Waarom heb ik altijd zo een trage downloadsnelheid? vandaag 38 Mbps!soms nog veel min.Op myproximus staat 85,3 Mbps!
hangt ervan af hoe je de https://pxs.speedtestcustom.com/ speedtest uitvoert als je die uitvoert over wifi-2.4. dan kun je daar niet veel op afgaan je wifi signaal die binnen komt kan te zwak zijn of je kunt teveel gestoord worden door naburige wifikanalen.
je zou eventueel via de UI van je bbox > via http://192.168.1.1 daar inloggen als User en met userwachtwoord die je terugvindt op een sticker van je bbox modem, daar dan het 2.4 wifi kanaal eens vast op kanaal 11 kunnen zetten en zo nog eens de snelheid meten.
Je doet best de test als je verbonden bent met je toestel via een utp netwerkkabel aan de bbox3.
je zou het ook kunnen proberen over wifi terwijl je dicht staat bij je bbox maar dan wel op wifi-5.0 GHz .
Ter informatie :
- ik heb bij proximus een abonnement Internet Maxi en dan beloven ze een maximale downloadsnelheid van 100 Mbps .
- volgens Myproximus zou ik 75 Mbps hebben en dat is uiteraard minder dan 100, maar 100 is de maximale snelheid. Zelfs met 0 Mbps heb je eigenlijke nog geen recht van spreken.
- volgens de test aangeboden door proxmius (PC verbonden met kabel) kom ik aan 46.8 Mbps, en dat is dus volgens de beloofde snelheid (max 100) in orde.
- draadloos en op redelijk grote afstand (6 meter, toch met enkele deuren en een muur) van de modem kom ik aan zo’n 10 Mbps. Maar de afstand met de modem van mijn lieve buren is kleiner, en dan heb ik een betere verbinding via wifi proximusfon (of hoe noemt dat ook weer) ondanks de muur die er tussen is.
- ik heb een wifi repeater en daarmee heb ik een beter draadloos signaal, maar veel sneller gaat dat niet. De reklame van die repeater belooft een snelheid tot (dat is maximum hé) 1200 Mbps. Reklame hé!
Eigenlijk moet men altijd kijken naar de reklame en beseffen dat de realiteit minder gunstig is dan wat men volgens de reklame denkt te moeten krijgen.
100 Mbps is de maximale mogelijke snelheid (van de vectorized vdsl zone 1) indien je lijn dat aankan (zonder stabiliteit en performances te verliezen) en dit is in handen van de DLM onderdeel van een uitgebreid meetsysteem die de lijnen monitort, en die probeert van het verzekerde vdsl vectoring basis profiel (70 Mbps ) te verhogen in stappen naar 100Mbps maar dit is iets dat Proximus niet (kan) verzekerd en zij verzekeren trouwens ook niet dat je via wifi de basis profiel snelheid waarop je bbox synchroniseert (of de verhoogde DLM snelheid ) zult halen, want dat hangt van te veel factoren af, daarom dat een speedtest ook maar een benadering is zeker als je die uitvoert via wifi!
@Cvanloon
indien in MyPx staat dat u normaal 75 Mbps zou halen en indien u via utp-kabel slechts 47 Mbps zou halen is er “iets toch niet ok” (bij Px of in uw installatie)
nomaal = meestal/veelal/frequent (op uitzonderingen tijdens piekuren na) maar dus niet altijd (zonder enige uitzondering)
wat zegt onderstaande link voor een nieuwe klant op uw adres (minimaal en andere snelheden)
zijn er eventueel andere apparaten actief (TV, ...) tijdens de vermelde test
indien u over een Bbox type sagem beschikt wat zegt de sagemtool 0.13 (dlm/repair profile, ….)
https://www.dsl-cable.net/site/html/internet/dsl/dsl-net.php
indien bovenstaande resultaat van 38 Mbps via WiFi gehaald zou zijn, best test eens opnieuw doen via utp-kabel
desgevallend ook bovenstaande eens verifiëren indien via utp-kabel geen 85 Mbps zou gehaald worden
eventueel ook bezetting WiFi kanalen in uw omgeving nagaan (en indien werkelijk nodig manueel een ander kanaal instellen)
https://www.metageek.com/products/inssider/
oude versie (zonder een e-mail te moeten achterlaten)
https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
succes
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.