Skip to main content

Ik heb een B-Box 3 en ondervind regelmatig (om de 2 a 3 dagen) problemen met de verbinding naar het Internet.  De B-box lijkt te herstarten.  Alle lichtjes gaan uit en beginnen dan te knipperen en na 3 tot 5 minuten is de verbinding hersteld.  

Ik heb de router al enkele keren aan en afgezet en deze week ook een factory-reset gedaan, maar toch blijft het probleem zich voordoen.  Wat kan hier de reden voor zijn?  Wordt de lijn aan de Proximus-kant af en toe herstart of is het de router die spontaan herstart.  Wat kan ik nog doen?  

Als alle contacten in orde zijn van de bbox naar de vdsl filter toe en je hebt de bbox reeds gereset dan kun je niet veel meer zelf doen dan afwachten tot de Prox forummedewerkers hier langskomen om je verder te helpen, zij kunnen ook eens je lijn uittesten dan.


hi @BertSpringbank  kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile ?
dan kan ik nakijken of er een probleem is met je lijn of mogelijks de modem

mvg


hi @BertSpringbank  kan je je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile ?
dan kan ik nakijken of er een probleem is met je lijn of mogelijks de modem

mvg

Dag @jonathandr. Ik heb mijn klantennummer toegevoegd.


@BertSpringbank

ik stel inderdaad enorm veel onderbrekingen vast bij de meting die ik uitgevoerd heb. 

Wanneer het internet (en de tv) uitvallen, branden er dan nog drie lampjes wel op de bbox of zijn ze allemaal uit? 

 

Indien er nog wel drie branden waaronder het lampje van dsl (dat dan knippert), zouden we iemand moeten langssturen.

 

Geert


Soms lijkt de modem te herstarten en gaan de lampjes allemaal uit, waarna ze beginnen te flikkeren en 5 minuten later de verbinding hersteld is.  Soms branden ze gewoon alle 4 normaal en lijkt er toch geen verbinding met het Internet.  De laatste dagen is de lijnsnelheid verschrikkelijk slecht.  Zie hieronder.  Daarvoor betalen we echt teveel.

 


Als het powerlampje ook uitgaat zou je eens moeten kijken of er geen slechte contacten zijn bij de voedingsadapter, steek mss eens de stekker van de voedingsadapter in een ander stopcontact 


@BertSpringbank Ikzie inderdaad in de meting dat je modem uitvalt door stroomverlies. Kan je zoals Martin voorstelde even nakijken of de stroomkabel zeker goed insteekt en testen in een ander stopcontact ? Als dat niet helpt zullen we een nieuwe modem opsturen. 


Ondertussen zit de modem al enkele uren in een ander stopcontact.  Ik heb ook nog eens een factory-reset gedaan in de hoop dat de snelheid daarmee misschien hoger zou worden, maar dat helpt niks.  Als ik de snelheid meet blijft die even laag als eerder gemeld, soms met onderbrekingen terwijl er verder geen gebruikers zijn.  Tot vorige week was de snelheid beduidend hoger.  Ik hoop dat een nieuwe modem dit probleem kan oplossen.


@BertSpringbank Ik heb je een nieuwe modem opgestuurd. Deze zal zo snel mogelijk geleverd worden door bpost.


De nieuwe modem is aangekomen en aangesloten  Snelheid is nog steeds laag, maar voorlopig geen onderbrekingen.

Ik had gevonden dat ik zelf een lijntest kon doen door naar het nummer 0800 22 424 te bellen met een klantnummer bestaande uit 9 cijfers.  Mijn klantnummer bestaat echter uit 6 cijfers, en dat wordt blijkbaar niet aanvaard.  Welk nummer dien ik daar dan in te geven?

 


Ik vrees dat u met een niet 9-cijferig klantennr dient te wachten op een reactie van een Proximus-medewerker voor controle

Eventueel ondertussen nagaan of u de op uw locatie gegarandeerde minimusnelheid down/up haalt cfr website hieronder

Speedtest internet connectie | Proximus

 

P.S.

Werd de door u uitgevoerde snelheidstest (uw vorig bericht) op de Bbox en met ethernetkabel (of in WiFi 5.0 dicht bij de Bbox uitgevoerd)


met 9 cijfers heeft het inderdaad nog bij niemand gelukt en voert Proximus dan deze test uit indien nodig 

@BertSpringbank Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

en kan je vergelijken dan met wat je leest op http://proximus.be/internetsnelheid 


@BertSpringbank Ik heb een reset van je lijn gedaan. Kan je het nu nogmaals bekijken?


@DaisyS : Dit is het resultaat.  Hiermee lukt een teams-meeting eigenlijk niet (toch niet met video).

