Op 23 november 2020 ben ik verhuisd. Op 16 november heb ik een installatieaanvraag ingediend bij Scarlet, dochteronderneming van Proximus. Op 17 november belt Scarlet mij om te zeggen dat ze op 26 november langskomen. Op 26 november ‘s morgens belt Scarlet mij om te zeggen dat de afspraak is uitgesteld naar 1 december wegens “technische problemen”. Op 1 december ‘s morgens belt Scarlet mij opnieuw om de afspraak te annuleren. Ze zullen mij zo snel mogelijk terugbellen voor een nieuwe afspraak. Tot op vandaag (4 januari!) heb ik niets meer van hen gehoord.
Omdat ik Scarlet niet meer vertrouwde, ben ik op 2 december naar de Proximus-winkel in Turnhout gegaan. Daar heb ik een Flex + Mobile-pakket besteld: internet, tv, vaste telefoon + smartphone (5 GB, onbeperkt bellen en sms’en). Voor de smartphone geldt een promotie van 3 maanden: 15 euro i.p.v. 26 euro. Als vroegste datum voor de installatie van internet, tv en telefoon wordt 21 december opgegeven. Vroeger kan niet wegens corona (de passepartoutsmoes van tegenwoordig). Op 9 december krijg ik op mijn smartphone bericht dat de 2 GB (!) van mijn abonnement bijna opgebruikt zijn. Ik ga in de winkel verhaal halen en daar vertelt men mij doodleuk dat de 5 GB-promo niet geldig is zolang de vaste internetaansluiting niet geactiveerd is. Konden ze mij dat op het moment van de bestelling niet vertellen en wat voor een belachelijke uitleg is dat? Alsof ik het kan helpen dat het drie weken duurt om een installatie te komen uitvoeren. De verkoper raadt mij aan om tijdelijk (?) over te schakelen op Mobilus M (26,99 euro) zodat ik over 8 GB kan beschikken. Op 21 december daagt er niemand op voor de installatie. Op 22 december bel ik naar de klantendienst van Proximus. Daar word ik een aantal malen doorgeschakeld. De laatste persoon aan de lijn vertelt me dat er iets niet klopt en dat ik de dag zelf nog zal worden teruggebeld. Dat gebeurt uiteraard niet. Op 22 december bel ik opnieuw met de klantendienst. Zelfde scenario en uiteindelijk blijkt mijn aanvraag “per ongeluk” te zijn geannuleerd (ik vermoed door de winkelbediende bij het veranderen van mijn mobiel abonnement). De eerstvolgende installatiedatum is nu 12 januari. Ik vraag driemaal bevestiging van de datum: 12 januari. Ik maak me behoorlijk kwaad en het meisje stelt me voor om in afwachting - gratis (hoop ik nog altijd) - van mijn smartphone een hotspot/modem te maken voor mijn computers. Omdat ik geen keus heb, stem ik ermee in. Die hotspot werkt redelijk goed met mijn laptop (valt maar 2 à 3 keer per dag uit), maar heel slecht op mijn beide pc’s (één met en één zonder kabel). Bij nazicht van mijn bestelling via My Proximus blijkt de installatiedatum bovendien 20 januari en niet 12 januari te zijn. Op die dag zal het precies 66 dagen (9,5 weken) geleden zijn dat ik mijn aanvraag bij Scarlet heb ingediend en 50 dagen (ruim 7 weken) dat ik mijn aanvraag bij Proximus heb ingediend.
Waarschijnlijk is dit niet de juiste plaats om mijn beklag te doen, maar waar dan wel? Per e-mail kan niet, per chat al evenmin en per telefoon is een hopeloze zaak. Ik overweeg sterk om de volgende keer toch maar Telenet te kiezen, of Proximus zou met een serieuze compensatie moeten komen voor het gelden leed en ongemak (ik heb internet nodig voor mijn werk!).