Vraag

bboxV3+ bridgen


Vorige aansluiting was adsl, bbox3 was gebriged naar mijn eigen router waar de poorten 1000mb zijn. Nu zoals het verkocht werd gaat de koperen bekabeling eruit en moest ik een fiber aansluiting krijgen. Op die bboxV3+ krijg ik enkel 100mb wat veel te weinig is, dus wil ik deze terug bridgen naar mijn router, hoe gebeurt dit? Op het lan adres van de bbox3V+ kan ik niets aanpassen, Iets dat op mijn vorige aansluiting vanzelf ging.


24 reacties

@Alfawolf4BE je moet niks van instellingen veranderen in je bbox3v+ aangezien deze bbox3 PPPoE passtrough ondersteunt dus gewoon je router zijn WAN aansluiten op een ethernetpoort van je bbox3 en een PPPoE sessie laten opstarten.
De TV decoders (indien van toepassing) kun je dan op de bbox aansluiten anders werken die niet als je deze decoder zou aansluiten achter je eigen router 

ter info : Je privérouter achter de bbox aansluiten | Proximus

Modem --> internetbox wan poort = beide lampjes branden
                                --> ethernet poort (bridge) = internet = ok access gateway = 192.168.1.1
                                --> elke ander ethernet poort = internet = ok acces gateway = 192.168.1.1
                                --> geen toegang tot gui
                                IPv6 werkt

Modem --> netgear router wan poort = 1 lampje brandt
                                   --> ethernet poort = geen internet, gateway = 192.168.1.1
                                   --> elke andere poort = geen internet, gateway = 192.168.1.1
                                   IPv6 werkt niet


Netgear ethernet poort --> laptop gateway = 192.168.1.1 access gui
internetbox ethernet poort --> laptop gateway = 192.168.1.1 geen access gui

Nemen we de vorige BBox en sluiten deze aan zoals test netgear = 1 lampje brandt, geen internet, gateway 192.168.1.1 geen gui
Nemen we de vorige BBox en sluiten deze aan zoals internetBox = 1 lampje brandt, geen internet, gateway 192.168.1.1 geen gui

Sluiten we alles aan zoals voorheen met de ADSL verbinding via de BBox in bridge, geen internet, geen toegang of controle over wat dan ook.

Heb elke combinatie geprobeerd van verbinding via de poorten op de internetbox naar mijn netgear, geen werking.
We zijn nu 32 uur verder, twijfel aan men eigen capaciteiten (terwijl ik heel goed weet wat ik doen).
Ik heb totaal geen controle over het aan en afzetten van de connecties(zelfs de internet connectie kan ik niet zelf afzetten), geen controle over men eigen firewalls, wie of wat toegang heeft tot gelijk waar en hoe, extern alsook intern.
Dit is een serieuze privacy breuk.

Mijn conclusie is dat jullie nokia modem enkel jullie internetbox herkent en 2 lampjes geeft  + internet verbinding.
Qua manuals vind ik niets over jullie nokia toestel (G-010G-R), enkel van de andere in hun gamma.
Dit komt eerder over als een serieuze downgrade, en ben in de zes jaar dat ik nu klant bent nooit zo teleurgesteld geweest.
Ik wens graag mijn ADSL verbinding terug.

Bij mijn weten (tenzij de Proximus medewerkers mij corrigeren) kan bij de nieuwe internet box HGW4 enkel instellingen gebeuren via myproximus, maar de instellingen zijn nog beperkt enkel wifi instellingen volgens mij.

Nu wat ik ook heb begrepen is dat eens je lijn ingesteld werd om via de nieuwe Internet box te werken het nadien niet’ meer werkt als je een bbox3 aansluit.

Dus is het goed mogelijk dat een eigen router aansluiten op de Internet box nog niet werkt ??

maar in ieder geval met een lijn die op een bbox3 werkt moet het mogelijk zijn om je eigen router in te stellen door deze met zijn wan poort te verbinden aan de Lan poort van de bbox3 en zo op je eigen router een internetverbinding te maken via  PPPoE met de zelfde gegevens als als de PPPoE verbinding die de bbox3 maakt.