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   21.999 kbps
Upstream current bit rate:     1.999 kbps

Downstream max bit rate:       55.515 kbps
Upstream max bit rate:         12.031 kbps

Downstream attenuation:        20,9 dB

Downstream noise margin:       25,6 dB
Upstream noise margin:         28,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            778 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no

 


DLM zal nog proberen om de snelheid te verhogen, weet niet echt waarom het profiel niet 17a staat ipv 8b! afgaand op de lengte zou dit nog moeten kunnen al zit je natuurlijk niet ver van zone 3 !


@Martin : Enkele weken terug was het nog veel sneller, zeker de upload en er is niks veranderd hier aan de configuratie, behalve de nieuwe modem dan.  Dus lijkt het me dat het inderdaad mogelijk moet zijn om de snelheid te verhogen.


TBI: 

  vVectored lijn Non-Vectored lijn
  profiel DLM profiel DLM
zone 2
± tot 700m
50/15 100/40 20/6 50/10
zone 3
± vanaf 700m...
30/10 60/15 16,5/2 30/4
zone 4
± vanaf 1.1Km….
22/2 60/10 12/1 20/4

Op basis van bovenstaande zou uw snelheid niet onder 30/10 Mbps mogen zakken (provisioning profile LP135) en zou de DLM uw downloadsnelheid eventueel kunnen verhogen

= Best eens nader te bekijken door een Proximus-medewerker voor analyse/oplossing

 

Edit:

Mogelijks vormt de kwaliteit van de lijn voor upload een beperkende factor en is de startsnelheid lager bv. LP185 20/1.5 (en verhoogt de DLM uw lijn verder tot hogere snelheden bereikt worden tot de noise margins van +/- 10 dB de beperkennde factor worden)


Dat was wat ik ook dacht (zie mijn tabel zit in 4 ipv zone 3) maar kan inderdaad enkel door proximus verder opgevolgd/opgelost worden …. al is die aanduiding van de afstand natuurlijk weer wat anders maar de verzwakking is meer bepalend dan de afstand natuurlijk.


@BertSpringbank Je zit op een 22mbps lijn die met DLM kan verhoogd worden tot 40mbps als dit stabiel is. Voorlopig haalt je lijn max 22mbps. Het proces van DLM is lopende. Indien je lijn stabiel genoeg is om dit te verhogen zal dit gebeuren.


@DaisyS Enkele maanden geleden haalde de lijn wel hogere snelheden.  Is daar een mogelijke verklaring voor?  Ik heb mijn abonnement of configuratie niet gewijzigd.


@BertSpringbank ik weet niet of u voor maandag op dit publieke forum nog een reactie van een Proximus-medewerker zult bekomen

U kunt eventueel nog eens kijken met de Bboxtool/Sagemtool wat de situatie is voor u lijn ondertussen

Concreet is door een interventie op uw lijnn, door werken op of door storingen in de lokale distributiekabelstraatkast uw snelheid blijkbaar teruggevallen op de “minimum gegarandeerde snelheid”

“De DLM” (Dynamic Line Management system” zal automatisch in functie de resultaten van automatisch lopende testen deze snelheid de komende dagen/weken verhogen tot een maximum X (40?) te halen snelheid 

X = de  maximum via DLM te halen snelheid zonder storingen/fouten optreden op uw lijn (koperpaar) en zonder dat er storingen optreden in de lijnen/koperparen van andere klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde lokale distributiekabel bevinden 

Op basis van de Bboxtool resultaten hierboven van 8 dagen geleden (noise margin » 10 dB) zou ik verwachten dat u ondertussen reeds een hogere DLM-snelheid (DLM profile) zou moeten hebben, maar “de wegen van de DLM zijn ondoorgrondelijk”

Succes


Met SNR van 10 dB zou ik persoonlijk eerder verwachten dat als die verhoging er zou komen dat die niet lang zou kunnenstand houden.


@Martin …..

zie

Downstream noise margin:       25,6 dB
Upstream noise margin:         28,8 dB

 

& » = veel groter den 10 dB

 

&

What is considered good DSL Noise margin / SNR ? :: SG FAQ (speedguide.net)

 

&

op mijn lijn bedraagt deze reeds geruime/lange tijd 8 dB downstream

 


sorry ik heb je laatste regel te vlug gelezen als = (noise margin = 10 dB) met 10 dB nog verhoging krijgen zou toch kantje boordje worden, want in theorie zou 6 ook genoeg zijn maar zelf met 8 zoals u kreeg ik geen verhoging (jaren terug tot er enkele buren overgestapt zijn en dan lukte het wel), hangt van stabiliteit van de ganse distributiekabel (aantal klanten enz.) af,  natuurlijk als je er alleen zou opzitten zou bij manier van spreken de kans groter zijn dat het met bv 7dB ook nog stabiel zou blijven, natuurlijk is dat ook weer theoretisch geredeneerd en  praktisch zijn er zelf met die met 9 db die teruggefloten  worden door de DLM!
Moraal van het verhaal moeilijk op voorhand te voorspellen als je onder de 10 dB geraakt!


Reageer