Skip to main content
In de DHCP menus van de Bbox3 is het mogelijk een adres-reservatie in te geven voor een bepaald MAC adres. Handig voor bv een printer die dan altijd hetzelfde adres toegewezen krijgt, of voor andere toestellen die hierdoor steeds op hetzelfde adres bereikbaar zijn, en toch hun parameters via de DHCP dienst binnenkrijgen.

Ik heb vanalles geprobeerd om dit effectief te laten werken, maar slaag er niet in om dit (terug) actief te krijgen.

Ik had dit een poos geleden ingesteld, en het werkte zowel voor de printer als voor enkele PLC-achtige toestellen die aan mijn netwerk hangen. Na enkele stroomonderbrekingen enkele weken terug, merkte ik dat de DHCP reservaties niet meer werkten, en kregen die toestellen random adressen uit de pool. Ik heb een volledige reset van de Bbox3 gedaan, en alle MAC adressen / vaste IP adressen terug ingevoerd, Bbox herstart, ... DHCP doet het niet.

Hoe krijg ik het klaar dat de Bbox3 de statische adressen die ik ingeef ook toekent aan die MAC adressen ?
Als adres reservatie niet meer lukt en vroeger wel moet er toch iets aan de bbox3 mankeren

Heb je de bbox3 als volgt gereset zoals hier aangegeven >

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html



Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en wachtwoord dat op de sticker van de bbox staat

- Klik op My Modem

- Klik op DHCP

- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar

- klik op "add static adres"

- klik op new device en kies het toestel uit de lijst

- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld

- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven

- Klik op OK
Ja, ik had een hard reset (knopje aantal seconden ingedrukt, tot alle leds uitgaan, dan wachten en configuratie volledig terug intikken) gedaan, en daarna de DHCP reservaties terug ingegeven zoals je het beschrijft. Voor alle zekerheid daarna nogmaals de Bbox3 terug opgestart. Maar DHCP regels zoals ingegeven (en zichtbaar) in het Bbox3 DHCP menu worden niet eerbiedigd.

Ik heb de originele firmware release niet opgeschreven. Is daar misschien iets misgegaan? (maar alleen Proximus kan daar iets over zeggen...)
Dan best morgen de reactie van iemand van proximus afwachten en moest het zijn dat ze niet reageren kun je nog altijd een Privébericht (klik hier) sturen met je probleem en ook de link naar je post hier op het forum meegeven >

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-en-statische-dhcp-adressen-43535



PS: je kunt natuurlijk nog altijd op een andere manier werken door aan de toestellen, die je wenst een statisch adres toe te kennen, zelf een IP adres te geven buiten de DHCP range van de bbox, dus vanaf 192.168.1.128 , 192.168.1.129 , 192.168.1.130 enz...
DHCP is blijkbaar niet het sterke punt van Proximus. Geen spontane reactie, dus heb ik zelf een privébericht gestuurd, maar na een dag nog altijd geen reactie...

Intussen heb ik misschien een truuk gevonden om de Bbox3 wel DHCP reservaties te laten eerbiedigen. Nog wat testen... maar het lukte voor een van de devices die ik op een vast adres wil (SMA omvormer).

More later.
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.
het simpelste is volgens mij gewoon de bbox3 laten voor wat ze is en er een eigen router op aansluiten die een tweede identieke pppoe sessie opstart net zoals die opgestart wordt in de bbox3 en vandaaruit alle instellingen doen naar hartenlust.
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.

Dus zelfs geen support wanneer de aangeboden opties niet werken? Ik vul opties in, in de standaard Bbox3 menus (waar ik voor betaal), maar die werken niet.

Dit opent een aantal opties voor mij. 😞
Ter info:

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/instellen-van-een-vast-ip-adres-op-bbox3-35073



P.S.

Px geeft op deze manier zijn (en andere) klanten werkelijk redenen om aan EU te vragen België te verplichten de richtlijn m.b.t. vrije keuze van eindapparatuur stante pede te implementeren (cfr; bv. Duitsland en Nederland)
Als je zelf met een router werkt ben je toch ook van de problemen af die je met de bbox soms kunt voor hebben. Bij de professionele klanten werken ze toch ook met een modem alleen en daarachter een router of ben ik verkeerd ?



Maar de ham vraag is eigenlijk waarom lukt het bij bepaalde klanten niet ❗️



PS: Persoonlijk heb ik daar nog geen problemen mee gehad om met statische adressen te werken op de bbox3.

