteraard) voor de veiligheid.
Spammers doen het onveilig en dus zonder authenticatie. 😉

Verzenden zonder authenticatie KAN uiteidenlijk gevolgen hebben: Veelvoorkomend is een geblokkeerd IP-adres. Als antispamprogramma's uw uitgaande mail als spam catalogeerendetecteren, kan uw IP-adres worden geblokkeerd door een spamblokkeringslijst. Maar zover zijn we nog niet, denk ik.
Het is dat u het weet.
 

 

De instellingen voor de scanner zijn in principe:

Server: relay.proximus.be
Port: 587
Encrypton method: STARTTLS
Authentificatie : normaal wachtwoord
Gebruikersnaam: je e-mail

Soms kan/moet je een andere encryptie gebruiken. (dikwijls SSL)

Als dat niet werkt kan je nog proberen :
Port : 25
Connection Security : none
Auth Method : No Authentication

Maar dit zou uit gewoon veiligheids overwegingen helemaal niet meer mogen werken.


Als dit ook niet werkt, kan je misschien nog proberen te mailen via de servers van google.
Ik neem aan dat je een google en gmail account hebt?
Op de schanner geef je smtp.gmail.com in als het serveradres.
Vul bij Poort een van de volgende nummers in:
465 voor SSL en 587 voor TLS
Dan het volledige e-mailadres van google en uw wachtwoord. Log wel eerst in op het account.

 

@chris VPL

Hangt ervan af welk type je hebt of je de instellingen kunt veranderen 

zie bv. Scannen naar mail | Kyocera

Mycrosoft mail accounts en google mailaccount zij nog strenger ivm beveiliging want die vinden zelfs de Authenticatie “normaal wachtwoord “ te onveilig.

 

 

Ik heb de verificatie geprobeerd met de smtp-server van Proximus zonder succes. Met die van Google zonder succes (ik vermoed omwille van Auth0). Met die van Telenet zonder succes. 

Zoals gezegd vermoed ik dat - omdat de Kyocera behoorlijk oud is - de nieuwere versies van SSL en TLS niet ondersteunt (vind ook geen nieuwere firmware die dit zou oplossen). 

Het eigenaardige is wel dat het tot voor enkele weken probleemloos lukte om smtp zonder verificatie te gebruiken bij Proximus en nu niet meer.

 

Die authenticatie is er (uiteraard) voor de veiligheid.
Spammers doen het onveilig en dus zonder authenticatie. 😉

Verzenden zonder authenticatie KAN uiteidenlijk gevolgen hebben: Veelvoorkomend is een geblokkeerd IP-adres. Als antispamprogramma's uw uitgaande mail als spam catalogeerendetecteren, kan uw IP-adres worden geblokkeerd door een spamblokkeringslijst. Maar zover zijn we nog niet, denk ik.
Het is dat u het weet.
 

 

De instellingen voor de scanner zijn in principe:

Server: relay.proximus.be
Port: 587
Encrypton method: STARTTLS
Authentificatie : normaal wachtwoord
Gebruikersnaam: je e-mail

Soms kan/moet je een andere encryptie gebruiken. (dikwijls SSL)

Als dat niet werkt kan je nog proberen :
Port : 25
Connection Security : none
Auth Method : No Authentication

Maar dit zou uit gewoon veiligheids overwegingen helemaal niet meer mogen werken.


Als dit ook niet werkt, kan je misschien nog proberen te mailen via de servers van google.
Ik neem aan dat je een google en gmail account hebt?
Op de schanner geef je smtp.gmail.com in als het serveradres.
Vul bij Poort een van de volgende nummers in:
465 voor SSL en 587 voor TLS
Dan het volledige e-mailadres van google en uw wachtwoord. Log wel eerst in op het account.

 

 

De veiligheidsmaatregelen zullen allen maar sterker worden hoor.
Je kan nog proberen contact op te nemen met Kyocera en daar raad vragen, eventueel is er een firmware update?

.

Inderdaad strenger om strenger heb onlangs voor mijn microsoft mail accounts ook een melding gekregen dat ik uit veiligheid mijn authenticatie zal moeten aanpassen.

Reageer