6 jaar geleden kwam een gelijkaardige vraag en het antwoord van Anonymous was toen dat ze het eens aan de technische dienst zouden vragen. En sindsdien is het daar windstil, misschien toch opgelost. Of niet.
En als je discuteert met Proximus, zeggen ze dan waarom dat dat zo traag is bij u. Afgelegen. Verkeerde kant van de weg? Klant doet niet moeilijk genoeg! Zijn er geen alternatieven?
We kunnen hier al gewoonlijk een ganse uitleg doen wat er allemaal kan en niet kan en wat er voorzien was, maar dat laat ik aan anderen over ….of als je wat het forum rond gekeken hebt, zal je zeker al die uitleg reeds gelezen hebben...
Maar het belangrijkste en het enigste wat uiteindelijk voor u van belang is het volgende:
Er is maar één iemand die weet of er iets op de planning staat , al dan niet in de nabije toekomst, dat van betekenis is voor u, en dat is Proximus.
@kvov hi, ik zie op dit moment jammer genoeg geen plannen om een aanpassing in je omgeving door te voeren
onze excuses hiervoor
Fyi
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_bitstream_xdsl/public/access/regulated-services/bitstream-xdsl.html
Bitstream Main Body p.27
Dergelijke adsl2+ profielen met upload > 512 Kbps worden door Proximus niet aangeboden
Met een download snelheid van +/- 12 Mbps is uw aansluiting +/- 2.5 km verwijderd van of een LEX of een straatkast KVD/ROP
In dit laatste geval - aansluiting via KVD/ROP - zou vdsl2 vectorised met een startprofiel LP348 8/1.5 Mbps misschien wel mogelijk moeten zijn
Zoals reeds aangestipt door @Martin
kan enkel Proximus u antwoord verschaffen (vermoedelijk technische backend enkel qua planning op korte termijn, het management beslist in een commerciële omgeving op basis van een kosten/baten analyse en heeft een meerjarenplan hieromtrent)
is er in dit forum één en ander terug te vinden bv.
https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/breedbandinternet-in-de-grijze-witte-zones-30-mbps-in-2020-oplossingen-type-xdsl-4g-proximus-versus-kpn-50101
TBI : als je wat rondzoekt op het forum kun je hieromtrent al veel lezen
zoals bv nog recent > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-internet-in-mijn-straat-50474
enz…..
Dergelijke adsl2+ profielen met upload > 512 Kbps worden door Proximus niet aangeboden
Jammer genoeg niet.
Proximus is altijd héél conservatief geweest met zijn ADSL2+ profielen, met een max profiel van 12/0.5 (zelfs als je bij wijze van spreken naast de centrale woonde).
Indien ze de lijn zouden “open” zetten, en de modems laten syncen op de snelheden die technisch mogelijk zijn (afhankelijk van afstand/verzwakking), dan zouden downstream snelheden van 18-24 Mbit/s download mogelijk zijn, en upstream snelheden van 1.3 Mbits/s (en zelfs 3.5 Mbit/s bij Annex M (op raw copper)
Met een download snelheid van +/- 12 Mbps is uw aansluiting +/- 2.5 km verwijderd van of een LEX of een straatkast KVD/ROP
Geen idee waar je dit vandaan haalt.
Proximus kent het 12 Mbit/s profiel toe aan lijnen met een attn. (@800Hz) < 1.5 dB
Met andere woorden afstand tot de LEX < 1.5 km
Bij grotere afstand (< 2.5km) krijg je het 9 Mbit/s profiel, boven de 2.5km nog lager (4.6 Mbit/s).
De vraagsteller zit dus maximaal op 1.5km van de LEX (zone 5). Indien hij ADSL2+ vanuit de ROP zou krijgen, zou hij bij VDSL2 minimaal starten op een 12/1.5 profiel (of 20/1.5 bij 552 KHz vectoring), met een potentiële DLM verhoging tot 60/10
Hij kan zelfs dichter van de LEX zitten (dat kan je niet afleiden uit zijn huidig ADSL2+ profiel), en dus potentieel nog veel hogere snelheden halen…
@kvov hi, ik zie op dit moment jammer genoeg geen plannen om een aanpassing in je omgeving door te voeren
onze excuses hiervoor
Een klein beetje meer detail zou toch heel nuttig zijn.
