OPGEPAST voor ongevraagd Daily Roaming Pass geactiveerd in buitenland

  • 4 May 2024
  • 7 reacties
  • 89 Bekeken

Ik heb net ontdekt dat als je gebeld wordt buiten de EU, en je niet opneemt, er toch een daily roaming pass wordt aangerekend. Ondertussen al 2x. Je kan dit niet deactiveren. Ik wil graag bereikbaar zijn voor een eventueel noodgeval met onze hoog bejaarde ouders.

Ik krijg van de helpdesk deze raad : "De meeste klanten die zeker weten dat ze niet op roaming willen terug vallen laten hun toestel ofwel volledig uit op vakantie of zetten zodra ze op het vliegtuig stappen hun vliegtuigmodus aan tot ze terug in belgie landen. Of in de toekomst een 2e toestel meenemen dat u enkel op vakantie zal gebruiken met een locale sim in , en dan enkel comminicatie met Belgie via wifi of data , maar via andere kanalen"

Dit is gewoon oplichting en diefstal. Ik wil dit graag gecrediteerd zien.


7 reacties

Buiten de EU, bij een inkomend gesprek, betaalt de beller in België het nationaal tarief,  u betaalt  de internationale rekening. Daarom wordt de daily roaming pass geactiveerd  als u gebeld wordt.

U kan via de MyProximus-app of door te bellen naar 6060 vragen om de verbinding met de netwerken te blokkeren en toch binnen de Europese Unie te kunnen roamen.
Dit geldt dan wel voor iedereen die u belt, U bent dan niet meer bereikbaar, ook niet voor (dringende) boodschappen, er is geen uitzeondering mogelijk voor een door u gekozen nummer dat u wel zou mogen contacteren.
 

De PX moderatoren kunnen uw vraag verder onderzoeken en meer informatie geven, als ze maandag de draad hier terug opnemen.
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) je klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is) en bevestig hier dat dat gebeurd is.

 

Reputatie 6
Badge +2

Dit is gewoon oplichting en diefstal. Ik wil dit graag gecrediteerd zien.

 

Als je een GSM abonnement neemt bij Proximus, ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, toch?😀

Gebruik je mobiele abonnement buiten de Europese Unie, dan betaal je een vaste prijs per dag.

De Daily Roaming Pass wordt automatisch geactiveerd als je:

  • belt of meer dan 2 sms’en/mms’en verstuurt naar België of het bezochte land.
  • een oproep ontvangt uit om het even welk land.
  • je data gebruikt in het bezochte land.

De Daily Roaming Pass is 24 uur geldig en kost € 4,92 /dag of € 9,88 /dag afhankelijk van de bezochte “zone” (met een maximum van 10 activaties per kalendermaand (€ 49,2 /maand of € 98,8 /maand)

Deze kost dekt alle uitgaande gesprekken naar België en naar het bezochte land, en ook alle inkomende gesprekken. Ook data (binnen jouw Belgische limieten)

https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/international-en-roamingtarieven.html

 

Oplichting of diefstal zijn kosten waarvan je niet op voorhand op de hoogte was. Maar in dit geval zijn dat de voorwaarden van het GSM abonnement, waarop jij hebt ingetekend 🤔

Niet tevreden > andere provider?

De harde waarheid, maar de waarheid.

 

@Mutlie u schrijft "bij een inkomend gesprek, betaalt de beller in België het nationaal tarief,  u betaalt  de internationale rekening." en dat is volkomen normaal. Er is echter nooit een gesprek geweest, ik heb namelijk niet opgenomen. Meerdere keren een Daily Roaming Pass van 5,95€ activeren voor gesprekken die niet plaatsvinden is toch geen normale praktijk? 

Vandaar dat ik ook schrijf dat de moderatoren uw vraag verder kunnen onderzoeken.

@philippe_d toen ik vele jaren geleden een GSM abonnement nam bij Proximus bestond deze praktijk niet. En voor de invoering van de Daily Roaming Pass in 2021 kon je zelf kiezen of je een "Travel Passport" activeerde of niet. Het weizigen van de voorwaarden gebeurde eenzijdig. Men zou toch minstens de activatie van de Pass moeten kunnen afzetten. Dus ja het aanrekenen van iets dat ik niet besteld heb vind ik niet normaal, en heb ik bij het intekenen niet voor gekozen.

Reputatie 7
Badge +3

@Lucvdv 

ik zie dat er ook een dossier lopende is.

Er is een dossierbeheerder aangesteld.

je bericht van het forum is ook doorgestuurd.

Je ontvangt weldra meer info

Groeten

Tina

Reageer