Skip to main content
Beantwoord

aanmaken gastennetwerk - alternatieven ?

• 29 januari 2025
  • 5 reacties
  • 74 Bekeken

Ik heb een flex mega fiber aansluiting. Niettegenstaande iedereen vooraf verzekerde dat er een Gastennetwerk was, blijkt die optie nog niet actief. Weet iemand wanneer wel ?

Ik zoek ondertussen een eenvoudig alternatief voor het Gastennetwerk. De router staat beneden. Op de verdiepen gebruik ik nu bekabelde wifi V2 boosters. Dat werkt, maar ik heb geen volledige dekking op het verdiep. 
Ik dacht er aan om ipv de wifi V2 boosters een bekabelde bijkomende wifi router aan te schaffen per verdiep. Dan heb ik allicht een ruimere dekking en alvast ook een Gastennetwerk. 
Is die optie werkbaar ? 
Je kan blijkbaar ook de Proximus router volledig vervangen door een eigen router systeem, maar dat lijkt me te ingewikkeld en veel duurder dan wat ik nu wil doen. Graag jullie advies. 

Beste antwoord door Martin

Waarschijnlijk is het wat je wilt doen -> je-priverouter

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

5 reacties

Martin
  • 32943 reacties
  • Antwoord
  • 29 januari 2025

Waarschijnlijk is het wat je wilt doen -> je-priverouter

• Auteur
  • Apprentice
  • 1 reactie
  • 29 januari 2025

Ja dat klopt, al lijkt het me wat ingewikkeld. Ik moet ergens de LAN IP instellingen veranderen opdat ze niet dezelfde zouden zijn als die van de Proximus box. Allicht om interferentie te voorkomen ? Dat moet ik nog uitzoeken. 
Heeft deze wijziging belang als het signaal van de Proximusbox van beneden niet tot boven komt ? Want daar zit heel veel beton tussen. 
alvast bedankt voor de snelle deskundige reactie !

Martin
  • 32943 reacties
  • 29 januari 2025

nee want je privé router sluit je aan met utp kabel aan de internet box maar dan zal je boven geen wifi verbinding kunnen maken met je internet box als het signaal van je  internet box daar te zwak is en dan kan je alleen verbinding maken via wifi van je privé router.

• 279 reacties
  • 29 januari 2025

@DoubleV ,

Is al van een tijdje geleden maar dergelijke systemen  zijn  nu reeds overal gekend.

Wel zien bij aanschaf dat  ze via ethernet kabel kunnen verbonden worden(ethernet-backhaul).

https://www.odido.nl/blog/mesh-netwerk/

Hoop dat dit je wat op weg helpt.

Mvg

Artie

Martin
  • 32943 reacties
  • 30 januari 2025

inderdaad niks gaat boven bekabeld in het kort :

Een mesh-netwerk met backhaul is een variant van een traditioneel mesh-netwerk waarbij de communicatie tussen de mesh-nodes (de verschillende apparaten zoals routers of access points) wordt geoptimaliseerd door een specifieke verbinding, de backhaul, die dient als de primaire communicatieroute tussen de nodes.

In veel standaard mesh-netwerken communiceren de nodes met elkaar via de beschikbare draadloze bandbreedte. Bij een mesh-netwerk met backhaul wordt er een aparte verbinding (meestal via een draadloze backhaul of een bekabelde backhaul) opgezet om de data tussen de mesh-nodes over te dragen, wat de prestaties kan verbeteren.

Wat is backhaul precies?

De backhaul is het gedeelte van het netwerk dat zorgt voor de verbinding tussen de mesh-nodes, meestal tussen de centrale router en de andere nodes. Het zorgt voor de overdracht van data over langere afstanden, wat vooral belangrijk is als je veel nodes hebt in je mesh-netwerk.

Types van backhaul:

• Draadloze backhaul: De nodes communiceren draadloos met elkaar, maar via een specifieke frequentie of bandbreedte die is gereserveerd voor communicatie tussen de nodes, los van het verkeer dat naar je apparaten gaat. Dit kan de prestaties verbeteren omdat de communicatie tussen de nodes minder storend is voor het verkeer van je apparaten.

• Bekabelde backhaul: De nodes worden fysiek met elkaar verbonden via netwerkkabels (bijvoorbeeld Ethernet). Dit biedt vaak de snelste en meest betrouwbare backhaulverbinding, omdat er geen draadloze interferentie is. Het is vooral handig in omgevingen waar draadloze signalen sterk verstoord worden door muren of andere obstakels.

Voordelen van een mesh-netwerk met backhaul:

• Betere prestaties: Door een aparte backhaul voor de communicatie tussen de nodes te gebruiken, wordt de belasting op de draadloze verbindingen voor eindgebruikers (zoals je telefoon, laptop, etc.) verminderd, wat zorgt voor een stabieler en sneller netwerk.

• Flexibiliteit: Als je bekabelde backhaul gebruikt, kun je de mesh-nodes overal plaatsen zonder je zorgen te maken over draadloze interferentie, wat bijdraagt aan een snellere en betrouwbaardere verbinding.

• Meer capaciteit: Omdat de backhaul-verbinding losstaat van het verkeer tussen je apparaten, kan er meer data overgedragen worden, zonder dat het netwerk verstopt raakt.

Nadelen van een mesh-netwerk met backhaul:

• Kabels: Als je kiest voor bekabelde backhaul, moet je mogelijk kabels door je huis trekken, wat minder praktisch is in bepaalde omgevingen.

• Kosten: Mesh-systemen met backhaul (vooral bekabelde) kunnen duurder zijn, zowel qua apparatuur als qua installatie, zeker als je bekabeling moet leggen.

• Complexiteit: Het kan wat ingewikkelder zijn om een mesh-systeem met backhaul goed in te stellen, vooral als je gebruik maakt van een bekabelde backhaul of verschillende draadloze frequenties voor de backhaul.

Samenvattend: een mesh-netwerk met backhaul is een geavanceerdere versie van een standaard mesh-netwerk, waarbij de communicatie tussen de nodes efficiënter wordt gemaakt door een aparte backhaul verbinding. Dit zorgt voor betere prestaties, maar kan ook meer investeringen en technische kennis vereisen.