(Of met satische adressen te werken op de toestellen zelf.)
Hier ook zelfde probleem.

Bbox3 (sagem) negeert gewoon de dhcp reservaties!

Dit is heel vervelend als je toestellen hebt waar je geen IP kan vast zetten!

Zo bv kan je op de smartplug van TP link geen ip instellen (enkel dhcp). Vroeger kon me dit omzeilen via statische ip adressen in de Bbox gekoppeld aan mac adres.
Welke bbox3 heb je, is dat ene van Techtronics of van Sagemcom want bij mijn sagemcom lukt dit zonder probleem.

bij techtronics staan de 4 gele ethernetpoorten mooi naast elkaar en bij de sagemcom twee per twee

EDIT: Sorry zie nu dat je een bbox3 van sagemcom hebt

zou het iets kunnen te maken hebben met de softwareversie die er op staat dan.

Enfin in ieder geval met de bbox3v+ werkt het.
Bbox3 sagemcom

Softwareversie 8c.82A

GUI-versie 6.7.0

Hardwareversie 2.0

Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n
Voor residentiële abonnementen zijn alle geavanceerde instellingen in de modem voor de klant zelf. Wij geven hierop geen ondersteuning.

Ik beschik over een Bizzpack, dit is geen residentieel abonnement.

Het gaat hem hier trouwens ook niet over instellingen, maar gewoon om een beschikbare functie in de router die niet werkt!
Bbox3 sagemcom

Softwareversie 8c.82A

GUI-versie 6.7.0

Hardwareversie 2.0

Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n


Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.

Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???
Bbox3 sagemcom

Softwareversie 8c.82A

GUI-versie 6.7.0

Hardwareversie 2.0

Data Pump-versie A2pv6F039f3.d24n


Aan de software versie kan het in ieder geval niet liggen want ik heb net dezelfde versie.

Maar aan de hardware versie kan ik min of meer afleiden dat het niet om een bbox3V+ gaat bij u al zou ik toch denken dat het er niet veel zal te maken hebben maar meer met de software versie en die is de zelfde als bij mij, dus heel raar dat het bij u niet werkt, dit zouden ze best eens bij de specialisten vragen van Proximus of het alleen werkt met de bbox3v+ ???


Ze me ook raar lijken moest dit aan HW liggen dit lijkt idd eerder SW, maar je weet natuurlijk nooit. Het gaat idd om een gewone Bbox3 geen Bbox3v+

Hopelijk kan een Proximus techneut dit eens bekijken.
Probleem lijkt opgelost na een HW reset 🙂
👍 Dat is inderdaad ook iets dat problemen kan oplossen en eigenlijk stom dat ik het je zelf niet voorgesteld heb, waarschijnlijk omdat ik het al zo normaal vindt ☺️ maar het belangrijkste is dat het nu ook werkt bij u en bedankt voor de feedback.
Ik heb exact dezelfde Sagemcom HW en SW versies, en had reeds een HW reset gedaan, maar zal het nog een keer over doen.

Intussen had ik gevonden hoe ik een DHCP reservatie kon laten werken, voor een toestel dat constant aan staat (zoals een SMA omvormer), maar dit blijkt niet te werken voor een device dat niet permanent aan staat zoals mijn printer.

Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:

- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen

- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.

- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken

- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.



Dit werkt ok voor mijn omvormers. Na meerdere dagen hebben die nog steeds het correcte vaste adres (maar ze geven het ook nooit op, en renewen de lease voor het verstrijkt). Voor mijn netwerk printer daarentegen bleef het adres maar zolang de printer aanstond. 's anderendaags werd terug een random adres toegekend (lease verstreken). Intussen staat die printer terug volledig manueel ingesteld.

Ik zou de lease tijd natuurlijk op de langst mogelijke waarde kunne zetten, maar dat is ook maar een lapmiddel dat dan ook niet werkt voor langere periodes .



Spijtig dat de ingebouwde functie van de Bbox3 niet werkt, en zeker voor een basic dienst als DHCP.
Bij mij werkt het ook voor devices die niet altijd opstaan ook, maar mss als een device verscheidene dagen lang niet opstaat dat heb ik nog niet getest, voor een printer die dagen lang niet opstaat zou je ook het vast ip adres kunnen instellen op de printer zelf , maar dan wel buiten de DHCP range zelf om conflicten te vermijden dus Ip adres hoger dan 192.168.1.127 .



