Klantendienst bijzonder moeilijk te bereiken


Reputatie 1

Tot een tijd geleden waren wij tevreden over de werking van de klantendienst. Je kon makkelijk iemand bereiken, en kreeg snel een antwoord. Maar nu stellen we ons terecht de vraag of alles daar nog wel ronddraait… Nadat op de website geen antwoord te vinden is op onze vraag, kiezen wij voor de optie ‘zo snel mogelijk terugbellen’ (door Proximus). (NB: Een email versturen functioneert niet meer. De ‘chat robot’ is ook waardeloos; je krijgt 2 keuzevragen en een derde ‘geen van beide’. Als je op 3 klikt kom je opnieuw bij de 2 zelfde keuzevragen.) Als we dus nà 2 uur nog niet teruggebeld worden, neem ik zelf de telefoon ter hand. ‘De wachttijd bedraagt tussen 5 en 10 minuten’, luidt het. Op dit eigenste moment hang ik nog steeds tevergeefs aan de lijn: de teller staat op 52 minuten…. Ondertussen werd er geen enkele keer doorgeschakeld. Ik kan dus enkel concluderen dat deze ‘eeuwigdurende’ wachtlijn gemaakt is omdat mensen zouden afhaken…. Welke ‘klantendienst durft het aan om een klant zo lang - zonder uitleg - aan de lijn te houden?! En ja, in het begin wordt er doorverwezen naar de website (‘bedankt voor u geduld en kijk ook eens op onze website’), maar aangezien men via de website ook NIEMAND persoonlijk kan contacteren, is ook dat hopeloos. Moet écht ALLES gedigitaliseerd worden?! Ik ga nu ook afleggen, want vermoedelijk blijf ik zo nog uren tevergeefs aan de lijn. Ik vraag me af hoe dit technisch mogelijk is; geen enkel gesproken bericht meer; geen enkele doorschakeling; enkel nog muziek.... 


44 reacties

Reputatie 6
Badge +3

In principe zijn de opnames op de harde schijf versleuteld en kan je ze niet zomaar afspelen omdat de decryptie sleutel zich bevind in de firmware van de decoder zelf. Enkel met een VCR zou het lukken. Dat was verkeerde informatie. Dat je de HDD in een externe HDD disk station kan zetten dat lukt wel en zo aan te sluiten op de computer nadien kan je die HDD formateren en desnoods nog inbouwen in een HDD case om er een externe harde schijf van te maken. Het klopt want de HDD is geformateerd met de linux bestandssystemen:  ExtFS/Btrfs/XFS.

dit is inderdaad wat ik ook altijd gelezen heb dat die versleuteld is maar of er ooit iemand er in gelaagd is om dit te omzeilen dat weet ik natuurlijk niet!

Reputatie 1

@Martin 
Ik begin het zo stilaan te snappen. Die dame had het natuurlijk over een V5 decoder, terwijl wij 2 V4-decoders (Belgacom) hebben. Ik heb intussen op een filmpje gezien dat je daar idd de HD makkelijk kan uithalen. Maar hoe meer antwoorden, hoe meer vragen…, want hoe komt het dat onze ‘gehuurde’ V4-decoders (8 à 9 jaar oud) nooit vervangen werden door V5? Proximus stelde - tot nu met de V5 Compact - nooit een upgrade voor; vermoedelijk worden ze enkel vervangen bij een ‘defect’ (dat was ook zo bij de modem bbox3). 

Na nog wat meer online research heb ik ontdekt dat branden d.m.v. een dvd-recorder inderdaad de beste oplossing is om iets te kopiëren (of op videocassette opnemen, maar deze drager is kwetsbaarder). Bij ons is er een videocassette-dvd-speler aangesloten, die echter geen dvd’s kan branden. De HD eruit halen heeft ook totaal geen nut:  de inhoud blijkt ‘versleuteld’ te zijn (net zoals bij Telenet; en dit op vraag van de programmamakers). 

