Vraag

Abnormaal trage WiFi met oudere BBox3

  • 29 January 2024
  • 12 reacties
  • 341 Bekeken

Reputatie 1

Hallo daar allen,

normaal vermijd ik WiFi en gebruik kabel waar mogelijk, maar met Corona is er een PC op de livingtafel komen te staan (thuiswerk voor Proximus) en die is daar blijven staan (doe ook veel fotobewerking).

Al een tijdje dat ik af en toe het netwerk traag vond maar met het druk te hebben gewoon eens geschakeld naar 2.4 en terug 5 en dan maar verder gedaan.


Nu eens nagekeken.

Speedtest geeft bekabeld een stabiele 90 down en 27 up  (Mbps).

Op 2.4 GHz is dat tussen 14 - 29 down en tussen 21 - 25 up.

Op 5 GHz is dat tussen 5 en 12 down en tussen 12 en 15 up.


Dan het kanaalgebruik bekeken via 'inSSIDer'.
In de 2.4 GHz zie ik mezelf, de buurvrouw (beiden Proximus) en nog iemand met Telenet (SSID wolkwolk)

Normaal worden kanaal 1, 6 en 11 gebruikt, om geen overlapping te hebben.
Maar hier stond mijn modem op kanaal 4

 

In de 5 GHz zat mijn modem op kanaal 36 én 40, dus 40 MHz breed.
De buurvrouw zit op kanaal 40, zij heeft blijkbaar een minder oude modem want in ac.
Daar zit ook een Telenet-60E37
En dan is er nog die 'wolk-wolk' op kanaal 100 en een Telenet-C8B4A op kanaal 44

 

Waarom het verschil tussen mijn oudere PX modem (enkel n) met dubbel kanaal en de PX modem van de buurvrouw slechts 1 kanaal (in ac) ?


Je ziet duidelijk dat in de 5 GHz band, door de hogere frequentie, het signaal minder ver gaat = verschil in niveau met dat van de buurvrouw is véél groter dan in de 2.4 GHz.
Raar dat op hetzelfde kanaal 44 er nog twee andere zitten, maar die kunnen van bij mij uit elk geografisch in een heel andere richting zitten waardoor die mekaar onderling minder storen.
Ik veronderstel dat moest de buurvrouw dezelfde test doen, dat haar signaal in de 5 GHz hoog staat en dan het mijne veel kleiner zodat we op dat moment allebei nog redelijk op het internet konden, ondanks hetzelfde kanaalgebruik ?

 

Dan heb ik mijn kanalen verzet naar een vrije plaats, maar geen verschil in snelheid.


Dan de modem een factory-reset gegeven waardoor die terug op automatische kanaalkeuze kwam.

Gekeken naar de gekozen kanalen.

Mijn modem kiest voor de 2.4 GHz kanaal 1  ..  dat is het kanaal waar de PX modem van de buurvrouw opzit !


Daarmee de kanalen terug manueel ingesteld: het vrije kanaal 6 voor 2.4 GHz en kanaal 60 (de 64 komt er automatisch bij) voor de 5 GHz.

 

Maar, ondanks nu op volledig vrije kanalen te staan, blijft de snelheid (vooral op 5 GHz) abnormaal laag.

Getest met die PC in de living, het is een open ruimte met de modem in de salon op 7 meter afstand.

Ook getest met een PC die bij de TV staat en heel kort bij de modem, hetzelfde resultaat.

En ook getest met mijn gsm op verschillende afstanden, hetzelfde resultaat, abnormaal laag via de speedtest.


Mijn BBox3 is een oudere versie, zonder ac, maar dat zou geen probleem mogen zijn.
En in principe zou ik verwachten dat als het radiogedeelte van de modem defect is, er helemaal geen WiFi-signaal meer is.

Of komt dit toch nog voor als oorzaak van een heel trage WiFi, en dan ok na wisselen modem ?


12 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Wifi is altijd trager dan utp kabel en je hebt al geen al te snelle snelheden via utp dus meer zal je er niet uitkrijgen een nieuwere modem zal niet heel veel verschil geven, je toestellen moeten ook die hoge snelheden aankunnen.

Reputatie 7
Badge +4

Getest met die PC in de living, het is een open ruimte met de modem in de salon op 7 meter afstand.

&

Speedtest geeft bekabeld een stabiele 90 down en 27 up  (Mbps).

Op 2.4 GHz is dat tussen 14 - 29 down en tussen 21 - 25 up.

Op 5 GHz is dat tussen 5 en 12 down en tussen 12 en 15 up.

