Vraag

Betere wifi?

  • 17 October 2023
  • 33 reacties
  • 365 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Al geruime tijd heb ik problemen met wifi. Soms gaat het, maar geregeld schakelt m’n tablet zelf over op Public-Wifi . Een app op m’n tablet die wifisignalen test, geeft in onze living geregeld een sterker signaal van een buurman dan dat van onszelf….

Omdat ik zelfs onze internetradio maar gedeeltelijk aan de praat krijg, dacht ik deze morgen nog eens de wifi in huist te testen met de tool van MyProximus. Eerst schakelde ik de wifi op alle andere toestellen uit; behalve op m’n smartphone.

Resultaat: wifi slecht. Zelfs als ik 1 meter (!!!) voor de B-Box ging staan, kreeg ik “zwakke wifi ontvangst in deze kamer”.

Ik probeerde zoal ongeveer alles (ooit op een ander kanaal gezet, alle stekkers uitgetrokken en weer ingestoken, Wifi bridge en wifi booster etc etc.

Eenvoudige vraag: verbetert dat ooit als er een nieuwe modem komt?

Van pure ellende heb ik vorig jaar al terug een kabel aangelegd om en beetje ‘stabiel’ naar TV te zien. Nog een kabel aanleggen voor de radio lijkt me ‘erover’..…

Nog dit: foto van het testresulaat is beschikbaar...


33 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Michael V 

Wat is de snelheid als je met kabel de test uitvoerd?

Dat staat reeds hierboven in een bericht van 2 dagen geleden 

 

Wanneer ik de test met de utp kabel uitvoer zonder dat er andere toestellen zijn aangekoppeld, geeft de test idd een ander beeld.

down: 71.6 en up 27.84.

 

 Het lijkt opportuun dat een Proximus medewerker vanop afstand de lokale situatie inzake WiFi dekking/problemen nagaat

De info in het bericht van 3 dagen geleden laat bv. niet toe uit te maken of de test in WiFi 2.4 of 5.0 gebeurde, op welke afstand van de Bbox, al dan niet open ruimte of in aanwezigheid van materialen die tot verzwakking van het WiFi bereik leiden

 

Eventueel kan onderstaande info geven inzake de lokale situatie m.b.t. voorhanden WiFi netwerken

inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

 

Met een snelheid 70/30 zou u normalerwijze in een open ruimte ook op enkele meters afstand van de BBox +/- 60/25 Mbps in WiFi 5.0 moeten halen

Reputatie 5
Badge +2

@M_016 Wij kunnen testen uitvoeren maar zijn voor veel nog afhankelijk van informatie van de klant. @Guy_075 zijn wifi testen zeggen niet direct wat er aan de hand. 

@Guy_075 Mag ik vragen, staat je modem vrij of staat die in een kast of achter een kast ofzo?

Reputatie 2
Badge

De modem staat zoals gevraagd: vrij aan de muur en op ongeveer 1 m hoogte.

 

Reputatie 2
Badge

Links naasthet witte kastje zie je de blauwe lichtjes.

Ik nam de foto van in de living zodat ook te zien is dat er geen obstakels zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Guy_075 Ik heb je lijn en wifi uitgemeten. Op de verbinding van buiten tot aan je modem zijn er geen problemen. Je lijn is geconfigureerd op 70Mbps en haalt momenteel 100Mbps door snelheidsverhogingen. Voor je Wifi zie ik wel storingen op het 2.4GHz signaal. Hier zijn 2 oorzaken, storingen door andere signalen (netwerken van de buren, wat er wel veel zijn, of andere electronische apparatuur) en constructies in het huis (metaal, hout, glas, water,.. heeft allemaal invloed op het signaal). 

Als ik het goed zie staat je modem tussen een muur en een kastje. Is het mogelijk om hem vb al eens op dat kastje te zetten of hem met de kabels naar voor te zetten ? De wifi-antennes zitten aan de achterzijde waar de kabels zich bevinden. 

Ik zie ook dat je geen versterkers hebt voor het wifi-signaal en denk dat dit wel nodig is in uw geval. 

Tips om wifi te verbeteren

Wifi Booster

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Wat de plaats van de modem betreft: ik wil die zeker eens op de kast plaatsen om te testen of er een beter resultaat volgt.

Wat de wifiversterker betreft, daar volg ik u helemaal niet.

Ik heb jaren gewekt met wifibridges en wifiboosters om het TV signaal redelijk te krijgen. Na jaren geklungel heb ik uiteindelijk terug een kabel gelegd.

Bovendien liet ik me vertellen dat een booster het signaal nooit sterker maakt dan het vertrekkend signaal aan de modem. Dus daar ben ik ook niet zo veel mee.

En wat de constructie van het huis betreft: ik geloof best dat dat van belang is wanneer men het signaal in een andere kamer test, maar niet wanneer men 2 meter recht voor de modem staat…

Toch bedankt!

Ter info: In verband met de wifi booster:

als je op plaats A de bbox hebt staan en je hebt bvb op plaats B een wifi ontvangst die zo danig laag is dat je data snelheid zeer laag wordt of problematisch wordt, dan kan je een wifi booster zetten ergens tussenin plaats A en Plaats B zodat je op plaats B weer convenabel wifi ontvangst hebt. Maar nog beter is een wifi booster als access point te gebruiken op plaats B , maar dan moet je wel een netwerkkabel hebben of kunnen bijleggen van plaats A tot plaats B waar je Acess Point komt te staan. Met de app wifiman op een smartphone kun je ook zien wat je binnenkrijgt op verschillende plaatsen in huis voor zowel wifi 2.4 (ook zien als naburige signalen je storen) alsook voor wifi 5.0 

Reputatie 7
Badge +4

 

Voor je Wifi zie ik wel storingen op het 2.4GHz signaal. Hier zijn 2 oorzaken, storingen door andere signalen (netwerken van de buren, wat er wel veel zijn, of andere electronische apparatuur)

 

Ik vermoed dat het probleem zich eerder op WiFi 2.4 stelt en u indien mogelijk nagaat of een beperking tot het gebruik van WiFi 5.0 indien mogelijk u geen mogelijke oplossing schept 

→ deactiveer OneSSID indien nog niet gedaan (en schakel WiFi 2.4 uit tenzij u apparatuur hebt die enkel op die 2.4 band werkt)

Uiteraard is het bereik/dekking van WiFi 5.0 beperkter** dan deze van WFi 2.4 en is het gebruik van ethernet/utp-kabel mogelijk aangewezen indien boosters, CPL met WiFi en/of access points geen oplossing bieden

 

** in een open ruimte levert WiFi 5.0 op een afstand van 5/6/… meter mijns inziens ook “zeer goede resultaten”

 

cfr eerdere link inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

Reageer