5ghz kanaal blijft niet staan

  • 3 October 2021
  • 37 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Er zit blijkbaar een serieuze fout in de software van de Proximus Routers.

Telkens ik het 5ghz kanaal instel (bvb 54) springt hij na enkele uren terug naar Kanaal 36.
De kanalen boven 100 zijn al helemaal niet bruikbaar en meestal komt het signaal dan zelfs niet op.

Auto is niet bruikbaar omdat er ook dan telkens het drukke kanaal 36 gebruikt wordt. 
Je zou denken dat ook proximus in staat moet zijn om een dergelijke basisfunctionaliteit correct te implementeren?

D.


37 reacties

Neen op de bbox vind je spijtig genoeg zo’n logging niet terug.

Reputatie 2
Badge

Daarom dat ik ook 56 gekozen heb.

Bij mij kukelt hij dus nog steeds na een tijd van een kanaal in 52-56-60-64 naar de 36-48 range.
Nu maar eens 100 geprobeerd.
Is er de mogelijkheid om ergens logging van de router te zien (en te zien ‘waarom’ hij overstapt?

 

Daarom dat ik ook 56 gekozen heb.

Reputatie 2
Badge

Ik weet niet of het betrokken probleem al dan niet te maken heeft met de prioriteit voor DFS (of een software/firmware probleem Bbox)

List of WLAN channels - Wikipedia

Wat is een DFS-kanaal?

DFS staat voor Dynamic Frequency Selection en houdt in dat access points gebruik mogen maken van de kanalen die hieronder vallen, maar dat ze naar een niet-DFS-kanaal of een toegestaan DFS-kanaal moeten terugvallen op het moment dat er radarsystemen in de buurt zijn die gebruikmaken van dezelfde kanalen.

DFS is van toepassing op vele kanalen in de 5GHz band (50 - 144)

Is er een mogelijkheid om de logging van de router uit te lezen om te weten of dit het geval is?

Trouwens, volgens:https://www.wirelessinfo.be/wifi-frequentie-tabel/ vallen 52-64 onder de binnenkanalen. DFS zou dus niet van toepassing mogen zijn.

Reputatie 2
Badge

Ik weet niet of het betrokken probleem al dan niet te maken heeft met de prioriteit voor DFS (of een software/firmware probleem Bbox)

List of WLAN channels - Wikipedia

Wat is een DFS-kanaal?

DFS staat voor Dynamic Frequency Selection en houdt in dat access points gebruik mogen maken van de kanalen die hieronder vallen, maar dat ze naar een niet-DFS-kanaal of een toegestaan DFS-kanaal moeten terugvallen op het moment dat er radarsystemen in de buurt zijn die gebruikmaken van dezelfde kanalen.

DFS is van toepassing op vele kanalen in de 5GHz band (50 - 144)

Is er een mogelijkheid om de logging van de router uit te lezen om te weten of dit het geval is?

bij mij blijft die nu wel op 56 staan, natuurlijk wel met smart wifi (one ssid) uit, trouwens voor DFS moet er wel zo’n zender in de buurt zijn, dus de kans is klein dat dit de reden is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet niet of het betrokken probleem al dan niet te maken heeft met de prioriteit voor DFS (of een software/firmware probleem Bbox)

List of WLAN channels - Wikipedia

Wat is een DFS-kanaal?

DFS staat voor Dynamic Frequency Selection en houdt in dat access points gebruik mogen maken van de kanalen die hieronder vallen, maar dat ze naar een niet-DFS-kanaal of een toegestaan DFS-kanaal moeten terugvallen op het moment dat er radarsystemen in de buurt zijn die gebruikmaken van dezelfde kanalen.

DFS is van toepassing op vele kanalen in de 5GHz band (50 - 144)

Reputatie 2
Badge

@Martin , @GeertC Mijn nieuwe router heeft exact het zelfde probleem. Als ik het kanaal voor 5ghz op bvb 54 zet springt het na een tijd vanzelf naar een ander kanaal , bvb 36. (Waar ik een access point heb staan) 
Resultaat → Crappy 5Ghz.
Firmware is 8c.520A

 

Reputatie 7
Badge +3

@ddeconin 

Hallo Diether,

morgen komt er iemand van bpost aan met een nieuwe modem. 

Je zal per mail een link ontvangen voor track and trace.

Je zal ook een mail ontvangen met een barcode die je moet laten skannen bij Bpost wanneer je de oude modem daar binnenbrengt.

 

Groeten

Geert

Reputatie 2
Badge

@ddeconin

We zullen iemand naar je toesturen van Bpost.