- is de vraagsteller aangesloten op een KVD/ROP of krijgt hij ADSL2+ uit de LEX?
- is er geen mogelijkheid om VDSL2 te krijgen vanuit bewuste LEX? waarom niet?
Ik vind dit maar een heel flauw antwoord
Is het niet zo dat het niet in alle LEX’en mogelijk is van VDSL2 te krijgen.
Dank allen voor jullie reacties.
Ik moet @philippe_d bijtreden, uit de reactie van Px ben ik eigenlijk nog niks wijzer geworden. Ik zou gewoon eens willen weten wat nu precies het probleem is (plaatsen ROP te duur? / plaatsen ROP niet mogelijk? / ROP aanwezig maar upgrade lijnkaart te duur? / ‘t Is pas voor in 2028? Mij gelijk, Px, maar zeg mij gewoon waar ik aan toe ben.)
Ook heb ik nog nooit een duidelijk antwoord gekregen van hoe ik nu precies aangesloten ben op het netwerk. Ik heb wel enkele vermoedens op basis van wat de technieker vertelde tijdens een vorige interventie. (Hij moest toen enkele keren over en weer rijden naar de “kast”) Op basis van waar hij naartoe moest, en een kaartje dat ik achteraf op internet vond, vermoed ik dat dit een “LDC” is genaamd 91WAC0_191 (klein bakstenen gebouwtje). Afstand via berm +/- 1350 meter. De technieker vertelde mij ook dat de kwaliteit van de lijn erg goed was.
Maar dit is dus gissen, philippe_d ‘s data ondersteunen dit wel aangezien men mij toch het 12Mbps profiel heeft toegewezen, terwijl de LEX 91WAC meer dan 5km verwijderd is -- echter “officieel” heb ik nooit mogen vernemen van Px of ik inderdaad op dat punt getermineerd ben, en of daar al dan niet reeds een ROP staat (of zelfs technisch kan staan). Blijkbaar is dit een groot geheim? Ik hoor vaak dat de situatie lastig ligt voor voor mensen die op de LEX zitten, maar wat met zo’n “LDC”?
Ook mijn ATTN @800Hz ben ik nooit te weten gekomen, wat ik wel heb zijn de volgende waarden uit mijn modem (Fritz 7530):
- SNR margin downstream 23dB upstream 30dB
- Line attn downstream 23dB upstream 13dB
- ES errors 6 (op een week tijd) SES errors 0 CRC errors 0
De sync is trouwens rotsvast.
…
VDSL2 (ooit?) tot 60/10 met DLM? Klinkt als muziek in de oren
kv
ik denk dat die 23db zou kunnen overeenkomen met die ± 1km maar Philippe_d , die heel actief is op www.userbase.be , zal dit beter weten want die heeft heel wat ervaring op dit gebied (en andere ook )
@kvov
ik vermoed dat 91WAC staat voor Wachtebeke
op de website van het Bipt wordt voor Wachtebeke enkel de Sint-Eloois - De Plassen als een “witte/grijze zone aangeduid” (= geen of slecht 1 netwerkoperator die minimum 30 Mbps upload aanbiedt)
ik vrees dat vermits de klantendienst u geen vooruitzichten op verbetering kan geven u misschien best uitkijkt naar een alternatief bv. via de teledistributie indien voorhanden
er is sinds eind 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid door de wetgever (tot dan Belgacom/Proximus)
= kosten/baten analyse van toepassing
mobiele oplossingen zoals Mobilus 5G unlimited (ook van toepassing voor 4G) kunnen eventueel bijkomend soelaas bieden indien voldoende dekking (normaal verbruik is 100 GB vanaf dan er snelheidsbeperking van toepassing zijn)
evenwtueel kan om uw upload probleem te verhelpen aan Proximus gevraagd worden om een xdsl&4G oplssing (Tessares) te implementeren (voldoende dekking en/of niet reeds teveel dergelijke aansluitingen in uw omgeving actief)
een LDC (local distribution center) is/was een “verwijderde LEX” (remote unit)
mogelijks is de apparatuur aldaar volzet en dient te worden uitgebreid of is ze in eerste instantie gereserveerd voor bedrijfsdoeleinden of voor nabijgelegen wijken van vdsl2 te voorzien
