Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan


Sinds enkele weken herstart mijn BBox 3V+ zich regelmatig spontaan, waardoor ik enkele minuten zonder internet en televisie val. Dit gebeurt op schijnbaar willekeurige momenten doorheen de dag; midden in een conference call, tijdens tv kijken, … Buiten dit spontaan herstarten werkt alles naar behoren: goede ping, normale snelheid.

Ik heb geen recente aanpassingen gemaakt aan mijn netwerk-infrastructuur of -configuratie, dus er is voor mij geen duidelijke oorzaak. Aangezien er geen logbestanden beschikbaar zijn op de BBox (althans voor klanten), zit ik vast. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Een soft -of hardware-probleem?

 


117 reacties

Reputatie 3
Badge

Ik gebruik geen TV decoder, maar bekijk TV via AppleTV. (dus de Apple Pickx app)

ja maar dat speelt geen rol het was gewoon om te weten hoe uw tv range default ingesteld staat in je bbox3, omdat ik denk dat de range tot 99 nog dateert van jaren geleden en het nu bij iedereen tot 127 is 

Reputatie 3
Badge

Inderdaad tot 127

Is dat een bbox met achteraan vier gele ethernetpoorten die mooi aaneengesloten zijn of staan twee per twee aaneengesloten.

Reputatie 3
Badge

zijn 4 geel mooi aan elkaar aangesloten.   Volgens mij de laatste versie want modem is een maand oud. (ttz geplaatst).

Dan is het een bbox3 van Technicolor die je hebt, de bbox3v+ die ik heb is er ene van Sagemcom maar of die dan beter is zou zijn om je probleem op te lossen dat is totaal niet zeker want zij die een bbox3V+ hebben met een hardware versie hoger dan 1. daar lees is ook van dat die dergelijke problemen ondervinden maar het is heel moeilijk om zo conclusies te trekken want de oorzaak ligt niet altijd bij de bbox zelf !!!

Reputatie 2

Mijn BBOX3v+ is van Sagemcom, en ik heb ook het probleem van Philippe-dieter. Dat versterkt mijn hypothese dat de oorzaak zit in software (of firmware).

Heel moeilijk om conclusies te trekken want bvb als ik vergelijk met mijn bbox3v+ daar heb ik dergelijke problemen niet , maar heeft  wel HW-versie 1. firmware versie is de zelfde als die van u die een recentere HW-versie heeft, maar de Proximus specialisten zouden toch wel moeten weten wanneer en hoe dergelijke problemen ineens begonnen zijn en daaruit dan wel conclusies kunnen trekken!

 

Reputatie 2

Akkoord.

Reputatie 3
Badge

Vandaag ‘s morgens vroeg weeral 2 heropstarts. Wat me opvalt : de modem valt uit. Leds uit behalve eerste.   2de led begint dan tijdje “te flikkeren” en gaat dan langzamer aan en uit. Dan start de rest verder en gaat de rest branden.  Totale heropstart: ongeveer 3 tot 4 minuten.  Heel vaak 2 heropstarts kort na elkaar. 
Wie had ooit gedacht dat ik mijn tijd zou doorbrengen met een stoel naast de modem om te zien hoe deze reageert...

Reputatie 3
Badge

Ik herinner mij iets wat de laatste technieker zei : tja…  dat is de modem die zich niet kan “ initialiseren”. We kennen dat. ..

 Geen flauw idee wat hij bedoelde maar is het een denkpiste ?  

Het eerste ledje dat blijft branden is de voeding die dus aanwezig blijft.

Het tweede ledje dat aangeeft of Het VDSL signaal aanwezig is en de modem zich op dit signaal heeft kunnen synchroniseren het proces van synchroniseren kan inderdaad een tijdje duren . zie uitleg → Controlelampjes op je Proximus modem

Maar daar weet je eigenlijk weer niet of het te wijten is aan de modem zelf of dat het verder op zit, dus bvb slechte contacten tussen de verbinding van DSL ingang modem naar DSL ingang VDSL  filter/aansluitdoos op Proximus introlijn  (TF2007/NTP200) of nog verderop proximus lijnkaarten …..

Reputatie 2

Vandaag ‘s morgens vroeg weeral 2 heropstarts. Wat me opvalt : de modem valt uit. Leds uit behalve eerste.   2de led begint dan tijdje “te flikkeren” en gaat dan langzamer aan en uit. Dan start de rest verder en gaat de rest branden.  Totale heropstart: ongeveer 3 tot 4 minuten.  Heel vaak 2 heropstarts kort na elkaar. 
 

Dit is ook wat ik merk bij mij, beschrijving is zeer accuraat.

Reputatie 3
Badge

Ik ben vandaag aan de 4de heropstart…   dus van kwaad naar erger.   Ik begin me stilaan de vraag te stellen of een nieuwe modem oplossing kan brengen???   Dat we beide “pech” hebben met onze modem,  Maar ja…   daar begint het probleem.  Bel je naar 0800 en na lang  wachten de gekende checklist…  steekt de stekker in het stopcontact :-(. Voor je bent waar je moet zijn, ben je 2 uur verder.   Zoals al zo vaak gezegd…  ik weet het gewoon niet meer. 

