Ik heb nog een veelgebruikte @skynet.be email account die ik ingesteld heb om alles te forwarden naar een @gmail.com account. Dat loopt al jaren zonder problemen.
Dus: my.name@skynet.be forward naar my.name@gmail.com (heb hier my.name gebruikt, maar is natuurlijk anders in het echt).
Recent hoorde ik van een immo kantoor dat mij documenten doorstuurde dat emails met attachments die naar mijn @skynet.be account gestuurd worden er niet door geraken.
Andere emails zonder attachments die ze naar mijn @skynet.be adres zenden komen wel zonder problemen toe.
Andere personen die die emails met die attachments ook toegestuurd kregen, kunnen de ontvangen email van dat immo kantoor zonder problemen forwarden naar mijn @skynet.be adres en die komen mooi toe.
De foutmelding die de zender krijgt bij verzenden van emails met attachments naar mijn @skynet.be adres is deze:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@secure-mail.be>
Verzonden: donderdag 30 maart 2023 15:21
Aan: Sender Name
Onderwerp: Onbestelbaar:
The following message to <my.name@gmail.com> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.3.0 - Other mail system problem 550-'5.7.26 The MAIL FROM domain isenderdomain.be] has an SPF record with a hard\n5.7.26 fail policy (-all) but it fails to pass SPF checks with the ip:\n5.7.26 2195.238.20.111]. To best protect our users from spam and phishing,\n5.7.26 the message has been blocked. Please visit\n5.7.26 https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more\n5.7.26 information. n2-20020adffe02000000b002db1fd69290si15780822wrr.570 - gsmtp'
(ik heb mijn gmail email adres vervangen door my.name@gmail.com en het domein van de verzender door senderdomain.be)
Ik heb dan ook gevraagd om eens rechtstreeks naar mijn @gmail.com account te sturen, en dat lukt wel zonder problemen, ook met de attachments erbij.
Dus dezelfde email met attachments versturen naar mijn @skynet.be account (die forward naar mijn @gmail.com account) lukt niet, maar rechtstreeks versturen naar die @gmail.com account lukt wel.
Als ik in de email headers kijk zie ik dit:
- voor een email (zonder attachments) verstuurd naar mijn @skynet.be adres en dus via Proximus geforward naar mijn @gmail.com adres:
Delivered-To: my.name@gmail.com
Received: by 2002:a05:7010:cb06:b0:344:d11b:7e83 with SMTP id ix6csp8486mdb;
Tue, 4 Apr 2023 01:04:17 -0700 (PDT)
X-Google-Smtp-Source: AKy350YvuYm1vEl0mzjqwF6yGcJ/vSLfKdXI8niWVw2Ec15dD/YqTh5CnKRofj+iWN4eCaCcrqe0
X-Received: by 2002:a5d:48c6:0:b0:2d8:81a9:4d75 with SMTP id p6-20020a5d48c6000000b002d881a94d75mr817398wrs.32.1680595456703;
Tue, 04 Apr 2023 01:04:16 -0700 (PDT)
ARC-Seal: i=2; a=rsa-sha256; t=1680595456; cv=pass;
d=google.com; s=arc-20160816;
b=ILrUh9moEi2kMsNg3lzXc1ig61h+kopfOzL6lzK6Mx69zpdi09R2PUyTCMlxrpRwpY
HekoPglkPl0co4EB3JqftCu8kEzOc+x5OU5d7GlvVCzF1Y/onrOXn4QPGDAl/KdCeQh1
Uw0bvX1sI68sSnaF3Lw/G80i3AqsPOtU1aia8BTaniZoZUpm50iG8xYajSptKL4saKuM
gqYaknMM56VyMqAjbJGZqT3XWtsIpfq/r+WSCoPSFo7G8C9KQyIE5ZjZiELQ2Ax9SpNj
TToIf+7qDvDOBH+y+SksZh6QfZQzawUjRHbY7zXApMJVRa89vcRNZQ9mxcxjI+BN0GdV
DWeg==
ARC-Message-Signature: i=2; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=google.com; s=arc-20160816;
h=mime-version:content-language:accept-language:in-reply-to
:references:message-idthread-index:thread-topic:subject:to
:from:ironport-hdrordr:ironport-data:ironport-phdr:ironport-sdr
:ironport-phdr;
bh=fmknRGH8AAZIZc7m2FY46iPCrWlmedF2o0SQo+9rjGg=;
b=Yx2m+2G5kEIcFxtCkGR5MpCmuXEM/rXHeb/yh0h3SPvk1btj15KiVI8CtQFT1/SoDZ
Ms+tkB9i5nTDzke5y9gkUe8imVa9oZqqr8q98MNEEXJyjMMFTF7WJZT/NFigXSStde4k
N0p3I3yEipA36z8dMdCbayZWk2FilwyJeITav5tpIylKHWn6MfflGQLlyfFBF91YCkWB
R4/Gz0sPAqXPIQeBIW5MlcOtaVOOsSKPwb1mkP8GwO8kI/w7imgMj6bNhUHbJDUXzAPK
6BetHwrEchDP9wlJPN3Nci2dxPO2LmVwoBp7RSv5ed/2BfWax8j0HCvb96LpPzFXZq6d
3rqw==
ARC-Authentication-Results: i=2; mx.google.com;
arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);
spf=fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be
Return-Path: <sender.name@senderdomain.be>
Received: from mailsec114.isp.belgacom.be (mailsec114.isp.belgacom.be. n195.238.20.110])
by mx.google.com with ESMTPS id q10-20020adffeca000000b002c55ec7f65fsi7462734wrs.128.2023.04.04.01.04.16
for <my.name@gmail.com>
(version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);
Tue, 04 Apr 2023 01:04:16 -0700 (PDT)
Received-SPF: fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) client-ip=195.238.20.110;
Authentication-Results: mx.google.com;
arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);
spf=fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be
...
