Vraag

Geen of onvoldoende Wifi

  • 28 January 2022
  • 9 reacties
  • 113 Bekeken

  • Apprentice
  • 4 reacties

Hallo,

 

Eerst een kleine situatieschets:

We hebben de Bbox 3 met daarop aangesloten 1 alarmcentrale

2 Televisie woonkamer

3 Televisie woonkeuken

4 Switch in hobbykamer waar 3 desktops op aangesloten zijn

In huis amper of geen wifi enkel het signaal in de hobbykamer komende van de switch D-Link DIR-600.

 

We hebben de PXS wifi booster geprobeerd en die werkt… enkel in de garage in de nabijheid van de Bbox 3 anders nergens.

 

Wie kan helpen?

Wie heeft de gouden tip?

 


9 reacties

Als de constructie van het gebouw materialen gebruikt die wifi verzwakken dan is het normaal dat je maar op korte afstand nog voldoende wifibereik hebt zeker als de wifi band  5.0 gebruikt wordt.

je kan altijd eens de bbox resetten maar aan de demping van van bouwmaterialen kan dit geen oplossing bieden 

bbox resetten = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

10 tips om je wifi te verbeteren | Proximus

 

PS: tijdens het weekend komt hier niemand van proximus zelf langs.

De constructie van het gebouw… Een oerdegelijke gerenoveerde Vlaamse boerderij van 105j oud,

dikke volle bakstenen muren en binnenmuren.

Bbox heb ik al eens gereset, Ik heb al van alles geprobeerd.

Ook meen ik ergens gelezen te hebben dat detectoren van een alarminstallatie het wifi signaal kunnen verstoren.

Misschien dat mensen van PXS me hier wat kunnen mee helpen en tips geven.

 

is het zowel op wifi 2.4 als op wifi. 5.0 dat je zo’n slechte ontvangst hebt, want als je storingen krijgt van je alarm detectoren zullen moeilijk beide kunnen tegelijk storen.

ook kun je eens je wifi kanaal van je bbox veranderen 

bbox3 wifi kanaal veranderen | Proximus Forum

7 obstakels in huis die je wifi-signaal blokkeren - TechPulse

Alarm stoort wlan. (tweakers.net)

PS: mensen van Proximus komen pas maandag terug langs hier

Reputatie 7
Badge +4

@Rke Als ik je Wifi hier test zie ik inderdaad wat problemen op je verbinding. Er zijn een aantal toestellen die het signaal niet goed genoeg kunnen ontvangen doordat de afstand te groot is. 

Een booster zou hierbij inderdaad moeten kunnen helpen, maar de plaats hiervan is dan zeer belangrijk. Je kan via de My Proximus app uittesten waar je deze best kan zetten en hoe het gesteld is met je wifi in de verschillende kamers. 

Als het mogelijk is, kan je ook eens testen met de B-box op een andere plaats te zetten. Dit hoeft niet ver te zijn van waar hij nu staat. Soms is het voldoende hem een kwartslag te draaien of een schapje hoger/lager zetten al voldoende zodat de antennes in de modem een andere richting uitwijzen waardoor het signaal minder gestoord wordt. 

Meer info hierover vind je in de 10 tips die Martin hiervoor al postte. Moest je het hier niet mee kunnen verbeteren zullen we een technieker langs sturen om dit grondig na te kijken . 

Dag Heren,

 

Ik heb zowat alle mogelijke zaken geprobeerd, niets lijkt te helpen. Zelfs heb ik onze alarminstallatie tijdelijk buitendienst gezet omdat iemand mij erop wees dat detectoren ook kunnen storen.

Wij hebben vorige week een wifibooster van PXS in bruik genomen maar deze werkt enkel in de garage

waar ook de Bbox staat, deze plaats kunnen we niet wijzigen doordat ik reeds ethernetkabels heb getrokken tot daar voor beide tv toestellen. We hebben tal van manieren bekeken maar niets lijkt te werken. Vandaag een Mesh netwerk opgezet. dat werkt wel.

Ik moet zeggen dat ik enigszins teleurgesteld ben door de povere hulp van de helpdesk

en dat na meer dan 30j klant bij RTT Belgacom en PXS

 

btw ik werk als SubCo voor de dienst NEO/IPR

maar ik snap niet goed wat de bedoeling is van zowel de bbox en de wifi booster in het zelfde lokaal te zetten, tenzij het de bedoeling was om te testen of de booster beter presteert op gebied van wifi dan de bbox?

(Je gebruikt de booster dan als access point veronderstel ik dus booster verbonden met ethernetkabel aan de bbox)

in principe zou de booster het zelfde resultaat moeten geven als je satelliet die dichts van de bbox opgesteld staat als je daar de booster zou zetten waar die satelliet van je mesh staat?

Dag Martin,

 

In de installatie video van de booster raden ze aan om deze eerst te installeren in de ruimte of toch zo dicht mogelijk als waar de Bbox staat, wat ik dus ook deed, als die daar werkte plaatste ik die naar de leefkeuken waar we nagenoeg geen wifi ontvangst hebben, daar werkte zelfs de booster niet.

Vroeger werkte de tv in de leefkeuken via een wifibridge maar ook dat werkte niet naar behoren.

Gelukkig hebben we dit gemerkt nog voor de renovatie, waardoor we dus beide tv’s voorzien hebben van een kabel…. De wifi van de Bbox is slechts in de garage een stuk en een stuk van de berging te capteren verder nergens vandaar de poging om die booster in dienst te nemen, maar dat was een dikke tegenslag.

De mesh met 3 antennes draait inmiddels op 3 belangrijke plaatsen en die is zo stabiel en snel dat ik er meteen nog een paar bij bestel in die de behuizing van een fake vogelkooitje in de tuin plaats.

 

Daarmee is een einde gekomen aan de zoektocht om toch maar een deftige oplossing via de provider te krijgen.

 

mvg Ronny

Ok nu begrijp ik wat je bedoelt, bedankt voor de bijkomende uitleg. 

Ik denk/vermoed inderdaad dat ik één ding over het hoofd gezien heb, en dat is dat de booster alleen over wifi 5.0 communiceert met de bbox en daarentegen kan een mesh systeem over twee tot zelf 3 wifi banden communiceren (satellieten en hoofdnode onderling) vandaar dat het zal beter werken met je mesh systeem.
Dus is het tijd dan dat Proximus ook eens aan een mesh systeem denkt in hun aanbod ;-).

Dag Martin,

 

Inderdaad want er zijn wel mensen met dergelijke problemen en met de moderne huizen, isolatie etc neemt dit probleem alleen maar toe. Ik had echt gedacht dat er een oplossing kon komen van PXS uit.

Soms is het ontbreken aan een pasklare oplossing net dat wat mensen doet overstappen naar de concurentie. Gelukkig zitten we door de joint-venture met Orange naar MWINGZ op het vlak van de mobile telecom wel wat steviger in het zadel.

 

 

 

Reageer