Kan deze met een nieuwe modem morgen langskomen bij jou?

Je mag aan je profiel een GSM nr. toevoegen voor een sms ter bevestiging.

 

Geert

@GeertC Ja, in orde. Als dit niet meer lukt voor morgen is volgende week ook goed. Er is iemand thuis. 

Mvgr,
Diether

Reputatie 7
Badge +3

@ddeconin 

We zullen iemand naar je toesturen van Bpost.

Kan deze met een nieuwe modem morgen langskomen bij jou?

Je mag aan je profiel een GSM nr. toevoegen voor een sms ter bevestiging.

 

Geert

Reputatie 2
Badge

Dit was hier de reactie van een prox medewerker:

@ddeconin

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

 

@GeertC Beste, bedoel je dat ik een nieuwe router krijg en da ik dan na alles geinstalleerd te hebben de oude terugstuur? 

Dat klopt,

we kunnen ook nog evenafwachten, ik zal eens bij andere collega’s horen of we eventueel nog een andere oplossing hebben.

@GeertC Beste, 
Nog feedback van andere collega’s? Indien niet, kan u dan een nieuwe modem bezorgen zoals eerder aangegeven. Het probleem blijft zich stellen.
Mvgr,
D.

@GeertC  @proximus . Het probleem blijft zich voor doen. Kan ik nu eindelijk die andere router krijgen? 

zelfs al aan 8c.551A

Badge +4

Ik vermoed dat het eerder met de software te maken heeft , zoals 8c520A maar er is blijkbaar ook al de 8c520B.Weet niet welk verschil er is, ik heb ook nog de B niet …. (bugs opgelost ??? )

Reputatie 2
Badge

Dit was hier de reactie van een prox medewerker:

@ddeconin

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

 

@GeertC Beste, bedoel je dat ik een nieuwe router krijg en da ik dan na alles geinstalleerd te hebben de oude terugstuur? 

Dat klopt,

we kunnen ook nog evenafwachten, ik zal eens bij andere collega’s horen of we eventueel nog een andere oplossing hebben.

@GeertC Beste, 
Nog feedback van andere collega’s? Indien niet, kan u dan een nieuwe modem bezorgen zoals eerder aangegeven. Het probleem blijft zich stellen.
Mvgr,
D.

Reputatie 7
Badge +3

Dit was hier de reactie van een prox medewerker:

@ddeconin

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

 

Beste, bedoel je dat ik een nieuwe router krijg en da ik dan na alles geinstalleerd te hebben de oude terugstuur? 

Dat klopt,

we kunnen ook nog evenafwachten, ik zal eens bij andere collega’s horen of we eventueel nog een andere oplossing hebben.

Inderdaad de retourlabels worden dan ook in bijlage via mail opgestuurd.

Reputatie 2
Badge

Dit was hier de reactie van een prox medewerker:

@ddeconin

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

 

Beste, bedoel je dat ik een nieuwe router krijg en da ik dan na alles geinstalleerd te hebben de oude terugstuur? 

Dit was hier de reactie van een prox medewerker:

@ddeconin

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

 

Reputatie 2
Badge

Als iemand die voor mij kon uitzetten zou ik dat kunnen controleren. Aangezien er geen respons van proximus komt op dit topic denk ik dat ze liever hebben dat ik naar Telenet overstap..

@GeertC ook zonder update wordt dit kanaal veranderd zou dit ook te wijten kunnen zijn aan de conductor die niet uitgezet werd?

Reputatie 7
Badge +3

@ddeconin 

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie.

Ik stel vast dat de one SSID inderdaat uitgeschakeld is op de modem. 

Weliswaar is dit tijdelijk want bij een (automatische) update staat dit opnieuw actief.

 

Ik kan de bbox3 wel laten omruilen. Kan ik morgen iemand van bpost hiervoor naar je toesturen?

 

Groeten 

Geert

Inderdaad, ik zou het nochtans ook willen weten wat de reden is waarom het vast ingesteld kanaal niet behouden blijft, zonder dat je zelf de bbox herstart of reset?

Reputatie 2
Badge

@martin Blijkbaar zijn er geen proximusmedewerkers geïnteresseerd in dit probleem :-s

Normaal gezien zou het toch ook moeten gekend zijn wat de reden daarvan is, of bv. de conductor daar een rol speelt of niet of iets anders…

Hopelijk krijgen we van hun kant toch wat uitleg want ik sta ook niet op het beste kanaal zoals het hoort.

Reageer