Nu bezit ik wel een externe (draagbare) dvd-speler/brander, die ik via mijn laptop kan bedienen (USB-kabel aansluiting). Eigenlijk zou ik de decoder dus moeten kunnen aansluiten op mijn laptop, zodat ik dan via mijn laptop een dvd kan branden. Maar dit blijkt - volgens ik veelvuldig heb gelezen - ook bijna onmogelijk.

De USB-poort aan de voorzijde van de decoder heeft (had) enkel als doel om solftware updates te doen (door technieker), en wordt (werd) door veel mensen gebruikt om gewoon een mp3 enz aan op te laden.

Aan de achterzijde bevindt zich wel 1 hdmi-poort (aangesloten op de tv). Ook mijn laptop heeft een hdmi-poort,  maar daarom kunnen ze nog niet op elkaar worden aangesloten… (Ik kan het ook niet uittesten, vermits ik geen gepaste kabel heb.)  Of de externe dvd-speler kan aangesloten worden op de videocassette-dvd-speler, weet ik niet (aan de voorkant van de VCR  zit een tulpstekker-uitgang), maar ik betwijfel het. Deze heeft slechts één poort, nl met usb-verbinding naar de laptop.

 

 

 

want hoe komt het dat onze ‘gehuurde’ V4-decoders (8 à 9 jaar oud) nooit vervangen werden door V5? Proximus stelde - tot nu met de V5 Compact - nooit een upgrade voor; vermoedelijk worden ze enkel vervangen bij een ‘defect’ (dat was ook zo bij de modem bbox3). 

Dat klopt inderdaad sommigen zijn verwittigd geweest dat ze hun v4 decoder konden omruilen maar heel veel anderen hebben er zelf moeten om vragen. Het was ook zo dat sommigen die op hun v4 een bepaalde software versie staan hadden en een reset deden op hun decoder, dat hun v4 onbruikbaar werd en dus kregen die zo dan ook een ruildecoder v5. Nu waarom niet iedereen dit automatisch een melding kreeg daar kan ik niet zo direct op antwoorden om de eenvoudige reden dat ik het niet weet :slight_smile:

Je laptop zal hoogst waarschijnlijk alleen maar een HDMI uit signaal geven en geen HDMI ingang hebben, zelfs al zou dit zo zijn dan zit je nog met de HDMI HD copy protectie waardoor het ook al niet zou lukken.

(Er bestaan wel toestelletjes die je op internet kunt vinden/kopen om er tussen te zetten om die protectie te omzeilen! )

Reputatie 6
Badge +3

Klopt het gaat over HDCP wat een digitale rechten bescherming: alle HDMI uitgangen en ingangen moeten over deze bescherming beschikken om piraterij tegen te gaan.

En omzeilen is natuurlijk illegaal !

Reputatie 1

@Martin 
Om de decoder V4 op mijn windows 10 laptop aan te sluiten moet dat via een dubbele USB-kabel (normale USB-plug aan beide kanten) en dat heb ik momenteel niet. Het lijkt me weinig nuttig om er één te gaan kopen zonder te weten of het zou lukken. 

Reputatie 1

Update:
Ik heb de andere decoder ondertussen vervangen door een V5 Compact, en ja op mijn V4 zijn alle (oude) opnamen bewaard gebleven. Proximus bevestigt dat ze nog niet weten wanneer de ondersteuning van V4 wordt stopgezet (maar dat zou b.v. al over 2 weken kunnen zijn). 

Een vaststelling die ik doe, is dat op de nieuwe decoder V5 Compact, de Duitse teletekst (ARD en ZDF) weer kan opgeroepen worden. Op de V4 was deze al lange tijd verdwenen. We gingen er dan ook vanuit dat de Duitse zenders zelf gestopt waren met Teletekst (zoals bij VRT)…. Niet dus, het ligt gewoon aan de decoders.

