Vraag

Asus RT-AX58U achter een 3V+ - PPPoE troubles

  • 10 February 2023
  • 9 reacties
  • 329 Bekeken

Hoi beste forumleden,

 

Even ingelogd hier omdat ik volgens mij met een verkeerde instelling zit ergens. Ik probeer dus op mijn 2de router PPPoE passthough te gebruiken om een 2de IP te verkrijgen maar ik geraak er niet mee op het internet en ik krijg steeds een waarschuwing van Scarlet dat mijn modem te veel authenticatie pogingen doet en dat ze even mijn internet afsluiten. Heb met Scarlet gebeld en die zeiden dat PPPoE mogelijk is maar dat ze dus de 2de router niet ondersteunen, wat begrijpelijk is. 

 

Ik volgde deze link van proximus en heb dus:

#LAN van 3v+ aangesloten op WAN van Asus.

#3V+ netwerk is 192.168.1.0/24 en van Asus is 192.168.50.0/24

#PPPoE settings zowel op de 3v+ als op de Asus ingevuld en PPP staat aan op de 3v+

 

 

 

Heb ik ergens iets over het hoofd gezien? Ik las ergens dat ik op de Asus misschien wel een 2de WAN kon maken met ethernet verbinding om zo bij IPTV de VLANID 10 te taggen. Maar met de waarschuwingen dacht ik dat ik het best eerst eens hier vraag. 

 

Alvast bedankt,

 

groeten, Joeri


9 reacties

Je krijgt blijkbaar een Privé Wan Ip adres op je router

zet eens je pppoe uit op je bbox en probeer dan eens om op je router een ppoe sessie op te bouwen

Hoi Martin,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Als ik PPP uitschakel op de 3v+ met of zonder credentials, krijg ik op de Asus een foutmelding dat de WAN username of password fout is en krijg ik weer een waarschuwing van Scarlet. 

Ik kom van bij EDPnet en daar moest ik gewoon de username leeglaten en connectie van ander toestel toelaten op de fritzbox. Hier loopt het dus minder vlot. 

 

groetjes, Joeri

 

@0xJoe ik weet niet zo erg veel van scarlet maar volgens mij eindigt de usename op xxxxxxx@SCARLET net zolas bij Proximus xxxxxxx@PROXIMUS

Ik weet ook niet hoeveel pppoe sessies scarlet toelaat daarom dat ik voorstelde om eens deze van je bbox uit te zetten indien ze maar één pppoe sessie zouden toelaten!

je kunt ook altijd eens op http://userbase.be/ gaan kijken of ook de vraag stellen ondertussen in afwachting dat hier iemand je beter verder kan helpen.

PS: heb ooit ergens gelezen dat het niet werkt met @SCARLET om een pppoe sessie op te bouwen, maar dat je  xxxxxxx@PROXIMUS moet gebruiken, je kan dit mss ook eens proberen.

moest het zo werken, laat het in ieder geval hier weten, dan leren we ook iets bij :-)

Die van scarlet eindigt inderdaad op @SCARLET. Ik zal het dadelijk eens met @PROXIMUS proberen. 

Ik heb gebeld met scarlet na de eerste waarschuwing die ik kreeg en de helpdesk medewerker verzekerde mij dat het zou kunnen maar dat het niet aangeraden werd. 

 

Ik kijk ook eens op userbase en stel de vraag eventueel ook eens daar. Bedankt voor je hulp. 

 

EDIT: Ik heb al ondervonden dat problemen met een 2de PPPoE sessie meestal opgelost worden als je zelf een nieuw PPPoE paswoord aanmaakt in "My Proximus".

  • - Op de B-box3 zal het nieuwe PPPoE paswoord automatisch gepushet worden (eventueel na herstart van de B-box)
    - En voor je 2de PPPoE sessie (op je eigen router) gebruik je het nieuwe paswoord.

Aldus moderator Phillipe_d op userbase. zal ik dadelijk ook eens proberen .

Als alles faalt, ga ik wel weer naar EDPnet.

 

groetjes, Joeri

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad mijn visie dat veel PPPoE problemen te wijten zijn aan een verkeerd paswoord (iedereen is altijd 200% zeker dat ze het juiste wachtwoord gebruiken) 😀

 

Om te testen of een 2de PPPoE sessie bij Scarlet mogelijk is, en of je de correcte credentials (user en paswoord) gebruikt, zou ik eens een PPPoE sessie starten met de PC.

Ik neem aan: je hebt een Windows PC

  • Sluit de PC rechtstreeks aan op jouw B-box3
  • Ga bij Instellingen naar “Netwerk en Internet”, en druk op “Inbelverbindingen”
  • Druk op “een nieuwe Verbinding tot stand brengen” en kies voor “Verbinding met internet  maken
  • Negeer de boodschap dat je al een internetverbinding hebt en druk op “Doorgaan
  • Kies voor een nieuwe verbinding aanmaken, daarna kies voor Breedband (PPPoE)
  • Vul nu je Credentials in (ab123456@SCARLET en je PPPoE paswoord) en geef de verbinding een naam (vb Scarlet PPPoE)
  • Verbinding maken

Nu gaat je PC een eigen PPPoE verbinding aanmaken (je krijgt een eigen IPv4 adres). Je kan dit IP adres terugvinden in het “Netwerkcentrum”.

Na de test kan je de verbinding verbreken: je PC krijgt terug een IP adres van de B-box3.

Op die manier weet je zeker

  1. dat je bij Scarlet een 2de PPPoE kan aanmaken
  2. dat je gebruikersnaam en paswoord correct zijn.

Voor je allerhande truken uithaalt op jouw Asus router ...

@philippe_d op UB heb ik ooit gelezen dat het alleen lukt met xxxxxx@PROXIMUS ipv xxxxxx@SCARLET of is dit ondertussen mss niet meer het geval?

@philippe_d ik dacht op UB ooit eens gelezen te hebben dat je voor Scarlet @PROXIMUS zou moeten gebruiken of is dit ondertussen mss niet meet het geval?

Hoi Philippe,

 

Bedankt voor je input. Na wat op userbase gelezen te hebben wil ik voor alle duidelijk zeggen dat ik het paswoord van mijn PPPoE verbinding gewoon gekregen heb bij scarlet en dat deze werkt op de 3v+.

 

Ik heb met een windows box een rechtstreekse verbinding gemaakt en deze geeft net dezelfde credentials error als bij de Asus. Ook heb ik met username@PROXIMUS op de 3v+ en de windows box geprobeerd maar tevergeefs. Verder kan ik bij scarlet nergens mijn wachtwoord van de PPPoE verbinding aanpassen mogelijks omdat mijn abonnement nog maar een dag oud is. Er staat “tijdelijk niet beschikbaar” Dus het veranderen van wachtwoord zal even op zich moeten laten wachten. 

 

groetjes iedereen en alvast een prettig weekend! 

TBI: Het PPPoE wachtwoord veranderen kan tot 2uur duren voor het doorgestroomd is.

Reageer