Hallo
Wij zijn op 27 december in een nieuwbouw-appartement gaan wonen met Fiber to the Home. We hebben dan ook een Proximus Fiber abonnement.
Alle apparaten (inclusief de TV-decoder) zijn via WiFi verbonden met het netwerk. Het gaat om twee laptops en twee iPhones, en verder dus nog 1 decoder. Er zitten geen apparaten tussen de modem en de laptops/telefoons (zoals Powerline-adapters, WiFi-boosters, etc.), maar wel een WiFi booster van Proximus zelf voor de TV, die door de technieker geïnstalleerd werd.
Op de dag van installatie internetsnelheid getest op alle apparaten. Toen haalden we gemakkelijk snelheden van boven de 175 Mbps. In de weken daarna nam de snelheid progressief af, en haalden we meestal nog maximum 50 Mbps. Enkele keren de modem herstart in die eerste weken; dat zorgde meestal voor een korte ‘opflakkering’, waarna de snelheid opnieuw (en nog verder) afnam.
Op zaterdag 14 maart hebben we telefonisch contact opgenomen met de klantendienst. Op dat moment haalden we nog snelheden van tussen 3 en 5 Mbps. De persoon die ik aan de lijn kreeg, meldde me dat hij kon zien dat de modem een veel te groot deel van de bandbreedte ‘voor zichzelf nam’. Hij voerde een onmiddellijke aanpassing op de lijn uit, die de snelheid terugbracht tot tussen de 30 en de 50 Mbps voor de rest van die dag. Hij zei ook dat hij ‘s nachts nog een andere taak zou laten lopen, die de snelheid moest terugbrengen naar de volledige bandbreedte.
Inderdaad, de dag daarop konden we snelheden meten van 200Mbps en meer. Dat bleef zo tot eergisteren, maar het was niet constant: op bepaalde momenten was de snelheid lager dan 50Mbps, zelfs als er maar 1 apparaat tegelijk verbonden was met het netwerk.
Vandaag zitten we weer met snelheden tussen 0,5 en 3 Mbps, wat het heel moeilijk tot onmogelijk maakt om van thuis uit deftig ons werk te kunnen doen (ik geef online les via videoconferenties; mijn echtgenoot maakt via een VPN verbinding met het netwerk op kantoor en deze moet constant zijn opdat hij zijn job zou kunnen doen). Het herstarten van de modem zorgt nog steeds voor kortstondige ‘opflakkeringen’, maar de maximumsnelheid geraakt niet meer boven de 15 Mbps uit.
Vandaag dus opnieuw contact opgenomen met de klantendienst. De persoon aan de andere kant van de lijn voerde een harde reset uit, maar die hielp niet. Na afloop hadden we nog steeds een tergend trage verbinding, met maximumsnelheden van rond de 3 Mbps.
Ik ben dringend op zoek naar iemand die opnieuw kan doen wat de medewerker op 14 maart heeft gedaan, zodat wij in deze Coronatijden na het weekend opnieuw deftig ons werk kunnen doen!
Het lijnnummer is 02 231 80 97