- voor een email (zonder attachments) verstuurd rechtstreeks naar mijn @gmail.com adres:
Delivered-To: my.name@gmail.com
Received: by 2002:a05:7010:cb06:b0:344:d11b:7e83 with SMTP id ix6csp147981mdb;
Wed, 5 Apr 2023 00:20:48 -0700 (PDT)
X-Google-Smtp-Source: AKy350YMLlAQL7AuVLwxemkVVO13hHQw68Q/tgHDZBboLT3JX1p1cYMBG7D+OljL/c2VS57aTpfz
X-Received: by 2002:a05:6402:4e:b0:4ac:bd6f:cacc with SMTP id f14-20020a056402004e00b004acbd6fcaccmr970445edu.12.1680679246313;
Wed, 05 Apr 2023 00:20:46 -0700 (PDT)
ARC-Seal: i=2; a=rsa-sha256; t=1680679246; cv=pass;
d=google.com; s=arc-20160816;
b=xPuwbFAJ/L5ZFFMwvnzNRsNqXZuDvlUUny7fxkK+oLAvi7y3d9zESq++y8dzi93A/D
xnWEQ9g9ml8jYvLMixTFvZxstJetcYh9jLARfuAdzhmarylq8JVMQu9LBAijTTx9zSXS
VjzKO5CT77FS8SGdCb6KUyRUTLufoBv20D0vsaDgEHv/5Xf2WingWo/lpm1CLaWLlia+
T/3IEpiEz/YE3YkpLsvqOtrJHr8RjU0EYF6ZrOKKB2wfathyFFE5QlJpA+qlF2np0X2C
b6Xdu7hq114hZIMLksP/1J/uGtaOzsHxqqMvLx0GGfONKeYeZyQaX5SVZJ7u86vb9ocO
Tplg==
ARC-Message-Signature: i=2; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=google.com; s=arc-20160816;
h=mime-version:content-language:accept-language:in-reply-to
:references:message-idthread-index:thread-topic:subject:to
:from;
bh=eOhGgVx+lMbLqaRtLM6VCv1dLTog0s15pof1tMXYWRw=;
b=fjuMjPsOtLqhYbnNU91LCL7wJilcvLKsni7vMhzpaH04jRLZ+uMC1gRqIMVW853jAy
QuMlyXiamCfI3EsNIzzQXXYnIZrFlwjuUq6Fv2FGVcto4NWKjPtqmPQHiR75co9JTK82
KrTwLelbGKh9+q3lwMoASauNJ/JL+9QybNbbn3PXjKLLAAy58ZqYCt2qn1xxtrG0unrC
6yu2A7Npf7BT7svdxtZrHEhHfIXYau1NWRpzG10ALASzFktTp1RjiU/HOxY/bqoQ2VVb
xFXT6HcJnhYCSndoHD0UjPzEwmqcyQUwZqbTTPw0w0aw3oOwK/Z76MSRbsnMh5KfEAXk
5lWQ==
ARC-Authentication-Results: i=2; mx.google.com;
arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);
spf=pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be
Return-Path: <sender.name@senderdomain.be>
Received: from EUR03-AM7-obe.outbound.protection.outlook.com (mail-am7eur03on20612.outbound.protection.outlook.com. t2a01:111:f400:7eaf::612])
by mx.google.com with ESMTPS id c8-20020aa7c988000000b004fc63fada98si1943173edt.30.2023.04.05.00.20.45
for <my.name@gmail.com>
(version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);
Wed, 05 Apr 2023 00:20:46 -0700 (PDT)
Received-SPF: pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) client-ip=2a01:111:f400:7eaf::612;
Authentication-Results: mx.google.com;
arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);
spf=pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be
...
Die link in de foutmelding gaat naar: https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication
en bevat in de sectie “Set up email authentication for your domain (required)” een “Important” paragraaf die lijkt te wijzen op iets dat eind 2022 veranderd is en voor nieuwe verzenders geldt (wat hier wel het geval zou kunnen zijn).
Waar ligt hier het probleem:
- bij het forwarden via @skynet.be?
- bij de SPF record van het domein van de verzender?
Kan ik zelf iets doen aan deze situatie van emails die niet via mijn @skynet.be domein doorkomen bij forwarding?
Kan Proximus hier iets aan doen?
Of kan enkel de beheerder van senderdomain.be hier iets aan doen?