NB: En als je nu een fix IP invoert dat wel in de DHCP range ligt van de BBOX3 werkt het dan niet?



PS: via een aparte router heb je dit prbleem niet en vergeet ook niet dat vroeg of laat je de instellen zal mogen opnieuw invoeren zelf al werkt alle goed, kan er van meespreken 😉 en niet alleen ik ☺️
Ik snap dit niet helemaal ... Ik heb sinds dag 1 van zowel de bbox-2 als de bbox-3 vaste LAN adressen ingegeven voor zowal mijn WAP als mijn NAS backup toestellen (binnnen het ethernet segment) en dat heeft nog NOOIT een probleem opgeleverd, ook niet in de tijd, alhoewel de NAS toestellen zelfs niet continue aan staan en de oudste zelfs maar alle paar maanden aangezet wordt ... Mijn WAP heeft bvb al jaaaaren, ergo zolang als hij al in dienst is, X.Y.1.15 .... FWIW
ABI & VWHWI: Jij hebt ook een bbox van sagemcom er waren wel met de bbox van Technicolor hieromtrent problemen heb zelf een technicolor gehad (maar ik veronderstel dat dit ook opgelost is want dit was ook een probleem van een tijd terug).



PS: USB storage op de BBOX3 heeft wel al een paar keer problemen gegeven en kom die uiteindelijk enkel terug aan de praat krijgen door een Fac Reset te doen, met als gevolg terug alle instellingen opnieuw invoeren op de BB3.
Probleem lijkt opgelost na een HW reset :-)

Helaas terug hetzelfde probleem!!! Is even goed gegaan, vandaag terug devices die ander ip krijgen dan vermeld in de reservatie lijst

oplossing van Philverh geprobeerd, deze werkt echter bij mij niet


Hoe ik het gedaan kreeg om een reservatie te laten werken:

- in het DHCP menu de gewenste reservatie (die niet eerbiedigd wordt) wissen

- een nieuwe reservatie aanmaken voor het gewenste MAC adres, maar een IP adres buiten de DHCP range opgeven, wat een foutbericht oplevert na OK gedrukt te hebben.

- de "verkeerde" reservatie wissen en opnieuw aanmaken met het gewenste IP adres, en op OK dukken

- Na verstrijken van de DHCP lease tijd, blijkt het toestel het correcte adres toegewezen te krijgen.



Werkt dit nog bij jouw? Mijn probleem was opgelost voor 16dagen, helaas vandaag terug.

Jouw oplossing wil bij mij ook niet werken.

is hier al verandering in geweest?
ik heb 2 servers draaien thuis, 192.168.1.111 en 192.168.1.112.
thuis wat verbouwingen gedaan en alles van de muur moeten halen van belgacom.
alles weer terug gehangen en ik heb problemen.

mijn server boot met static ip 192.168.1.111 maar na random tijd is mijn server onbereikbaar.
als ik dan via de bbox ga kijken heeft die niet meer 192.168.1.111 maar staat die in de lijst met 192.168.1.31.
mijn 2de server blijft wel gewoon op 192.168.1.112 staan.

ik probeer die dan via dhcp fix te zetten op 192.168.1.111, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”
ik probeer die fix te zetten op 192.168.1.31, foutmelding “Try Again...! Cannot use an out of range ip address”

 

bij mij is er NIKS veranderd op mijn servers, ze zijn alleen afgekoppeld geweest, bbox van de muur gehaald, uurtje later (na het vernieuwe van de gyproc muur) de bbox weer terug gehangen en de kabels weer ingeplugt.
voor de één of andere reden is er blijkbaar iets veranderd in de bbox waardoor die ellende is begonnen.
ik heb 2 identieke servers, de ene blijft fix op zijn adres (en staat ook met zijn 112 adres in de bbox), de andere veranderd at random.
ik heb dit niet onder controle en volgens mij is de bbox de veroorzaker
 

 


Ter info: Ik vermoed, dat de reden is dat je in de dhcp range van de bbox zit van ip adressen die aan de proximus decoders worden gegeven.

Ik persoonlijk zet altijd op mijn toestellen die ik een vast IP wil geven op adressen vanaf 192.168.1.128 en hogerop tot 192.168.1.254 zodat ik zeker ben van niet in het vaarwater te komen van de dhcp ranges van deze die door de bbox uitgedeeld worden.