@philippe_d
in principe volstaat het voor een (potentiële) klant te weten wat nu of of korte termijn mogelijk is
de klantendienst kan enkel en alleen bij de technische backend nagaan wat er voorhanden is of gepland staat voor de eerstvolgende maanden, de rest is zoals in elk bedrijf een beslissing van het management op basis van kosten/baten
uiteraard zal adsl(2+/re) ooit verdwijnen de vraag is alleen wanneer wat er eventueel hiervoor dan in de plaats zal komen
het is inderdaad zo dat op Proximus wholesales aangeduid wordt dat adsl2+ enkel aan 12/0.5 Mbps ter beschikking gesteld wordt indien att@800 Hz < 1.5 dB, ik heb me zonder controle te snel gebaseerd op de standaard adsl2+ in functie van afstand curve
de auteur is inderdaad vermoedelijk aangesloten op apparatuur in de door hem vermelde LDC
indien hij over een Bbox3 Sagem beschikt kan de Sagemtool hem meer duidelijkheid verschaffen
ik vrees evenwel dat wat adsl(2+/re) betreft Proximus geen aanpassingen meer zal doorvoeren (=cashcow)
als ik op mijn locatie kijk zie ik reeds enige tijd enkel nog een Proximus aanbod en geen Scarlet of Edpnet aanbod meer
tot slot de kans lijkt mij ook niet uitgesloten dat de auteur via de LDC op een vdsl non vectorised lijn zou kunnen terechtkomen met een startprofiel LP323 9.5/0.7 Mbps (dewelke via DLM eventueel nog iets zou kunnen verhoogd worden)
vandaar dat misschien indien mogelijk xdsl&4G een beter alternatief zou kunnen zijn, indien er geen aanbod teledistributie op zijn locatie zou zijn of om één of andere reden niet in aanmerking zou kunnen genomen worden)
De theorie is heel mooi maar het is zoals altijd dat enkel en alleen Proximus kan Kvov informeren wat er in de nabije toekomst als verbetering kan aangeboden worden, en als er mss zelfs al iets op de planning staat, zodat hij weet waaraan hij toe is.
Hopelijk krijgt hij goed nieuws.
@Martin
het antwoord van Proximus was vermoed ik wel vrij duidelijk niets gepland in de nabije toekomst (tenzij de auteur nog de moeite wil doen om te vragen of een aanbod xdsl&4G mogelijk is op zijn locatie)
dat bedoelde ik onder ander ook dat ze bv nog een http://tessares.net oplossing zouden kunnen voorstellen, daarom dat ik zeg dat zij alleen kunnen informeren of er toch nog een betere oplossing zou kunnen aangeboden worden.
Dat bedoelde ik ook dat onze theorie die we hier geregeld posten heel mooi is maar het uitvoeren en de mogelijkheid om het uit te voeren die moet wel van Proximus uit voorgesteld en uitgevoerd worden en dus de klant in eerste instantie hierover inlichten welke oplossingen zij nog voor ogen hebben en zeker ook een termijn op plakken want anders kun je veel beloven
@Martin ik vermoed dat de Tessares oplossing niet (altijd) voorgesteld wordt tenzij er expliciet achter gevraagd wordt
dat is wat ik ook aanhaal in mijn vorige post, dat dit zeker wel zou moeten gebeuren van zodra iemand klaagt over een trage internetsnelheid in de aard van ADSL snelheid of laat ons zeggen snelheden lager dan 30 Mbps, dat de klant weet waar hij aan toe is en wat hem eventueel te doen staat.
evenwtueel kan om uw upload probleem te verhelpen aan Proximus gevraagd worden om een xdsl&4G oplssing (Tessares) te implementeren (voldoende dekking en/of niet reeds teveel dergelijke aansluitingen in uw omgeving actief)
@M_016 nu doe je mij er terug aan denken is de uploadsnelheid nu in orde gekomen bij u ivm uw tessares installatie?
