Vraag

Betere wifi?

  • 17 October 2023
  • 33 reacties
  • 365 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Al geruime tijd heb ik problemen met wifi. Soms gaat het, maar geregeld schakelt m’n tablet zelf over op Public-Wifi . Een app op m’n tablet die wifisignalen test, geeft in onze living geregeld een sterker signaal van een buurman dan dat van onszelf….

Omdat ik zelfs onze internetradio maar gedeeltelijk aan de praat krijg, dacht ik deze morgen nog eens de wifi in huist te testen met de tool van MyProximus. Eerst schakelde ik de wifi op alle andere toestellen uit; behalve op m’n smartphone.

Resultaat: wifi slecht. Zelfs als ik 1 meter (!!!) voor de B-Box ging staan, kreeg ik “zwakke wifi ontvangst in deze kamer”.

Ik probeerde zoal ongeveer alles (ooit op een ander kanaal gezet, alle stekkers uitgetrokken en weer ingestoken, Wifi bridge en wifi booster etc etc.

Eenvoudige vraag: verbetert dat ooit als er een nieuwe modem komt?

Van pure ellende heb ik vorig jaar al terug een kabel aangelegd om en beetje ‘stabiel’ naar TV te zien. Nog een kabel aanleggen voor de radio lijkt me ‘erover’..…

Nog dit: foto van het testresulaat is beschikbaar...


33 reacties

ik weet niet of je reeds de bbox gerest hebt, om vast te stellen of het dan goed komt als je dicht bij de bbox staat.

Of als je de booster als WAP gebruikt heb je dan goed wifi signaal via de booster dan.

Reputatie 2
Badge

Hoe reset je de modem?

Aan-, uitzetten, stekker uittrekken, etc doe ik zowat wekelijks.

 

@Guy_075

→ Reset je b-box/Internet box | Proximus

  1. Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de Internet Box. Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.
  2. De controlelampjes aan de voorkant van de Internet Box gaan uit en vervolgens terug aan. Dit betekent dat je Internet Box gereset is.
  3. Wacht even om je internetverbinding te gebruiken totdat het lampjes Wi-Fi en Internet blauw zijn.
Reputatie 2
Badge

Het resetten is gelukt.

Blijkbaar is de wifi nu terug normaal.

Bedankt Martin!

Blij te horen dat het zo terug in orde gekomen is voor u.

Reputatie 2
Badge

Goede morgen Martin,

Hier alweer hetzelfde… Ik testte zonet via MyProx mijn internet.

De tablet was zelf weer op ‘Public Wifi’ gesprongen, dus zette ik ‘m eerst terug op ‘Home-81..’ en het testresultaat 1 meter voor de modem was: zwakke wifi

Het kan toch niet de bedoeling zijn dagelijks de modem te resetten??

Guy

@Guy_075

Als de PX moderatoren hier de draad opnemen kunnen ze ook je lijn eens bekijken op fouten en beslissen wat er verder moet gebeuren, eventueel bbox vervangen indien nodig of een technieker laten langskomen, enfin we horen seffens wel wat zij beslissen.

Reputatie 2
Badge

OK, bedankt!

Reputatie 2
Badge

Dag Martin,

Sorry dat ik nogmaals reageer, maar heb je een idee wanneer PX moderatoren (?) overnemen?

Het is intussen zo dat ik nog steeds amper of geen Wifi heb. Zelfs bij het verzenden van een mail krijg ik de melding: Het bericht kon niet worden verzonden, omdat de wachttijd voor de verbinding met uitgaande (SMTP-)server relay.proximus.be is verlopen. Probeer het opnieuw.

Dat had ik gisteren ook al met een andere mail, die dan op een bepaald moment wel weg ging…

Groetjes,

Guy

 

 

Pas maandag komen de Proximus Moderatoren terug langs.

Dat je problemen hebt met het verzenden van een mail,ligt nog aan iets anders, want velen hebben dit probleem, ik trouwens ook.

Voorlopig gebruik ik “proximus mail” of ook http://webmail.proximus.be om een mail te verzenden waar ik het probleem niet heb.

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor de info.