 

WiFi 5.0 heeft inderdaad een kleiner bereik dan WiFi 2.4, maar biedt op eenzelfde afstand normalerwijze een hogere snelheid

Vermits u via (ethernet)kabel +/- 90 Mbps down haalt, vermoed ik dat u in een open ruimte - ook nog op 7m afstand een (beduidend) hoger dan 12 Mbps down zou moeten kunnen halen

→ positie/orientatie Bbox3(v+) eventueel wijzigen ?

→ een Bbox3 van het oude type (Technicolor?) eventueel te vervangen door Proximus (mogelijks na een analyse op afstand van de lokale WiFi situatie door een Proximus moderator)?

 

Reputatie 1

@M_016

Het is inderdaad een Technicolor.

 

Alhoewel die modem daar al jaren op dezelfde plaats staat en dus de signalen op dezelfde manier rondgaan, wou ik die om verder te testen op jouw vraag uit het rek nemen en 45 en 90 gr draaien, zowel horizontaal als verticaal.

Maar plots merk ik dat ik geen internet meer heb.
Op 'inSSIDer' zie ik dat de carrier inderdaad weg is.
En dan  ..  staat die er terug  ..  maar dan op kanaal 36/40

Terwijl op kanaal 40 er nog drie andere carriers zitten.


Ik ga kijken bij de instellingen van de modem, die staat nog steeds op handmatig kanaal 60

 

 

Voor alle zekerheid onderbreek ik de sessie, doe een refresh, log terug in en kijk bij instellingen: daar staat nog altijd kanaal 60
Een tweede keer: nog steeds kanaal 60
Alhoewel 'inSSIDer' constant update, ook daar het programma afgesloten en heropgestart, de carrier zit in werkelijkheid op kanaal 36/40


Nadien modem gereset en handmatig op kanaal 60 gezet, draaggolf komt op kanaal 60
Maar een beetje later zie ik die verschijnen op kanaal 48/52

 

Terwijl opnieuw de instelling op kanaalkeuze 60 staat en blijft staan.
Opnieuw modem gereset en kanaal 60 genomen.


Deze ochtend zie ik dat de draaggolf is versprongen naar kanaal 36/40 (daar waar oa ook de buurvrouw opzit), en wanneer ik ga kijken bij de instellingen van de modem staat die daar nog altijd op handmatig 60


Gezien de modem, ondanks handmatige keuze van het kanaal, zomaar op een ander kanaal begint te zenden, en daarbij de instelling blijft staan op de handmatige keuze kan ik enkel besluiten dat de modem 'raar’ doet.

Dus, tenzij dat dat een gekend probleem in de software van de modem is, op te lossen door een software-update, lijkt de modem een defect te hebben.


PS weet iemand hier hoe je toegevoegde afbeeldingen kunt ‘scalen’, ik wou die wat kleiner maken maar het forumprogramma smeert die blijkbaar altijd paginabreed open, los van de afmetingen van de foto

Reputatie 1

 

Dus, tenzij dat dat een gekend probleem in de software van de modem is, op te lossen door een software-update, lijkt de modem een defect te hebben.

Het is niet abnormaal dat het wifi kanaal verspringt naar iets anders. Dat kan zijn door DFS (het modem detecteert een (weer)radar en verspringt automatisch naar een ander kanaal) waar kanalen 52, 56, 60 en 64 on andere in vallen. De beste kanalen (niet DFS) zijn 36, 40, 44, 48 en 149, 153m 157 en 161).

Updates voor zo een voorbijgestreefd product Wifi-N ga je niet meer ontvangen. Beter is gewoon bij Proximus vragen dat ze je upgraden naar iets met Wifi5 of beter Wifi6. Ik zie niet in waarom ze dat zouden weigeren.

@johanpm

Ben je zeker dat voor deze oudere versies van de bbox3 het wifi-5 kanaal automatisch versprong omdat een radar signaal binnen viel, volgens mij werd dit pas later geïmplementeerd voor de recentere bboxen zoals de bbox3+ bv. ?

Het was ook zo dat het kanaal pas automatisch versprong (het beste kanaal gekozen werd) indien het op “automatisch” stond en wanneer je op “manueel” stond bleef het kanaal onveranderd tot er om een of andere reden de bbox gereset werd. 

Reputatie 1

Updates voor zo een voorbijgestreefd product Wifi-N ga je niet meer ontvangen. Beter is gewoon bij Proximus vragen dat ze je upgraden naar iets met Wifi5 of beter Wifi6. Ik zie niet in waarom ze dat zouden weigeren.

