Skip to main content

Beste,

ik heb onlangs de nieuwe bbox 4 laten installeren. 
omdat er een probleem is met de portforwarding van die box is ( hij zet geen enkele poort behalve poort 80 open) 

heb ik nu een asus RT-BE88u router aangeschaft. ( de support is vrijwel onbestaande voor dit probleem)

ik wil deze nu registreren maar de site wilt deze serienummer niet aannemen omdat er maar 15 karakters zijn ipv 16. de serienummer van de router bevat maar 15 karakters ( 4x gecheckt). 

hoe los je dit op?

Iets is mij niet duidelijk je spreekt van een asus RT-BE88u router ter vervanging van je bbox4

maar je probeert dan de fiber modem te registreren!

of heb je de fiber modem ook vervangen door een eigen fiber modem ?

Ter info: 
Fiber installatie bestaat uit:

1. Het fiber aansluitpunt, ook ONTP genoemd. (Met een fiber uitgang )
  2. De fiber modem, ook ONT genoemd. (Met fiber ingang en UTP uitgang)
    Deze zorgt voor het omzetten van licht naar ethernet,
    en ook voor de registratie bij de OLT via het MODEM-ID
  3. De router “Internet Box” genoemd, bv een “bbox4” of “Internet box+” (met UTP ingang)

heb ik nu een asus RT-BE88u router aangeschaft. ( de support is vrijwel onbestaande voor dit probleem)

ik wil deze nu registreren maar de site wilt deze serienummer niet aannemen omdat er maar 15 karakters zijn ipv 16. de serienummer van de router bevat maar 15 karakters ( 4x gecheckt).

Dat kan je niet oplossen 😊

Je zegt zelf ik heb een router aangeschaft. Een router is geen modem, en zeker geen fibermodem.

Een router moet je niet registreren, dat heeft niets te maken met de “vrije modemkeuze”

De belangste info geef je niet: Heb je Fiber of heb je VDSL2. ???

Indien je VDSL2 hebt

Dan is de Internet Box (bbox4 bestaat niet) jouw VDSL2 modem. Deze kan je niet vervangen door een asus router. Wat je wel kan doen is de Asus router aansluiten op de Internet Box.

• verbind de WAN poort van de Asus met de LAN1/BRIDGE poort van de Internet Box
  • ga naar “My Proximus” en geef het MAC adres van de ASUS router in bij de instellingen van de Internet Box (onder Bridged LAN Host). Belangrijk: dit moet het MAC adres zijn van de WAN poort!
  • Nu zal de Asus router een publiek IP adres krijgen, en kan je alle portforwardings instellen op de Asus.
  • De Internet Box dient nu alleen nog als modem

Indien je Fiber hebt

Dan is de Internet Box jouw router. De Internet Box is dan aangesloten op de Fibermodem (ONT). Nu zijn er 3 mogelijkheden om jouw Asus correct aan te sluiten

1. De Internet Box behouden en jouw Asus aansluiten zoals hierboven.
  2. De Internet Box afkoppelen en jouw Asus router direct aansluiten op de Proximus ONT
  • verbind de WAN poort van de Asus met LAN poort van de Proximus ONT
  • De WAN poort (Internet Instellingen) moet je instellen op DHCP en VLAN20
  • Nu zal de Asus router een publiek IP adres krijgen, en kan je alle portforwardings instellen op de Asus.
  • De Proximus ONT blijft werken als modem.
  • geen registratie nodig (gezien je geen eigen fibermodem gebruikt)
  1. De Proximus ONT afkoppelen en jouw Asus router direct aansluiten op de het Proximus glasvezel aansluitpunt (ONTP)
  • koop een geschikte XGS-PON SFP module (jouw Asus router heeft een SFP+ poort).
  • sluit de SFP module aan op het Proximus fiber aansluitpunt. Gebruik hiervoor de juiste patchkabel, voorbeeld SC/APC (groen) naar SC/UPC (blauw).
  • jouw SFP module heeft een MODEM-ID (voorbeeld GPON abcd wxyz).
  • Ga naar My Proximus en registreer je eigen Fibermodem met dit modem-ID (12 characters).
  • In de Asus moet je de Internet Instellingen van de SFP module juist zetten (DHCP / VLAN20)
  • De XGS-PON SFP module werkt nu als modem

Sorry voor het lange antwoord, maar bij gebrek aan info in je eerste post was het moeilijk in te schatten welke situatie voor jou van toepassing is.

Probeer in het vervolg goed het onderscheid te maken tussen router en modem, en geef aub zoveel mogelijk correcte info over jouw setup 😊

Dan is de Internet Box (bbox4 bestaat niet) jouw VDSL2 modem.

Nochtans gebruikt Proximus die term wel in sommige documenten om maar één vb te geven:

"exceptionType": "InvalidCircuitIdException",
"service": "home-gateway",
"message": "The provided circuit ID(101145800107) does not correspond to a kind of 'Bbox 4'",
"uuid": "1b3b1fbf-0ed7-4709-866c-6030ddc43346"

@philippe_d Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Niet iedereen is even goed op de hoogte over bepaalde terminologie. Ik zou dan ook willen vragen niet te aanvallend te reageren als de foute termen gebruikt worden zoals de benaming voor de modem. De officiële benaming is inderdaad Internetbox. Maar vermits het de opvolger is van de B-box3 wordt de benaming B-box4 soms ook gebruikt. 

Reageer