@Martin
dat is een lang verhaal zonder duidelijke oorzaak tot op heden (ik heb ook contact gezocht met Tessares hieromtrent)
samengevat
Proximus/Ookla speedtest ok voor download
Proximus/Ookla upload speedtest not ok op +/- 10tal PCs/laptop onder windows 10 van diverse merken en types (intel i5/i7 en equivante amd; Gigabit LAN-poorten; WiFi-ac)
Proximus/Ookla upload speedtest ok op android (Samsung, Sony)
Mlab speedtest ok voor down en upload op Pc/laptop en android
Proximus/Ookla speedtest en Mlab speedtest geven op Telenet breedband internet gelijklopende resultaten
Dat het aan de Pcs/laptops en de applicaties erop ligt, lijkt mij uitgesloten
verschillende Proximus ploegen op enkele weken tijd ter plaatse geweest, lijn van LEX naar apparatuur in dichterbij gelegen LDC verhuisd
techniekers zagen in eerste instantie op hun Panasonic Toughbook enkel de adsl snelheid down/up
bij de laatste interventie hebben zij evenwel een programma X (VPN linked) op hun Toughbook gedeactiveerd en stelde het probleem zich bij hen niet meer
mijn voorlopige conclusie is Proximus/Ookla speedtest is om onbekende reden Y althans voor upload niet betrouwbaar op standaard courant commercieel beschikbare PCs/laptop
ik heb er nu tijdelijk een eenvoudige veiligheidscamera aan verbonden en zal er bijkomende en andere types aan hangen om verder te testen of de upload wekelijk 100% ok/betrouwbaar is
P.S.
Ik ben niet zeker tot welke downloadsnelheid xdsl&4G aangeboden wordt (zeker niet tot 30 Mbps ik gok eerder op 12 Mbps)
Dat zou goed kunnen dat ze niet tot 30 Mbps een tessares oplossing gaan aanbieden, want als je nu al bijna de 30 Mbps haalt zullen ze ook al die inspanningen niet doen en ook om hun mobile netwerk hiermee niet bijkomend te moeten belasten, dan zorgen ze beter voor betere oplossingen.
Ik heb i.v.m. speedtesten al ook veel testen gedaan met verschillende aangeboden speedtests en ik heb toch nog niet ondervonden dat deze niet representatief zouden zijn qua upload, enfin dat is wat ik tot hiertoe al ondervonden heb als ik ze vergelijk met de upload snelheid die door proximus aangeboden wordt (aangeboden upload pack snelheid)...
@Martin
voor alle duidelijkheid enkel wat upload snelheid voor een xdsl&4G oplossing betreft:
Proximus/Ookla niet ok (onder windows 10 op +/- 10 PCs/laptops); Mlab daarentegen wel ok
resultaten op een Telenet breedband aansluiting gelijklopend voor Ookla/Mlab (en conform aanbod Telenet); ik verwacht dan ook geen dergelijk probleem op een Proximus breedband xdsl aansluiting (resultaten met adsl zonder 4G ondersteuning zijn gelijklopend)
als ik met https://speed.measurementlab.net/ is de latency hoog tov andere speedtests
Betreft uw specifieke vraag kvov
“Ik zou gewoon eens willen weten wat nu precies het probleem is (plaatsen ROP te duur? / plaatsen ROP niet mogelijk? / ROP aanwezig maar upgrade lijnkaart te duur? / ‘t Is pas voor in 2028?
Voor de resterende +/-5% aftandse ADSL’s kan u in regel zelf de precieze oorzaak achterhalen.
- Fiets of wandel in een straal van max. 2km rond uw adres en breng aloude Proximus KVD-kasten in kaart of gebeurlijk opsporen via Google Maps.
In een landelijke regio zoals Wachtebeke zal u er hoogtens een drietal vinden. - Check of er naast bewuste KVD’s reeds een ROP (glasvezel) aanwezig is.
