Je hebt twee zaken:
- het abonnement die zegt op welke snelheden je lijnsnelheid zou gekapt worden indien de lijnsnelheid zou hoger zijn.
- Lijnsnelheid (synchronisatiesnelheid waarop je modem synct) deze is echter afhankelijk van de verzwakking van je lijn, o.a. in hoofdzaak de lengte van je lijn (in de distributiekabel waar ook de lijnen van andere klanten inzitten) waarop je modem aangesloten is.
Indien je een bbox van het merk sagemcom hebt zoals bvb de bbox3V+ is het mogelijk om toch de lijnwaarden uit te lezen vanuit een Sagem Bbox 3
Het sagemtool , deze kan volgende waarden uitlezen:
- sync snelheid
- maximaal haalbare snelheid
- attenuation
- noise margin
De tool kan hier gedownload worden:
bbox3 Sagem Tool
waar je inlogt als User en met het User wachtwoord dat op een sticker van je bbox zelf staat.
Nog wat meer uitleg hoe je basislijnsnelheid door de DLM zal mogelijks verhoogd worden indien de stabiliteit voor uw lijn en deze van andere klanten in de zelfde distributiekabel hierdoor niet onstabiel wordt.
Basislijnsnelheid ( in functie van je lijnverzwakking /de lengte van lijn en ook indien je op een al dan niet gevectoriseerde lijnkaart in de Proximus straatverdeelkas aangesloten bent) kan eventueel verhoogd worden door: Wat is DLM (Dynamic Line Management)
Ook als je inlogt op myproximus en klikt op internet kan je zien welke sneheid er actief/haalbaar is op dit moment.
Bedankt voor de reacties.
Mijn modem is een box 3 (dus geen sagen).
Als ik hier de reacties lees, is er dus weinig/niets dat ik kan doen om de snelheid te verhogen?
Het enigste dat je zelf kan doen is de DLM nog eens proberen te triggeren in hoop van zegen op verhoging (dit herhaaldelijk uitvoeren heeft geen zin)
Zelf een lijntest initiëren:
- - Bellen naar het nummer 0800 22424.
- Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- Er wordt nu een lijntest gestart.
- Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
De proximus forummedewerkers kunnen ook natrekken of er voor u eventueel nog verbetering mogelijk is.
Ook kun je natrekken of je de gewaarborgde snelheid haalt http://proximus.be/internetsnelheid en die kan alleen hoger als de DLM dit kan verhogen zonder stabiliteitsverlies.
Dag Martin,
Ik heb deze morgen om 7 uur een lijntest aangevraagd.
Zonet heb ik nog eens een speedtest gedaan en de snelheid is nu nog slechter geworden!
De downloadsnelheid is nu 18Mbps en de uploadsnelheid 5Mbps.
@Kristof45 Je valt inderdaad terug op de basissnelheid dit is de snelheid zonder DLM verhoging. Je moet de DLM zeker enkele dagen de tijd geven om je lijn te verhogen en moest het niet terug in orde komen dan kunnen de Prox medewerkers dit altijd voor u verder controleren.
uit deze resultaten zal je volgens mij op een niet gevectoriseerde lijn in zone twee zitten (lijnlengte van ca 500 a 800m) die de DLM zal proberen te verhogen (mogelijks in stappen) tot max 50/10 zonder de stabiliteit voor u en anderen negatief te beïnvloeden.
| vectored lijn | non-vectored lijn |
| profiel | DLM | profiel | DLM |
zone 2 | 50/15 | 100/40 | 20/6 | 50/10 |
Indien uw Bbox 3 niet van het Sagem type maar van het technicolor type is, vrees ik dat er niets anders zal opzitten dan terugkeer van Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum vanaf maandag af te wachten
Inafwachting kunt u de gegarandeerd minimum lijnsnelheid en deze mogelijk voor xy% van de lijnen (bij voorkeur als nieuwe klant) in uw omgeving nakijken via
Speedtest internet con nectie | Proximus
Vermoedelijk betreft het inderaad een niet gevectoriseerde vdsl2 lijn op een afstand van 400 à 700 m van een LEX (gebouw telefooncentrale) met een min. snelheid van 20/6 Mbps down/up en max. snelheid van 50/10
De DLM (Dynamic Line Management system) kan de snelheid laten variëren - op basis van de resultaten van automatisch lopende testen - tussen de min. gegarandeerde snelheid en de max snelheid X die kan gehaald worden is zonder dat klanten met koperparen in dezelfde distributiekable elkaar niet storen)
Ter info:
Vanaf S2.2022 plant Proximus de vervanging van de vlsd2 non vectorised apparatuur door vlsd2 vectorised in de LEX waardoor hogere snelheden mogelijk worden (zie info @Martin hierboven)
Wanneer de LEX in uw buurt in deze rollout aan bod komt, kunnen enkel Proximus medewerkers (technische backend planning) meedelen
Mogelijks zal een dergelijke vervanging evenwel niet doorgevoerd worden indien er op korte termijn fiber in het betrokken lokale net gepland is.
@M_016 je citeert hier op het forum vaak het volgende:
vdsl2 lijn op een afstand van xxx à yyy m van een LEX (gebouw telefooncentrale) met een min. snelheid van xx/yy Mbps down/up en max. snelheid van xx/xx
Wil dit dat zeggen dat alle bestaande ROPs reeds gevectoriseerd zijn, of vermoed je dat?
Cfr p.8
Lorem ipsum (proximus.be)
Er is het betrokken document enkel sprake van LEX (en LDC) dus vermoedelijk zijn de ROPs ondertussen allen van het type vectorised
Dit laatste is evenwel enkel te verifiëren via de “personal OLO pages”
@Kristof45 Zoals hierboven al door verschillende personen aangegeven hangt de snelheid van je lijn af van de afstand tussen je modem en ons aansluitpunt in de centrale of straatkast. Deze is bij u redelijk groot waardoor je lijn op een basissnelheid van 20Mbps staat die ondertussen wel al terug verhoogd is naar 40Mbps en vermoedelijk nog terug verhoogd zal worden naar 50Mbps zoals al het geval was voordat je die lijntest hebt aangevraagd.