Skip to main content

Al jaren had ik een download profiel van 100 Mbps met in de praktijk snelheden tot +/- 85 Mbps . Enkele maanden terug was dit plots gezakt naar 40 en wat later terug naar 60.

Na telefonisch contact met Proximus werden allerlei oplossingen gezocht: analyse van de lijn, reset van bbox3, controleren van de binnenbekabeling,  Alles ok. Nu loopt al 19 dagen een dlm profiel zonder wijzigingen. Kan dit zo lang duren en waarom komt er geen verhoging? Dacht dat de waarden toch zeer goed zijn, niet?

Hierbij de resultaten van de Sagem tool:


Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   59.997 kbps
Upstream current bit rate:     17.495 kbps

Downstream max bit rate:       120.437 kbps
Upstream max bit rate:         36.840 kbps

Downstream attenuation:        12,2 dB

Downstream noise margin:       26,7 dB
Upstream noise margin:         19,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      BDCM:0xb21f

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            275 m

Proximus profile name:         60/17,5
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
 

inderdaad raar het is precies of dat je in zone 2 (basis profiel 50/15 met een eerste verhoging van de DLM naar 70/17 !) beland bent ipv zone 1 met basis profiel 70/30 .

Maar dit kan toch alleen maar door Prox specialisten uitgedokterd worden hoe dit komt.


Kunnen de Proximus specialisten dit eens uitklaren? Dit duurt nu al maanden...


Ter info: wat je altijd eens zelf kunt proberen is om de DLM te triggeren.

Zelf een lijntest (TBF) initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Hallo Martin,

Bedankt voor de info, maar dat hebben ze bij proximus zelf al gedaan +/- 1 maand geleden. En als ik die TBF weer start begint de DLM opnieuw te lopen.

Ik ga het in elk geval toch maar proberen.


Zo, de TBF heeft gelopen en nu heb ik plots een 70/30 profiel en het DLM is niet meer actief. Een kleine verbetering maar we zijn er nog niet!

Kan het DLM op een of andere manier gestart worden in de hoop dat een 100 of 85 profiel bereikt wordt?

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test
-------------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       122.322 kbps
Upstream max bit rate:         37.976 kbps

Downstream attenuation:        12,1 dB

Downstream noise margin:       23,9 dB
Upstream noise margin:         10,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      BDCM:0xb21f

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            271 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
 

 


DLM = no is het startprofiel op uw lijn 70/30 Mbps voor een dergelijke afstand van +/- 300 m (en DSL profile 17a)

Vermits de downstream margin veel groter is dan 10 dB (24dB) zit er binnen x dagen normalerwijze nog wel een downstream verhoging in

 

 


@marthi

Zo, de TBF heeft gelopen en nu heb ik plots een 70/30 profiel en het DLM is niet meer actief. Een kleine verbetering maar we zijn er nog niet!

Kan het DLM op een of andere manier gestart worden in de hoop dat een 100 of 85 profiel bereikt wordt?

DLM is niet meer actief. dit is normaal omdat je na een lijntest terugvalt op een Vectorised VDSL profiel van 70/30 waar de DLM dan bovenop dit Basis profiel probeert om je lijn stelselmatig te verhogen bij één verhoging door de DLM zal er dan wel staan Proximus DLM profile:        yes

Dus is het een kwestie van wat af te wachten tot de DLM zijn analyse uitvoert.

  vectored line non-vectored line
  profiel DLM maximum profiel DLM maximum
zone 1
minder dan 400m
70/30 100/40 30/10 70/10

 

Een lijn forceren (manueel) op hogere snelheid (DLM overulen) mag in principe niet aangezien dit de stabiliteit voor u maar ook voor anderen ook kan in het gedrang brengen


Ok, bedankt alleszins voor de duidelijke uitleg. En nu maar afwachten!


DLM al paar maanden geleden afgelopen (had eerder nog geen tijd...) en uiteindelijk op profiel 70/30. Nieuwe TBF aanvraag triggert geen DLM: alles blijft op 70/30. Nochtans zijn alle waarden goed.

Oplossing mogelijk?

Hieronder de resultaten van de Sagem tool.

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0.test
-------------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       124.363 kbps
Upstream max bit rate:         38.121 kbps

Downstream attenuation:        11,8 dB

Downstream noise margin:       24,6 dB
Upstream noise margin:         10,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      BDCM:0xb21f

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            258 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
 

 


Reageer