Vraag

Aansluting fiber zonder wachtbuis

  • 16 May 2022
  • 2 reacties
  • 484 Bekeken

Momenteel heb ik een aansluiting van telenet en zou willen overstappen naar Proximus. De woning is 100 jaar oud dus waarschijnlijk heeft er ooit een telefoonlijn gelegen, maar deze is niet meer terug te vinden.

De afstand van rooilijn naar de voorgevel is ongeveer 15m en grotendeels verhard (beton) dus geen mogelijkheid om een sleuf te graven.

Wat zijn de moeglijkheden om een galsvezelverbinding binnen te krijgen?

  • bovengrondse leiding?
  • Er is een wachtbuis van 110mm maar hier loopt de elektriciteitsleiding al door. Mag een glasvezel hier bijgestoken worden?
  • Er zijn nog 2 bijkomende coax kabels van telenet elk in een buis van 18mm. Kunnen deze buizen herbruikt worden?

2 reacties

Ik vermoed dat bestaande buizen kunnen gebruikt worden voor glasvezel aangezien die niet gevoelig zijn voor elektromagnetische stoorvelden van ander leidingen zoals electriciteit en coax aansluitingen voor internet en TV, maar de Proximus forummedewerkers kunnen je ook een officieel antwoord/bevestiging geven.

wat info ondertussen : Alle technische info | Proximus

Ik veronderstel ook dat je al zeker bent dat fiber aansluiting mogelijk is op je adres, anders kan je dit eens checken → Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus

Reputatie 5
Badge +2

@StefanKiebooms Je kunt met onze klantendienst contact opnemen op de 0800 22 800 voor uw vragen hierover en ze gaan u hierbij helpen.

Reageer