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik denk dat het probleem is bij u groter als bij ons. Heeft u al de andere tips gebruikt? 

  • SSID uitschakelen
  • Toestellen verspreiden tussen 2GHz/5GHz netwerken
  • Controle range IP adressen gereserveerd voor decoders
  • Vaste IP adres toevoegen voor vaste LAN verbindingen

Ik heb dit allemaal min of meer gedaan en er is verbetering, wie weet. 

Ik heb ook het probleem gehad met twee verschillende modems, dat zou echt een toeval zijn: een totaal van 3 toestellen met ‘pech’?

 

Reputatie 3
Badge

@Pierre Menard   Dank je wel voor de tips.  Alles me duidelijk, behalve :

 

  • Vaste IP adres toevoegen voor vaste LAN verbindingen      Waar stel ik dit in ??

het beste is naar de interface te surfen en daar adres reservatie te voorzien 

Http://192.168.1.1 daar inloggen als User en Userwachtwoord dat op de sticker van de bbox staat
- Klik op My Modem
- Klik op DHCP
- Klik op het pijltje naar beneden in de blauwe baar
- klik op "add static adres"
- klik op new device en kies het toestel uit de lijst
- dan wordt zijn Mac adres automatisch ingevuld
- voer het IP adres in dat je statisch wilt aan geven
- Dan  op OK klikken _ 

 

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik raad u aan om de volgende range te gebruiken voor statisch IP adressen

192.168.1.128 tot en met 192.168.1.255

ivm 192.168.1.255

het eerste (0) en laatste adres (255) in een subnet  wordt niet aan een individuele host  toegekend.

Reputatie 2

Goed te weten, ik heb puur copy/paste gedaan van een mail van Proximus support...

Reputatie 2

Vandaag opnieuw, twee keer. Tweede keer heel kort na de eerste keer. 

14 dagen sinds de laatste incident.

Reputatie 3
Badge

Ik had de laatste “zware dag” op zondag 29/12 met 5 heropstart. Sinds dan niet meer tot gisteren 1x rond 18u15.    Ik begon al TE blij te worden...

Reputatie 7
Badge +4

We hebben jammer genoeg nog geen oorzaak kunnen vinde nin de logs van jullie modem. Kunnen jullie eens testen door One SSID uit te schakelen ? Surf hiervoor naar http://192.168.1.1, User paswrood staat op de modem). Klik op One SSID en dan de OK knop, dat zet dan terug 2 SSID’s actief.

Ik zag precies dat @Philippe-dieter dit al wel gedaan had, maar modem staat nu toch terug op One SSID. Heb je dit terug ingeschakeld omdat het niet hielp ? 

Reputatie 4
Badge +1

men zoekt altijd ver..

enkele wetenschappen:

de voeding van de bbox en van de modem zijn beide met dunne stekkerpinnen van amper 4 mm (6 amp types), en de stopkontakten zelf   zijn normaal allemaal 16 amp types, die  dus pennen van ca 5 mm dikte kunnen opvangen. Als  in zo’n kontaktdoos regelmatig( of soms) dus 16 amp stekkers werden gestoken, zijn de “gaten” waarin die dunne pinnen van de voedingsblokjes komen wat “verslapt”, en kunnen “ af en toe” slecht kontakt geven, waardoor spikes op de netvoeding ontstaan. Zo een spike , kan de bbox en ook de modem ertoe aanzetten om opnieuw  op te starten… Probeer dus zeker een ander stopkontakt uit voor je voedingen van bbox en of modem of zelfs als je met een voedingsblok werkt van je 220Volt, kan zelfs die zijn stekker of de schakelaar op de stekkerdoos/blok een slecht kontakt hebben, dat maar heel kort moet zijn om zulke dingen te kunnen geven.

Als alle gezoek in de electronica faalt, moet je dus ook de eenvoudige dingen nazien…

(ook losse draden in de kontaktdoos zelf( in de muur), kunnen jaren zonder storing werken, tot ze plots beginnen problemen te geven door oxydatie, of toch eens een zwaar vermogen op aangesloten  geweest zodat kontakten wat verhit zijn geweest en daardoor extra oxydatie...)

 

Reputatie 2

Hallo,

Bij mij SSID al lang uitgeschakeld. 

Suggestie “ Probeer dus zeker een ander stopkontakt uit” ook al gedaan.

Andere bbox, andere snoer, enz. allemaal getest.

In mijn ervaring, dit is puur een software bug dat af en toe slaagt en/of en algemeen fout in het netwerk dat niemand wilt toegeven. Mijn suggestie: DHCP software goed en grondig testen, vooral ‘stress tests’, zeker IP adressen methodes.

 

Reageer