Vraag

Fritzbox 7530ax als router achter bbox 3

  • 23 March 2024
  • 5 reacties
  • 100 Bekeken

Ik wil men eigen prive router gebruiken achter mijn bbox 3v+. Maar ik krijg foutmelding

Wat ik gedaan heb:

aangesloten via volgende stappen:

https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530/265_Setting-up-the-FRITZ-Box-for-use-with-another-DSL-modem/

na procedure geeft hij aan dat er internet connectie is (maar werkt niet)

Wanneer ik daarna diagnostics laat runnen op men fritzbox zegt hij volgende

internet connection: IPv4 :connected, Proximus, IPv4 addres: XX.X.XX.XXX

web service cannot be reachted: check the connection to your internet provider.

Iemand anders bekend wat mogelijke oplossing is?

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Voor zover mij bekend werkt de 7530ax ook rechtstreeks (zonder Bbix3) op het Proximus netwerk (vermits dit toestel bv. ook door EDPnet op het Proximus dsl-netwerk gebruikt wordt)

 

Concreet welke instellingen (voor gebruik achter Bbox3) hebt u gebruikt? (Proximus of other provider bv.)

Kunt u op het internet via een laptop rechtstreeks op de Bbox3 ?

&

Cannot access the internet via a different modem | FRITZ!Box 7530 AX | AVM International

 

@GG44 mss helpt dit je ook wat verder? 

Reputatie 6
Badge +2

Ik wil men eigen prive router gebruiken achter mijn bbox 3v+. Maar ik krijg foutmelding

Wanneer ik daarna diagnostics laat runnen op men fritzbox zegt hij volgende

internet connection: IPv4 :connected, Proximus, IPv4 addres: XX.X.XX.XXX

 

De vraag is natuurlijk wat XX.XX.XX.XXX is 😀

Als dat 10.xx.xx.xx is, dan heb je iets verkeerd gedaan.

Ik neem aan dat je VDSL2 hebt, en jouw Fritz!Box 7530AX als privé router met een publiek IP adres (eigen PPPoE) wilt gebruiken achter de B-box3? Dan zou ik volgend stappenplan nemen:

  1. Aanbieder: Andere aanbieder (niet Proximus):
  2. Aansluiting: Aansluiten op externe modem of router
  3. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  4. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Ja (=PPPoE).
    Gebruikersnaam (formaat: ab123456@PROXIMUS) en internet paswoord invullen.
  5. Overdrachtsnelheid: vul hier de werkelijke snelheid van jouw lijn in (Mbit/s)
  6. VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id = 10
  7. IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen.

Met deze instellingen zou het moeten lukken.

Zoals @M_016 schreef kan je ook overwegen om de B-box3v+ volledig te vervangen door de Fritz!Box (tenzij je de Bbox 3 nodig hebt voor TV en telefonie). Dan gebruik je de Fritz!Box als modem. Het stappenplan is dan lichtjes anders:

  1. Aanbieder: Proximus
  2. Aansluiting: Aansluiten op een DSL-aansluiting.
  3. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  4. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Ja (=PPPoE).
    Gebruikersnaam (formaat: ab123456@PROXIMUS) en internet paswoord invullen
  • Bij Providerkeuze Proximus (of Scarlet of EDPNet) zal de FritzBox automatisch de VLAN-ID op 10 zetten
  • Als de FritzBox als “modem” gebruikt worden, moet je geen overdrachtssnelheid ingeven (de FritzBox weet met welke snelheid de modem synct)

@philippe_d 
In het laatste geval die je aangeeft en schrijft “(tenzij je de Bbox 3 nodig hebt voor TV en telefonie)” kan je dan geen decoder aansluiten? of bepaalde instellingen nodig die het mogelijk maken

Reputatie 6
Badge +2

@Martin 

Officieel moet je een decoder rechtstreeks aansluiten op de B-box3 en/of Internet Box.

De Fritz!Box heeft wel een optie die Proximus TV in “bridged” mode ondersteunt (oudere decoders), maar niet in “routed mode” (decoders vanaf V5 mini).

Met de nodige technische ingrepen zou het wellicht wel mogelijk zijn, maar ik heb daar geen ervaring mee, vandaar dat ik mijn opmerking …

Vanaf 1/11/2024 moet het wel mogelijk zijn, want dan is Proximus verplicht om 3rd party routers toe te laten, en 6 maanden op voorhand de nodige technische info vrij te geven, zodat modem fabrikanten hiermee aan de slag kunnen).

Reageer