Er heeft mij daarnet iemand van Proximus opgebeld. Ik moet zeggen dat ik bijzonder ontevreden ben.
Het was onmiddellijk duidelijk dat de webinterface door een op afstand bediende instelling onmogelijk is gemaakt. Deze mogelijkheid bestaat trouwens want het is beschreven in de technische handleiding.
De persoon aan de lijn vertelde dat enkel een Proximus technieker die instellingen kan veranderen. Toen ik hem vervolgens vroeg om dit dan te laten wijzigen door een Proximus technieker veranderde hij plots van toon en het was plotseling niet mogelijk om die instelling te veranderen. Hij vroeg herhaaldelijk wat ik met die web interface wou doen alsof ik een indringer ben. Ik ben nochtans computeringenieur van beroep. Toen ik aandrong vertelde hij dat het de policy was dat de klant die webinterface niet kon gebruiken en dat hij ook niet wist hoe die instelling te veranderen.
Toen ik hem vertelde dat dit toch niet kon, omdat het mijn toestel is, vertelde hij dat het toestel enkel te huur is en dat die IP telefonie enkel kan met een gehuurd toestel.
Toen wij het toestel huurden hebben wij de handleiding bekeken en er staat duidelijk in dat men een lokale LDAP server kan gebruiken. Is er ook de mogelijkheid om XML-contactlijsten te gebruiken die beschikbaar zijn binnen het netwerk. Al deze mogelijkheden blijken niet bruikbaar, omdat Proximus dit blijkbaar expliciet blokkeert.
De medewerker van Proximus verwees ook naar een cloud oplossing waarvoor men dan moet betalen, maar daar ben ik helemaal niet in geïnteresseerd, want ik heb mijn contacten beschikbaar in mijn lokaal netwerk. En deze contacten worden elke nacht opgedatet. En ik wens die contacten dus elke nacht laten updaten op automatische wijze.
Ik huur een toestel met LDAP ondersteuning, maar die ondersteuning maakt men expliciet onbruikbaar…
Ik vind dit echt niet kunnen.