Het beste wat ik kan doen om enkele opnamen te bewaren van de V4 (gegeven de omstandigheden) lijkt me om dat programma eerst op te nemen op videoband, en dan - via een USB grabber (die ik dan nog moet aanschaffen) - deze aan te sluiten op mijn laptop (om de info daarna op hard disk te zetten of op dvd te branden). Direct opnemen op dvd met dvd-recorder biedt wellicht betere kwaliteit, doch die bezit ik niet.

Ik heb wel een externe cd/dvd-speler/recorder (zonder scherm) die ik via USB op mijn laptop moet aansluiten om hem te kunnen bedienen. De dvd-speler direct (via USB) op de decoder aansluiten is wellicht nutteloos, aangezien ik deze dan niet kan bedienen. En ook: de verbinding tussen de videorecorder/dvd-speler en decoder is via scart. Op de externe dvd-speler zit geen scart.

Ook op de nieuwe decoder V5 Compact is géén scart-uitgang meer te vinden. Dit wil zeggen dat opnamen op geen enkele manier meer kunnen gekopieerd worden, en dat is wellicht ook de bedoeling (piraterij enz). 

Ik hoop wel dat daarmee de functie van de videospeler niet helemaal wordt uitgeschakeld, en dat er wel nog videobanden (koop-VHS enz) kunnen worden bekeken… (via scart tussen videospeler en tv). Ik ben niet zo technisch onderlegd...

 

op de v5 compact zit er een mini din ronde scart stekker 

klik hier

Reputatie 6
Badge +3

Die USB ingang lijkt mij bedoelt om te kunnen opstarten in diagnostische modus en ook om firmware lokaal te kunnen opslaan. En denk ook niet dat die verbonden is met de HDD want dat moet ook een vereiste zijn wil dat je met specifieke software het linux bestand systeem kan weergeven op jouw Windows systeem. Zolang Proximus hun dochter Scarlet de decoder V4 nog blijft ondersteunen, gaat dit ook blijven werken bij Proximus zelf.

Reputatie 1

Ah, OK. Dat is waar. Ik heb die niet gebruikt (maar wel bewaard), vermits ik de HDMI kon aansluiten op de tv (en het was het één of het ander).
Maar die kabel zou ik dus kunnen gebruiken om de dvd/video-speler met de decoder V5 Compact te verbinden? 

Reputatie 6
Badge +3

Dat klopt inderdaad, dat zou moeten werken terwijl je aan het afspelen bent op jouw decoder tegelijkertijd ook de opnamen via jouw combo dvd/video speler.

@Helga_03 met de usb op de decoder kun je niks aanvangen tenzij een gsm of iets anders opladen :relaxed:


Maar die kabel zou ik dus kunnen gebruiken om de dvd/video-speler met de decoder V5 Compact te verbinden? 

 

dit zou evengoed moeten werken zoals vroeger hier uitgelegd via de scart van de v4 decoder

natuurlijk opnames op de harde schijf van je v4 kun je niet via de v5C zien of afspelen 

Reputatie 1

@familievandesype 
Ik las dat al eerder ivm Scarlet, maar ik begrijp het niet goed. Wil dit zeggen dat Scarlet enkel en alleen die V4 decoders gebruikt/aanbiedt/verhuurt, want Scarlet kan toch net zo goed als Proximus zelf V5-decoders aanbieden? Of doen ze dat (nog) niet? 

scarlet onderteunt  ook v5 decoders 

de volgende decoders worden ondersteund → https://www.scarlet.be/help/faq/663/59/Welke-decoders-worden-ondersteund-door-Scarlet

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik wou gewoon zeggen dat Scarlet ondersteuning bied vanaf decoder v4 zoals Martin gepost heeft.

@Martin : Voor gewone gebruikers is dat wel van tel, maar als lokale administrator kan je dit nog wel aanpassen in welke modus de USB poort staat, dat kan je instellen in de configuratie. 

Was inderdaad voorde gebruiker dat ik bedoelde dat je via de usb niks kunt doen.

Reageer