net een email gekregen, maar dit lijkt scam, kan iemand van proximus dit bevestigen ?

  • 29 November 2022
  • 6 reacties
  • 483 Bekeken

Reputatie 2
Badge

net een email gekregen, maar dit lijkt scam, kan iemand van proximus dit bevestigen ?

de link heeft de naam “bancontact.onlinebetalen.gq/pay/proximus” lijkt mij geen link van Proximus zelf...

ik heb er een screenshot van genomen.

 


6 reacties

Gewoon gaan kijken op http://myproximus.be als daar openstaande facturen staan.

Dan ben je zeker.

deze dan best ook doorsturen naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna. Als je een verdacht bericht op het werk ontvangt, moet je de procedures die daar gelden voor phishing opvolgen, bv. doorsturen naar de ICT-dienst.

Wat is verdacht@safeonweb.be?

Contact | Drupal (safeonweb.be)

Nuttige links | Drupal (safeonweb.be)

Reputatie 2
Badge

Gewoon gaan kijken op http://myproximus.be als daar openstaande facturen staan.

Dan ben je zeker.

yep, was ik meteen gaan doen, daar was alles al betaald paar dagen terug “niks te betalen feels good” dus

ook had ik de tijd tot 1 december, de email spreekt over 30 november, dit is ook al vreemd.

deze dan best ook doorsturen naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna. Als je een verdacht bericht op het werk ontvangt, moet je de procedures die daar gelden voor phishing opvolgen, bv. doorsturen naar de ICT-dienst.

Wat is verdacht@safeonweb.be?

Contact | Drupal (safeonweb.be)

Nuttige links | Drupal (safeonweb.be)

Reputatie 7
Badge +3

@Timpie   Officiële mails van Proximus eindigen altijd op @proximus.com. (maar dan is er nog geen zekerheid)

Deze e-mail is al gekend als spam/phishing bij Proximus. Heb deze eergisteren ook gekregen

Zoals Martin reeds vermelde gewoon je aanrekening checken op MyProximus.

 Zeker deze mail met de headers ook  doorsturen naar csirt@proximus.com zodat Proximus het IP adres van de afzender kan achterhalen en blokkeren.

Ter info: volgens ik van hen begrepen heb wordt er ook alles in het werk gesteld om die te blokkeren en wordt er o.a.  in dit geval bvb deze dienst bij proximus door hen ook gecontacteerd.
Natuurlijk één ding spijtig dat het een straatje zonder einde is…. Het aller belangrijkste is dat je zelf heel goed alert blijft en zeker niet op meegestuurde linken begint te klikken enz..

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Timpie het is inderdaad geen mail van ons. Aan de anderen, bedankt voor de correcte info! 😉

Reageer