Vraag

Traag internet met plc adapter

  • 28 December 2019
  • 8 reacties
  • 379 Bekeken

Sinds vorige week is het internet via mijn PLC adapter gigantisch traag. Vroeger had ik ongeveer

15 mbps download en upload met 10 ping en 10 ms jitter. Sinds vorige week is het 0.5 mbps download, 15 mbps upload, maar het grootste probleem is de ping en jitter: 60 ping en 120 ms jitter. Ligt dit aan het elektriciteits netwerk of is er bij Proximus iets  aan de hand? 


8 reacties

Als je eens je pc/laptop verbindt met een utp netwerkkabel  aan de bbox en zo eens de https://pxs.speedtestcustom.com uitvoert is het dan in orde.

Als dit in orde is kun doen is de PLC’s al eens even uit het stopcontact trekken en terugsteken om te zien of het dan in orde komt.

PLC’s best ook niet voeden via een verleng stopcontactverdeeldoos maar direct in het stopcontact.

Als je eens je pc/laptop verbindt met een utp netwerkkabel  aan de bbox en zo eens de https://pxs.speedtestcustom.com uitvoert is het dan in orde.

Als dit in orde is kun doen is de PLC’s al eens even uit het stopcontact trekken en terugsteken om te zien of het dan in orde komt.

PLC’s best ook niet voeden via een verleng stopcontactverdeeldoos maar direct in het stopcontact.

Bij de modem werkt het internet prima, en de plc uit het stopcontact trekken werkt niet. 

Dan zou je al om te beginnen eens de beide adapters in het zelfde lokaal kunnen opstellen dicht bij de bbox en daar eerst de speedtest uitvoeren op de tweede adapter om te zien of het dan in orde komt.

Reputatie 6
Badge +3

Je kan ook de snelheid tussen de 2 PLC’s adapters meten met behulp van de tool van Devolo namelijk cockpit: https://www.devolo.be/overal-internet-in-huis/devolo-cockpit Soms helpt het ook om gedurende een langere tijd beide PLC adapters uit het stopcontact te laten en af te laten koelen. Nadien zoals @Martin zei de PLC’s resetten.

ik heb toch niet al te veel vertrouwen met de snelheidsaanduiding van die devolo cockpit ik weet niet of jij dit ook al onder vonden hebt dat als het daar blijkbaar allemaal in orde schijnt te zijn dat er toch op bv op tv block vorming af en toe opduikt natuurlijk als het daar al slecht is weet wel dat het echt slecht is :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

Deze tool is gewoon om te weten of er al een voldoende snelheid is tussen PLC, maar natuurlijk geeft dit geen uitsluitsel voor de kwaliteit van de verbinding (blokjesvorming). Daarin heb je volkomen gelijk. Voor de kwaliteit heb je enkel maar de kleur van het LED lampje en dan nog kan je andere stoorbronnen hebben zoals zware apparaten: stoomstrijkijzer,elektrische bijverwarming,...

Het is inderdaad soms heel moeilijk om de oorzaak op te sporen, zo heeft mijn pa zich vroeger eens zot gezocht vanwaar het probleem kwam met zijn PLC’s en het was iedere keer ‘s avond dat het probleem zich voordeed tot het uiteindelijk per toeval uitgekomen is toen zijn buur die een lasser was een week in verlof was en de problemen een week uit bleven, de reden was dat al hij thuis kwam ‘s avonds hij ieder keer met een elektrisch lasapparaat werkte.
Maar mijn pa heeft dan maar lange utp kabels getrokken over de zolder en zo terug naar beneden en nu is hij van die PLC miserie voor goed van af en eigenlijk heeft hij al jaren lang met de proximus apparatuur geen enkel probleem meer ook niet meer met opnames enz.. wat duidelijk hier op het forum opvalt niet voor iedereen het geval is :wink:

Reputatie 7
Badge +3

@Edgar123456789 

Hoelang heb je deze PLC adapters al?

Ben je deze via Proximus bekomen?

 

Geert

Reageer