Vraag

Fiber Gigabit net maar geen gigabit snelheid

  • 13 September 2020
  • 30 reacties
  • 2116 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 1

De computer met de Realtek adapter is nu vervangen met een Ethernet kabel. De andere computer heeft geen gigabit netwerkkaart zitten. Dus die gebruikt op het moment een Linksys WUSB6300.. maar ook de snelheid rond 200 - 400 Mbps. Hun geven aan tot 867 Mbps ook..

niet zo abnormaal dit zijn theoretische snelheden, zie maar eens de testresultaten hier op 5.0 GHz

→ https://www.tomshardware.com/reviews/linksys-wusb6300-ac1200-wireless-ac-usb-adapter,4292-2.html

Reputatie 1

Dus beter kijken voor een nieuwere WiFi adapter? Die pc kan geen Ethernet kabel gebruiken.

Reputatie 6
Badge +2

Heb dus vandaag geprobeerd met een ethernet kabel, en dan haal ik dus 915 Mbps ongeveer. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom ik amper 400 Mbps heb over WiFi..

 

Het resultaat verwondert ons niet, er is dus niets mis met jouw lijn of jouw installatie. Vandaar dat we hier al dagen aandringen dat je de snelheid via een ethernet kabel moet testen.

WiFi snelheid is absoluut geen goede maatstaf om de snelheid van je internet verbinding te testen, gezien er zoveel factoren de WiFi snelheid beïnvloeden .

  • de gebruikte band (2.4GHz of 5.0 Ghz)
  • de omgeving (gebouw, muren)
  • bezettingsgraad van de WiFi (buren)
  • andere storingsfactoren in huis
  • de WiFi performance van de router zelf (B-Box)
  • de WiFi performace van jouw netwerkkaart

Hou er ook rekening dat de gepubliceerde WiFi snelheden nooit gehaald worden, en er veel “marketing” bulls*t rond hangt :frowning2: .

Als je echt gigabit WiFi snelheden wilt, dan ga je moeten investeren in:

  1. een extra WiFi Access Point, die de laatste WiFi standarden ondersteunt.
  2. ofwel je B-box3 vervangen door een nieuwe router met betere WiFi (vb Fritz!Box 7590: ondersteunt 4 x 4 WiFi AC + N met Multi-User MIMO. Theoretische WiFi snelheid: WiFi AC (tot 1.733 Mbit/s bruto, 5 GHz) en N (tot 800 Mbit/s bruto, 2,4 GHz).
  3. En wat brengt een betere WiFi router als je netwerkkaartje niet mee kan. Dus ook een nieuwe netwerkkaart in de PC (liefst eentje die gelijktijdig op 5GHz èn 2.4 GHz kan connecteren, zodat je bovenstaande snelheden kan combineren :relaxed: .

Zonder deze investeringen, ga je moeten leven met het feit dat je met WiFi niet de hoogste snelheden haalt. In dit geval zou ik de “Fiber Boost 1GIGA” gewoon annuleren, want 15€ per maand extra is weggesmeten geld als je alles alleen via WiFi wilt doen :thinking:

Met 350/35 heb je al een heel respectabele snelheid, maar dat is jouw keuze.

F!B ondersteunt 4 x 4 WiFi AC + N met Multi-User MIMO

@philippe_d Is dit dan niet het geval voor de bbox3V+ ?

Reageer