NB: er zijn zelf ook nog andere zaken die nog niet werken via de Internet box zoals bv port forwarding  , Mesh …. 

En dat werkt dus niet.

Als de prox medewerkers straks langskomen en dit nog niet mogelijk is via de HGW4 kunnen ze mss er voor zorgen dat je lijn terug kan werken via een bbox3V+ en je dan je eigen router kan aansluiten dan.

mss moet er een technieker ingezet worden zodat je een bbox3 v+ terug kunt aansluiten op je lijn, het kan ook zijn dat het van op afstand kan maar zeker ben ik niet! is ook nog allemaal nieuw voor mij :-)

Reputatie 7
Badge +5

@Alfawolf4BE Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

De lijn via BBox3V+ werkt eh, daarom kan nu reageren, zit via dat spel op het internet, maar kan simpelweg niet mijn router aansluiten zoals jij het uitlegt, net daarom ben ik beginnen testen zoals in voorgaand bericht. Enige dat ik nog proberen is een nieuw gekochte fiber modem/router aansluiten, de moden en internetbox volledig afkoppelen en kijken of het dan lukt. Maar dat is nog het enige dat ik kan testen, en die bestelling staat nu op hold. Zoals ik al aanhaalde, er iets serieus mis en dat baart mij nu veel zorgen ivm veiligheid.

Reputatie 7
Badge +4

Er is geen enkele reden waarom een eigen privé router niet zou werken rechtstreeks achter de ONT (zonder gebruik te maken van een Bbox3v+ of een “nieuwe” internet box)

bv.

Proximus Fibermodem en eigen router. - Userbase

 

Over welke Netgear router gaat het?

&

Cfr Martin de internetbox is niet benaderbaar via GUI 192.168.1.1 enkel via MyProximus (en blijkbaar zijn er aldaar nog een aantal beperkingen = niet voorhanden “features”)

Mogelijks kan Proximus op vraag uw internetbox ruilen voor een Bbox3v+ (met tussenkomst technieker ter plaatse?)

dan kan het zijn dat je geen 2de pppoe sessie kunt opbouwen met je eigen router ?

heb je al eens geprobeerd van pppoe op de bbox3 even uit te zetten?

Ik heb dit op een fiber persoonlijk nog niet kunnen uittesten want ik heb geen fiber in huis.

maar best ook doen wat gevraagd wordt door:

@Alfawolf4BE Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Alfawolf4BE Van zodra ik je klantgegevens heb kan ik ineens naar je lijn kijken.

@M_016 ik wist niet dat de bbox3 nog werkte nadat de lijn ingesteld stond voor de HGW4 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Mogelijks kan Proximus op vraag uw internetbox ruilen voor een Bbox3v+ (met tussenkomst technieker ter plaatse?)

Reputatie 7
Badge +5

@Martin @M_016 Op dit moment heb ik nog geen idee welke modem hier juist staat. Van zodra ik klantgegevens heb kan ik dit voor @Alfawolf4BE nakijken. Indien het een internetbox is kan het inderdaad nog niet werken, nog niet alles is ondersteund. Als we dit terug naar een b-box 3 willen wisselen zal dit inderdaad zijn met een technieker.

@M_016 ja dat veronderstelde ik ook en hebt dit ook voorgesteld hierboven maar omdat @Alfawolf4BE schreef:

De lijn via BBox3V+ werkt eh, daarom kan nu reageren…..

en hij heeft een nochtans een internet box, vandaar dat ik verwonderd was dat dit werkte!

Edit: ondertussen het antwoord nog eens bevestigd:

@Martin @M_016 Op dit moment heb ik nog geen idee welke modem hier juist staat. Van zodra ik klantgegevens heb kan ik dit voor @Alfawolf4BE nakijken. Indien het een internetbox is kan het inderdaad nog niet werken, nog niet alles is ondersteund. Als we dit terug naar een b-box 3 willen wisselen zal dit inderdaad zijn met een technieker.