 

Ben je zeker dat voor deze oudere versies van de bbox3 het wifi-5 kanaal automatisch versprong omdat een radar signaal binnen viel, volgens mij werd dit pas later geïmplementeerd voor de recentere bboxen zoals de bbox3+ bv. ?

 

Dat van die DFS snap ik, maar gewoon van kanaal verspringen (naar een kanaal waar er al verschillende andere gebruikers opzitten), en daar voor altijd op blijven, zonder dat je dat kan zien in de instellingen ?

Dan komt de software van die Technicolor BBox wel bijzonder summier over.

Is dat omdat het nog een oude versie 'n’ is, een WiFi-4 ?

 

Met dat ik veel foto-bewerking doe maak ik backups van 230 GB, +100.000 files.

Veel gaat ook heen en weer tussen lokaal en cloud en apparaten onderling.

 

Welk modem-type wordt er tegenwoordig als 'standaard’ geïnstalleerd ?

En of dat de deze hier nu defect is, of sterk verouderd, kan ik dan ‘moderniseren’ ?

 

 

 

 

 

 

 

……….

Met dat ik veel foto-bewerking doe maak ik backups van 230 GB, +100.000 files.

Veel gaat ook heen en weer tussen lokaal en cloud en apparaten onderling.

Welk modem-type wordt er tegenwoordig als 'standaard’ geïnstalleerd ?

En of dat de deze hier nu defect is, of sterk verouderd, kan ik dan ‘moderniseren’ ?

@Marc_0360

Bij nieuwe installaties is het de bbox4-Wifi6 die geplaatst wordt (alle instellingen gebeuren via Myproximus, voor deze bbox4)

De bbox3V+ Wifi-ac is nog veel in omloop, heb er zelf ook zo ene

Best dat je de reactie van een PX Moderator afwacht die kan beslissen om je oude technicolor bbox3 om te ruilen.

Reputatie 1

Ik heb zelf ook nog de oude Bbox3. Maar bij mij staat de Wifi (en ook de router/firewall) functie gewoon uit en ik gebruik een externe wifioplossing (meerdere Tplink XE200).

De softwareinstellingen van de Bbox zijn *altijd* heel summier. Met de nieuwere bbox’en kan je NOG minder instellen (enkel via Mijn proximus). Wil je daar vrijheid → externe wifi oplossing.

Ben je het beu tegen slechts 100 MB/s lokaal bestanden te copieren → betere switch (2.5 of 10GBps).

Je sluit je decoder dan waarschijnlijk ook aan rechtstreeks op de bbox?

De bbox3 heeft 4 LAN poorten 1 GBps

Reputatie 1

Een Tplink XE200 gebruikt WiFi 6E (mijn gsm doet dat ook al), dus niet alleen de techniek van WiFi 6 maar ook extra kanalen in de 6 GHz band. In de VS 1200 MHz, hier bij ons 480 MHz (beperking door Europees gestuntel) oftewel 24 kanalen van 20 MHz extra.

Maar volgens ik begrijp heeft Proximus nog geen modems die die kanalen gebruiken ?

In ieder geval is er steeds meer en meer gebruik van WiFi gekomen met overbezetting tot gevolg waardoor de fabrikanten ook de technologie proberen daar naar toe te werken en zal recentere hard- en software daar dus beter kunnen in zijn.

Met het forum hier eens door te nemen ivm met WiFi vind ik oa het volgende:

“er dient evenwel te worden aangestipt dat het wel nut kan hebben oude Bbox3 (type Technicolor) die slechts WiFi n  aan boord heeft te laten omruilen".

Dus of er nu een defect is in mijn modem of het heeft te maken met oudere hard/software, een recent type modem ware aangewezen.

 

Test vanmorgen bedraad:

 

Via WiFi, op 7 meter van de modem, in een open ruimte:

 

Is er hier iemand die voor de omwisseling kan zorgen ?

Alvast bedankt, Marc

Ter info: de bbox4 ondersteunt inderdaad geen Wifi6E

Reputatie 1

De voorbije week heb ik een lange netwerkkabel door de salon en living op de grond gelegd zodat mijn vaste PC een goeie connectie met het internet had.

Dat is echter geen blijvende oplossing.

Zonder die kabel, dus terug op WiFi, heb ik hetzelfde als in vorig bericht.

 

Kan die oude Bbox3 (type Technicolor) met slechts WiFi-n aan boord, omgeruild worden ?

Reageer