Vraag

Fiber

  • 3 December 2021
  • 13 reacties
  • 363 Bekeken

Gisteren aangesloten op internet maxi fiber. Alles ok maar de snelheid is maar 210 mbps en 23,7 mbps en dit enkel aangesloten met een ethernetkabel van de B-Box 3v+ naar I Mac. Als ik al mijn andere toestellen aansluit op de B-Box 3v+ is de gemeten snelheid ook 210 mbps en 23,7. Is dit normaal dat ik geen hogere snelheid binnen krijg?En wat zou mijn maximum snel moeten zijn?


13 reacties

FYI : fiber_internet_maxi_fiche.pdf (proximus.be)

Maar hoe komt het dat de snelheid geen 350 mbps en geen 30 mbps is?                                                                        

Je gaat nooit die max snelheid meten je mag zeker al 10% aan overhead aftrekken.

ook opletten dat er niks op de achtergrond draait op je Mac zo bv heb ik hier al gelezen dat AV antivirus programma daar de oorzaak van kan zijn.

Bedankt voor antwoord, ik heb Norton bij Proximus. 

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Speedtest internet connectie | Proximus

 

GPON = shared medium

Gigabyte Passive Optical Network (GPON)

Ik begrijp ergens toch iets niet goed, tegenwoordig krijgt men 1Gbps dan moeten ze toch bandbreedte genoeg  hebben om ± 310Mbps te geven?

Dat denk ik er ook van! Proximus waarom kan dit niet?

 

Reputatie 7
Badge +4

?

Uiteraard kan iedereen niet gelijktijdig en continu op een GPON van 1 Gbps een snelheid van 1GBps halen

De beschikbare bandbreedte wordt verdeeld vandaar bv. 1 Gbps max maar normale (meestal gehaalde) snelheid 820 Mbps 

niet iedereen is gelijktijdig en continu actief, pakketten kunnen tijdelijk worden vertraagd (queueing), elkeen krijgt in functie van diverse parameters (waaronder type contract) 1 op x tijdslots toegewezen

 

Desgevallend zal Proximus indien nodig op basis van aanwezige supervisiemechanismen het aantal gebruikers op een bepaalde fiber verminderen (64 → 32 bv.) en/of de beschikbare bandbreedte vergroten (1.2 Gbps → 2.4 Gbps)

Basisbeginselen:

G.984 - Wikipedia

Packet switching - Wikipedia

 

cfr. andere “shared media” zoals bv. teledistributienetwerken en LAN

 

Vandaag is de snelheid verhoogd naar 326mbps en 29?8 mbps. 

ik bedoelde niet dat iedereen continu 1Gbps zal krijgen maar dat ze dan wel 300Mbps continu zouden kunnen geven wat @ds_01 dus nu wel heeft 326 (= 350 - Ovrehead)

Als ze mutiplexen weet ik nu niet of ze hoger gaan dan 32 bij Proximus?   maar als je dan leest dat ze 1000 Gbps halen op een vezeltje dan zouden ze al 1000 gebruikers 1Gbps continu kunnen geven!!!

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin … 

ook de klanten met een contract van max. 350 Mbps download zullen op een GPON 1.2Gbps niet continu 350 Mbps kunnen bekomen cfr. basisinfo “shared medium” hierboven & de “normaal beschikbare snelheid op de Proximus-website

&

er is (een behoorlijk/groot) verschil tussen (X)GPON (shared fiber) oplossingen en de “dedicated” (1to1) fiber oplossingen

 

maar wat ik bedoel is als je op een 1000Gbps vezel (X)GPON toepast dan kan je nog altijd bv 1000 gebruikers 1GB continu geven of zie ik het dan zo verkeerd ?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin ….

XGPON is tot 10/10 Gbps gedefiniëerd

XG-PON.indd (itu.int)

G.9807.1 : 10-Gigabit-capable symmetric passive optical network (XGS-PON) (itu.int)

& ter info

25G PON | Nokia

& ...

een  eventuele 1000 Gbps “next generation PON” zou quasi zeker dan ook voor meer dan 1000 aansluitingen op 1 Gbps gebruikt worden (“shared medium”) 

 

Reageer