 

Wel, ik heb goed nieuws. 1. Dank je voor alle instellingen open te zetten via myproximus waaronder de bridge opties. Een uur geleden zag ik enkel de wireless instellingen. Heb mijn router zijn MAC adres ingevoerd, en inderdaad nu werkt zoals het hoort. Nogmaals Dank je.

@Alfawolf4BE  weet je soms of dit openzetten van alle instellingen van de Internet Box ook zo blijft of heeft proximus dit tijdelijk opengezet nu voor u om in bridged mode te kunnen zetten? 

@DaisyS  Waar doe ik dat?

En bijkomende vraag, op myproximus kan ik zien welke toestellen met hun MAC adres zijn aangesloten op mijn intern netwerk. Kan ik dit afzetten zodat het niet meer zichbaar is op de website?

@Alfawolf4BE kan je nu bvb ook al portforwarding instellen via myproximus?

@Martin De port forwarding kun je instellen. Evenals de dynamic DNS, firewall. Het lijkt het er wel op dat dit altijd zal mogelijk zijn daar het bij de vorige BBox via de gui ging. Het is toch velen handiger dan steeds een belletje of bericht sturen en afwachten op een forum. Al begrijp ik wel degelijk dat dit gedeelte niet voor iedereen van toepassing is, vrij gemakkelijk om fouten te maken zonder kennis en je hele setup te verprutsen.

@M_016 

“Er is geen enkele reden waarom een eigen privé router niet zou werken rechtstreeks achter de ONT (zonder gebruik te maken van een Bbox3v+ of een “nieuwe” internet box) “

 

Dat dacht ik ook, doch heb net nog geprobeerd, het is niet mogelijk om de ONT rechtstreeks aan te sluiten op mijn eigen router (is trouwens een DGND4000 netgear), en de internetbox er tussen uit te laten. Ik moet nog steeds de ONT in de wan poort van de internetbox laten, en mijn router aansluiten via de lan/bridge port. Net zoals ik steeds in het verleden moest doen. Het zou anders wel mooi zijn dat dit niet hoefde, ik maak geen gebruik van tv en dergelijke enkel internet en al die toestellen steken in een rack kast en de internetbox neemt wel wat ruimte in.

 

@DaisyS  Profiel is aangepast.

Dat dacht ik ook, doch heb net nog geprobeerd, het is niet mogelijk om de ONT rechtstreeks aan te sluiten op mijn eigen router (is trouwens een DGND4000 netgear), en de internetbox er tussen uit te laten. Ik moet nog steeds de ONT in de wan poort van de internetbox laten, en mijn router aansluiten via de lan/bridge port. Net zoals ik steeds in het verleden moest doen. Het zou anders wel mooi zijn dat dit niet hoefde, ik maak geen gebruik van tv en dergelijke enkel internet en al die toestellen steken in een rack kast en de internetbox neemt wel wat ruimte in.

zou dit mss iets kunnen te maken hebben met single VLAN zoals het met de Internet Box werkt?

@Martin Zou zeker een mogelijkheid zijn, maar op mijn netgear zijn geen instellingen voor de VLan te vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad dit zal niet gaan met deze adsl2+ modem/router (geen VLAN support)

FYI

DGND4000 connecting Fibre & vlan setting - NETGEAR Communities

DGND4000 | Product | Support | NETGEAR

N750 Wireless Dual Band Gigabit DSL Modem Router—Premium Edition DGND4000 User Manual (netgear.com)

Dan zijn we het allen roerend eens :-)

Reputatie 7
Badge +5

@Alfawolf4BE Ik zie inderdaad dat er een nieuwe internetbox staat. Op dit toestel zijn nog niet alle opties mogelijk die wel konden met de vorige modems.

Reageer