Ik had het dit weekend al 2 keer: 1 keer  met Google mail (tablet) en 1 keer met Thunderbird (desktop).

 

Reputatie 7
Badge +5

@Guy_075 Kan je je klantengegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

 

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Alvast bedankt voor een reactie.

Klantnummer ******

Hebt u nog meer gegevens nodig?

 

Reputatie 7
Badge +5

@Guy_075 Ik heb net een meting gedaan en zie geen problemen ivm je wifi. Heb je deze week nog verbrekingen gehad? 

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Ik heb deze week niet zo dikwijls gemerkt dat er een probleem was, wat niet betekent dat er geen was... 😙 Ik was ook niet vaak thuis.

Ik deed daarnet nog eens een meting. Eerst de desktop uitgezet en de internetradio uitgezet, zodat alleen onze gsm's en de tablet nog op wifi zaten.

Resultaat van 2 testen:

Test 1:

Down: 44,08

Up: 28,7

Ping: 17

Test 2:

Down: 20,51

Up: 28,87

Ping: 17

Eerder zwakke wifi.…

Als zowel de desktop als de radio aan staan, start de test niet en blijft na het aanklikken van My Proximus het rondje draaien (en start dus de app niet).

Schitterend is het dus niet…

 

@Guy_075 wat is eigenlijk de minimum snelheid die door PX aangegeven wordt hier → Http://proximus.be/internetsnelheid  en haal je dan ook die snelheid als je met een laptop/pc de snelheidstest doet http://speedtest.net als je pc/laptop rechtstreeks verbonden is met een netwerkkabel aan je bbox rechtstreeks.

Reputatie 2
Badge

@Martin de site → Http://proximus.be/internetsnelheid : bij aanklikken krijg ik als reactie:  we kunnen de website niet vinden….

@Guy_075 probeer nog eens http://proximus.be/internetsnelheid

Reputatie 2
Badge

Ik probeerde  http://proximus.be/internetsnelheid

Daar kreeg ik na opgave van mijn vaste lijn:

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

62,4 Mbps download - 18,7 Mbps upload

Dan deed ik de speedtest by Ookla.

Resultaat: 45.53 Mbps down en 29.03 up

 

@Guy_075 met de laptop aangesloten rechstreeks op de bbox met utp kabel, waren er nog andere toestellen die contact maken met de bbox want dan kan het zijn dat je speedtest lager uitvalt. normaal mag alleen de laptop waarmee je de speedtest doet contyact maken met de bbox en niks anders.

NB: als je een bbox3 van sagemcom hebt kan je je lijnsnelheid ook uitlezen:

met het Sagemtool ,  door als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox in te loggen om de situatie meer in detail te bekijken.
sagemtool downloaden → https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066
De belangrijkste parameters zijn
current/max bit rate down/up in Mbps

Reputatie 2
Badge

Wanneer ik de test met de utp kabel uitvoer zonder dat er andere toestellen zijn aangekoppeld, geeft de test idd een ander beeld.

down: 71.6 en up 27.84.

Dus dat ligt wel binnen het aanvaardbare, denk ik (??)

 

 

Inderdaad want dit betekent dat de DLM ook je lijn een hogere snelheid heeft gegeven dan de gegarandeerde max snelheid die je hier → http://proximus.be/internetsnelheid uitgelezen hebt, wat daar staat aangeven boven de “gegarandeerde Max snelheid”.

Maar het was om zeker te zijn dat de snelheid die je rechtstreeks op de bbox meet niet te laag was want dan zou ook je wifi snelheid natuurlijk laag zijn. Met het sagemtool kun je trouwens zien op welke snelheid je bbox synchroniseerd.

Reputatie 2
Badge

Voor zover ik met mijn erg beperkte kennis dus moet besluiten, is dat het signaal op de Bbox wel ok is. Maar waar ligt dan het probleem bij de wifi?

Misschien hoor ik het morgen wel; voor vandaag moet ik afhaken.

In elk geval al bedankt voor de hulp!

De PX moderatoren kunnen altijd maandag beslissen om eventueel de bbox te vervangen.

Reputatie 5
Badge +2

@Guy_075 Wat is de snelheid als je met kabel de test uitvoerd?

Reageer