Zo JA: - Doe enkele VDSL2 checks via de Proximus site tot waar VDSL2 beschikbaar is (afstand varieert ifv het type kaart in de ROP tussen 1500m á 2000m)
- Zo NEE
Pech en omzeggens onmogelijk om te vernemen wanneer de ROP gepland is en zelfs indien gepland dikwijls verdaagd (zie andere posts op het Forum)
Bijzondere gevallen - Vanuit elke LEX 91WAC0 (Walderdonk 101, 9185 Wachtebeke) wordt er VDSL aangeboden zónder ROP tot 1500 a 2000m ifv type VDSL kaart.
- (nog)NIET elke subcentrale (LDC) is uitgerust met VDSL en mogelijks bent u op dergelijke container of klein gebouwke aangesloten.
LDC: in het bosje naast Ramonshoek 21, 9185 Wachtebeke
LDC: gebouwke naast Kattenhoekstraat 2, 9040 Gent( St. Kruis-Winkel)
In lex met een distributiekabel waar er te veel paren inzitten is VDSL ook niet altijd mogelijk dacht ik toch
Idd puur theoretisch zou’t kunnen maar dan zou de kabel >50% moeten bezet zijn maar dan nog geeft de Check aan dat VDSL mogelijk is. Historiche LEX-distributiekabels zijn m.i. sinds de overstap van klanten naar concurrentie eerder te ruim bemeten.
Ik wacht met spanning op’t resultaat van kvov zijn fiets- of wandeltocht.
maar wat ik niet begrijp als er iets mogelijk is voor kvov waarom de technische dienst dan niks zelf zou ondernemen of uitvissen wat er mogelijk is voor hem om zijn situatie te verbeteren en we hier zelf dan langs het forum hun moeten in beweging zetten! dat kan er bij nog altijd niet in!
Bedankt allen voor uw reacties, leuk om zoveel respons te zien.
@Martin inderdaad ik denk dat er een groep aangeslotenen is waarvoor ze nooit nog iets gaan doen en ze zelfs liefst van al nog zien vertrekken zodat ze de hele lus uit dienst kunnen nemen ??
@Snor als ik er vanuit ga dat ik op de LDC zit (99% zeker): onmogelijk te zeggen of daar een ROP in zit (gebouwtje met een hek errond) echter de huizen daarrond hebben wel VDSL2 volgens de website Px dus het moet wel. Maar in mijn straat lijkt het niet beschikbaar. Waarschijnlijk hebben ze niet alle lussen gemigreerd naar VDSL?
2 a 3 kilometer verder, in het centrum v/h gehucht, staat er nog een stoepkast KVD waar ze vorig jaar een ROP hebben naast geplaatst, toen had ik (hoopvol zijnde) al eens geinformeerd en vertelde men mij dat ik niet was aangesloten daarop.
Vorig jaar was er een grote panne wegens rioleringswerken en de support wist mij te vertellen dat er slechts een handjevol huizen in mijn straat klant zijn bij Px, wie weet val ik daardoor uit de boot (kosten/baten), de meeste van mijn buren surfen inderdaad via de kabel
Wel vreemd want vorig jaar voordat de straat werd vernieuwd hebben ze nog een volledig nieuwe bundel twisted pairs aangelegd hier in de straat (weet wel zo’n duimdikke oranje kabel stond duidelijk Proximus op de haspel ...)
Ik zal toch eens serieus moeten gaan kijken naar alternatieven, zeker binnen enkele jaren wanneer de kinderen wat groter worden. Had onlangs het nieuwe “Mobilus 5G unlimited” abonnement gezien met onbeperkte data over 3G/4G/LTE, ik heb hier zeer goede 4G dekking dus dit leek me wel wat i.c.m. een LTE modem. Helaas blijkt “onbeperkt” newspeak te zijn voor 100GB/mnd wat natuurlijk veel te weinig is voor thuis.
Er is hier kabeldistributie tot bij de buren (wij wonen laatste in de rij) dus als zij bereid zijn om 1 paal verder te trekken en dan onder de straat door te boren, dan kan dat een optie zijn. Dan moet de oprit wel open Veel liever natuurlijk had ik een oplossing gezien vanuit Proximus.
kv